Rozmer styčnej plochy pneumatiky a povrchu zodpovedá približne veľkosti ľudskej dlane. Preto je výber kvalitnej pneumatiky z hľadiska bezpečného cestovania kľúčový.
Aquaplaning je stav, keď pneumatika nestíha drážkami odvádzať vodu, ktorá sa pred ňou postupne hromadí a následne sa vrstva vody dostáva medzi pneumatiku a povrch vozovky. Pneumatika stráca priamy kontakt s povrchom vozovky a automobil je neovládateľný .
Hrozba aquaplaningu sa zvyšuje spolu so zvyšujúcou sa rýchlosťou či s väčším opotrebovaním dezénu. Preto v prípade väčšieho množstva vody na vozovke je nevyhnutné znížiť rýchlosť jazdy, a to tým viac, čím sú pneumatiky viac opotrebované.
Brzdná dráha patrí medzi najdôležitejšie bezpečnostné parametre pneumatík. Pneumatiky sa testujú na rôznych povrchoch – suchom, mokrom, prípadne i na snehu a ľade. Vozidlo spravidla brzdí z rýchlosti 80 alebo 100 km za hodinu až do úplného zastavenia. Informáciu o brzdnej dráhe pneumatík možno nájsť na európskom štítku. Komplexnejšie informácie sa zákazníci dozvedia z nezávislých testov odborných magazínov a nezávislých organizácií.
Na bočnici každej pneumatiky možno nájsť takzvaný DOT kód, ktorý obsahuje identifikační údaje. Preto je pre vodičov dôležité vedieť, že posledné štyri čísla DOT kódu vyjadrujú dátum výroby pneumatiky. Prvé dve číslice označujú týždeň v roku a druhé dve rok výroby.
D: Dezén pneumatiky
Dezén pneumatiky je vlastne vrchná časť behúňa. Dezény jednotlivých modelov pneumatík sa líšia. Majú rozdielny počet obvodových drážok, lamiel i rôzne tvary.
Dezén zimných pneumatík obsahuje na rozdiel od letných veľké množstvo lamiel, ktoré zlepšujú trakciu, predovšetkým pri jazde na mokrej vozovke, na snehu a na ľade. Minimálna povolená hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je 4 mm, letnej 1,6 mm . Odborníci však odporúčajú zvážiť výmenu pri dosiahnutí hĺbky 4 mm aj na letných pneumatikách.
H: Hustenie pneumatík
Pneumatika má najlepšie výkonnostné vlastnosti len vtedy, ak je nahustená na predpísaný tlak . Predpísaný tlak možno väčšinou nájsť na vnútornej strane krytky palivového otvoru automobilu, alebo na stĺpiku dvier pri vodičovi.
Nižší či vyšší tlak v pneumatike spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatiky a zároveň majú negatívny vplyv na ovládateľnosť automobilu. Spoločnosť Goodyear zaradila prehľad predpísaných tlakov v pneumatike do mobilnej aplikácie pre väčšinu súčasných automobilov, čím vodičom zjednodušuje zisťovanie tohto údaju.
S: Skladovanie pneumatík
Pneumatiky na automobile slúžia na viac sezón, preto je veľmi dôležité dbať na ich správne uskladnenie v období, keď sa nepoužívajú. Pred samotným uskladnením treba pneumatiky vizuálne prezrieť, či nie sú poškodené, odstrániť z nich cudzie telieska, očistiť a nechať oschnúť.
Pneumatiky na ráfe je najlepšie skladovať vo vodorovnej polohe, aby sa navzájom dotýkali bočnicami. Sú totiž stále pod tlakom, takže v takom prípade nehrozí deformácia ani spodnej pneumatike.
Ak sa skladujú pneumatiky bez ráfu , mali by stáť vo vertikálnej polohe a počas skladovania raz alebo dvakrát pootočiť. Pre obe možnosti platí, že pneumatiky sa skladujú v temných priestoroch, najlepšie s konštantne nižšou teplotou.
Š: Štítkovanie pneumatík
Od 1. novembra 2012 musí byť každá nová pneumatika vyrobená po 1. júli 2012 označená štandardizovaným európskym štítkom . Kupujúceho informuje o troch výkonnostných parametroch pneumatiky – valivom odpore, priľnavosti na mokrej vozovke, hlučnosti. Štandardizované európske značenie poskytuje kupujúcim prístup k objektívnym, spoľahlivým a porovnateľným informáciám. Štítok však nepokrýva všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky, najmä vlastnosti v zimných podmienkach.
T: Typy osobných pneumatík
Pneumatiky na osobný automobil sa rozdeľujú do troch základných kategórií. Ide o letné, zimné a celoročné osobné pneumatiky, ktoré sa od seba líšia dezénom a zmesou, z ktorej sú vyrobené. Zmes pneumatík je navrhnutá špeciálne pre jednotlivé obdobia a teploty, ktoré sú pre dané obdobie typické.
Priemerná denná teplota, ktorá je optimálna na prezutie pneumatík, je 7 °C . Celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorý možno používať celý rok, ale ani v jednom období nedosahujú parametre pneumatík určených pre dané obdobie.
Z: Značenie pneumatík
Každý model pneumatiky sa vyrába v rôznych rozmeroch. Pri výbere by mal každý zákazník rozumieť označeniu na bočnici pneumatiky.
Prvé trojciferné číslo udáva šírku pneumatiky v milimetroch. Nasleduje lomka a dvojciferné, tzv. profilové číslo, ktoré vyjadruje percentuálny pomer výšky pneumatiky k jej šírke. Vedľa tohto čísla je písmeno B, alebo R. Podľa typu konštrukcie pneumatiky ide o diagonálnu (B), alebo radiálnu (R) konštrukciu. Poslednou súčasťou značenia je kombinácia čísla a písmena. Zastupujú hmotnostný a rýchlostný index pneumatiky.
Parametre pneumatík, ktoré môže vodič používať, sú uvedené vo veľkom technickom preukaze.
Ešte viac o pneumatikách nájdete na www.goodyear.sk
Post Views: 395
Loading...
To ste ešte zabudli spomenúť vyvažovanie, ktoré by sa malo robiť po každom prezutí pneumatiky. Nikde som to tu nenašiel. Ak niekto neviete, o čo ide, je to tu aj s videom a diagnostikou http://www.lincos.sk/vyvazovacka-pneumatik
Ale v skratke ide o nalepenie malých závaží, celé vám to skoriguje koleso a auto lepšie drží na ceste a lepšie sa ovláda.