1) Podľa možnosti nešoférujte v čiapke, so šálom a vetrovke, či v kabáte. Obmedzuje to výhľad a pohyblivosť, uberá komfort a schopnosť správne a precízne reagovať. Zima vám v aute bude 5 minút, horúco potom už celú cestu…
2) Na klzkom povrchu trvá autám všetko dlhšie. Prispôsobte sa tomu. Podstatne dlhšie sú brzdné dráhy, dlhšia a pomalšia je odozva na riadenie. Rátajte s tým a na všetko si nechajte primerane viac času a priestoru.
3) Priebežne počas jazdy skúšajte ako to drží. Robte to vtedy, keď blízko vás nie sú ďalší účastníci pribrzdením, alebo pohybmi volantu. Aj zdanlivo rovnaké povrchy sa budú počas dňa meniť.
4) Jazdite pomalšie, no len mierne. Podstatnejšie je venovať sa jazde a dodržiavať väčší odstup. Pre zasnežené cesty nestačí len paušálne znížiť rýchlosť, ale najmä šoférovať oboma rukami a mať pred sebou dostatočný priestor. V žiadnom prípade neodporúčame jazdiť veľmi pomaly. Tvorí to zápchy a stupňuje nervozitu.
5) Tajomstvom úspechu je plynulosť. Nič nerobte prudko, teda nepridávajte razantne, nešvihajte volantom ani prudko nebrzdite. Všetko to šmyk a stratu trakcie doslova privoláva.
6) Zistite si ako sa vypína trakčná kontrola na vašom aute. Prax v škole šmyku ukazuje, že mnoho vodičov ani netuší, kde a ako sa dá deaktivovať. Bez toho sa autom len ťažko dostanete aj z malého zapadnutia, alebo do svahu, kde môže byť malý preklz hnacích kolies výhodou.
7) Špeciálne pre majiteľov áut s pohonom 4×4. Rozbiehanie vám pôjde oveľa lepšie ako ostatným, no brzdiť to nebude o nič lepšie. Dokonca, pre vyššiu priemernú váhu týchto áut bude vaša brzdná dráha aj väčšia.
8) Jazdite v nízkych otáčkach. Pre väčšinu áut nie je dôvod prekročiť prvú tretinu rozsahu otáčok. Používajte stále vyšší prevod ako počas roka. Optimálne je držať sa v rozmedzí 1300 – 2500 ot. V nízkych otáčkach klesá riziko šmyku a tiež neprovokujete trakčnú kontrolu.
9) Keď sa už v meste šmýkate priamo na obrubník, natočte volant smerom k nemu, ochránite tak nie len disk, ale aj nápravu.
10) Majte vždy dostatok nemrznúcej zmesi pre ostrekovače, hodí sa aj náhradná v kufri. Posolené a špinavé cesty si vynucujú použitie ostrekovačov veľmi často. Ak pre špinavé okno nevidíte, zbytočne riskujete!
11) Nemáte garáž a nechcete každé ráno bojovať so zamrznutým čelným sklom? Prikrývajte ho na noc veľkým igelitom, je to veľmi rýchle a pohodlné…
Myslite na to, že za vyše 95% nehôd je zodpovedný človek. Snažte sa k nim nepatriť.
Autor je inštruktor školy šmyku SuperDRIVE


Loading...
Ako uvoľniť upchaté dutiny
Deti už nesiahajú po knihách. Čítanie je spojené so schopnosťou sústrediť sa.
Tehotenská dávka 2026. Maximálna a minimálna suma
Koľko najviac je OČR, keď je dieťa choré alebo má chrípkové prázdniny - maximálne ošetrovné 2026
Daňový bonus od januára 2025: koľko máš detí, koľko zarábaš, koľko dostaneš?
Tehotenské. Kto má nárok, kedy požiadať, aká je výška dávky
RodinkaTEST: Dacia Spring Electric
Rodinka test: Renault Rafale E-Tech 4x4 300k - konečne jedno dospelé auto
Test: Dacia Bigster Expression TCe 130 4×4 – väčší brat Dustera, ktorý sa nebojí ničoho
RENAULT SCÉNIC E-TECH elektrický: Výborné auto pre tých, ktorí chcú veľa – a vedia prečo.
Rodinka test: Dacia Bigster Hybrid 155 – SUV, ktoré myslí vo veľkom
Renault 5 E-Tech elektric – elektro evolúcia, alebo retro stretnutie s budúcnosťou