Určite to poznáte, stierače vám začnú zle stierať, voda v ostrekovačoch sa vám minie alebo zamrznú trysky ostrekovačov akurát v tej najnevhodnejšej chvíli. Dobrý výhľad z auta je však pre bezpečnú jazdu nevyhnutný.

Stierače
Gumičkám na stieračoch extrémne počasie neprospieva. Ani horúčavy, ani námraza. Veľmi efektívnym “kazičom” gumičiek stieračov je aj hmyz na čelnom skle.
Nedostatočne fungujúce stierače sú veľmi nepríjemné najmä v zime v čase odmäkku, keď sú cesty neustále vlhké, pokryté vrstvou soli a blata. Pri jazde po takomto koktejli špiny majú stierače čo robiť, aj keď práve neprší/nesneží. Veľmi nepríjemné je aj priame slnečné žiarenie cez mastné sklo.
Stierače sú často na pokraji nášho záujmu a všimneme si ich, až keď začnú vypovedať službu. Ich prácu im nijako neuľahčujeme a poriadne ich počas ich (poväčšinou) krátkeho života vytrápime. Najhoršie je v chvate pred cestou do práce primrznuté stierače nasilu odlepiť od skla. A priznajme sa, tenkú vrstvu námrazy takmer nikto z nás neoškrabkáva. Pustíme si vyhrievanie skla a po chvíľke postriekame ostrekovačmi a pustíme stierače. Pre mrazom skrehnuté gumičky je to ako priamy let do pekla.
Všeobecne sa odporúča kontrolovať stav gumičiek pred a po zime a meniť ich hneď ako začnú “šmuhovať”, alebo vŕzgať či vydávať iné zvláštne zvuky ☺

Ako sa starať o stierače?
- Pravidelne čistite a odmasťujte sklo a stieracie gumy – námraza, mastnota, nečistota, prach a hmyz vytvárajú veľmi odolnú vrstvu, ktorú neodstránia ani tie najkvalitnejšie stierače.
- Stierače umývajte pórovitou špongiou, bočné drážky v profile stieracej gumy musia byť čisté.
- Odstraňujte voskový film zo skla po návšteve umývacej linky.
- Po očistení skla sklopte stierače jemne späť na sklo. Nikdy ich nenechajte prudko spadnúť.
- V zime nepoužívajte stierače skôr, ako rozmrazíte sklo, a v prípade primrznutia na sklo ich najprv jemne mechanicky uvoľnite.
Zmesi do ostrekovačov
Nikdy nemiešajte letnú a zimnú zmes! Nech vám nie je ľúto nepoužitej zmesi – ak si chcete ušetriť nervy, vystriekajte najskôr všetku neminutú zmes a až potom nalejte druhú. Ak totiž tieto dve spolu zreagujú, narobia vám viac starostí ako úžitku. Po chemickej reakcii totiž vznikne na skle mastný film, ktorý sa veľmi ťažko odstraňuje.
V zime odborníci neodporúčajú zmesi riediť na menej ako do -20 st. Celzia, resp. pri prechodnom oteplení dolievať zimnú zmes vodou. Ak takáto zriedená totiž ostane v tryskách, môže pri silných nočných mrazoch zamrznúť.
Rozmrazovanie trysiek nie je žiadny špás – treba na to veľa času. Pomôcť si môžte handrou namočenou v teplej vode, ktorú priložíte na trysky. Pomôcť môže aj dlhší pobyt v krytej garáži, kde neklesá teplota pod nulu.
Prípadne dolejte neriedenú nemrznúcu zmes (ideálne aspoň do -40 st. Celzia) a púšťajte ostrekovač v krátkych intervaloch (ale nie v kuse, aby ste si neodpálili motorček), kým sa Vám nepodarí ostrekovacou zmesou „pretlačiť“ zamrznuté trysky.
Pri starsich autach (viac ako 5000 km) nestaci sklo len umyvat a stierace nen vymenit. Je potrebne obcas sklo PRELESTIT a odstranit mikropory (z narazu vzduchu a mikrocastic), ktore stieracom stazuju pracu robia ich neucinnymi.
Lestenie skla je velmi jednoducha a velmi ucinna vec, ktoru velmi odporucma robit z casu a cas – najma ak badame ze stierace (aj ked nove na cistom skle) nestieraju, ako by mali.