To, že Megane E-TECH electric je geniálne, čisto elektrické vozítko na bežný život, do mesta, do práce, s deťmi do školy a domov, to je neodškriepiteľné. Iný príbeh je to ale na dlhých cestách. Jednu takú poriadnu sme si vyskúšali a odovzdávame skúsenosť.
Ako správne nabíjať na dlhej ceste? Je to o skúsenostiach, alebo možnostiach vozidla?
Reportáž z našej cesty Bratislava – Hamburg a späť prináša aj odpoveď na túto otázku.
Suma, ktorú sme v súhrne zaplatili na nabíjačkách na ceste tam a späť bola zhruba 250 eur. Čo je fajn. Ale len v prípade, ak nerátate s premennou, že čas sú peniaze:)
Dôležité je plánovať
Pred začiatkom cesty sme hodili do Google maps cieľovú stanicu, asistent nám ponúkol vhodné nabíjačky. Označil nám miesta, poskytol údaj koľko % bude mať baterka, keď dorazíme na miesto nabíjania, a tiež tipy nabíjačiek, ktoré nájdeme (300kW, 130kW, 50kW). Nižšie kapacity nás z časových dôvodov nezaujímali (chceli sme na nabíjačkách stráviť čo najmenej času).
Keďže na nabíjanie používam nabíjaciu kartu štandardu RFID, v aplikácii som si overil, či je naplánovaná nabíjačka v roomingu príslušnej firmy ZSE Drive alebo Greenway. V zahraničí appka ZSE nefunguje.
Najlepšie je zastaviť tam, kde si môžete urobiť program, dať si občerstvenie, pozrieť si okolie, kde sa deti môžu pohrať, alebo si nakúpiť niečo pod zub na cestu. Vždy to totiž niečo trvá.
Bratislava – Praha
To, že najefektívnejšie sa ide v režime EKO do rýchlosti max 110 km/h, sme už rozoberali. Vzhľadom na dĺžku trasy a čas, ktorý nás to bude stáť, vedome som sa rozhodol až tak nešetriť. 🙂
Priemerná jazda cca 130km/h. Občas som predbiehal. (1) Nabíjali sme na nabíjačke v Brne – Černoviciach na 50kW eON pri našej obľúbenej reštaurácie, nabili sme za hodinu na 90% cca 44,215kWh.
Pred Prahou sme nabíjali (2) na OMV bola to ultra rýchla nabíjačka, potrebovali sme cca 20 minút o 20kWh, aby sme mohli po Prahe v pohode povýletovať. Bolo by škoda nezostať v Prahe aspoň na jednu noc. Po českej diaľnici by sme mohli jazdiť bez diaľničnej známky, ale keďže nemáme ŠPZ EL, tak by sme sa museli zaregistrovať u českej diaľničnej spoločnosti… a to trvá viac, ako sme mali času.
Praha – Hamburg
Z Prahy sme vyrazili na poludnie. Najdlhšie sme stáli na (3) nabíjačke EuroOil iba s 50kW v Ústi na Labem pri Kauflande, kde sme si nakúpili občerstvenie na cestu. Trvalo to snáď celú hodinu. Nabili sme 45kWh. Podcenili sme plánovanie. 50tky sú naozaj málo. Po opustení Ústia viedla cesta stúpaním cez Krušné hory do Drážďan.
Najskôr sme zastali (4) za Lipskom na 50kW pumpe, nabili sme 16,5kWh za 23 minút, potom sme našli (5) idealnejšiu IONITY nabíjačku 300kW s nabitím 35kWh za 52 minút, pri ktorej bola aj známa burgerová reštaurácia.
K tejto nabíjačke treba povedať, že electro Megane pripustí nabíjanie okolo 100kWh, čím je akumulátor viac nabitý, tým sa znižuje výkon nabíjania. Pri 80% je to okolo 20kWh a pri 90% cca 10kWh. To znamená, že odporúča sa na cestách nabíjať do 80%, potom nabíjať opäť pri cca 10% .
Ďalej sme ťahali stredným Nemeckom k Hannoveru. Za Hannoverom sme opäť zastali pri pumpe (Buchholz) kde bola (6) ultra-rýchla nabíjacia stanica IONITY. Nabili sme 39kWh za 40 minút. Opäť sme si dali krátke občerstvenie a vyrazili sme do cieľa našej cesty v Hamburgu. Tam nás v študentskom internáte čakala dcéra. Dorazili sme tam okolo 23:00.
Celou cestou do Hamburgu sme nabíjali až 6 krát, čo samozrejme vnímame ako veľmi neefektívne hospodárenie z časom a rýchlosťou nabíjania. Poučili sme sa, a cestou späť sme chceli budovať na skúsenosti.
Hamburg. Doobeda sme absolvovali prehliadku obľúbeného prístavu Landungsbrücken St. Pauli a technickej pamiatky tunelu pod Labe Elbetunnel. Hľadal som v okolí veľmi rýchlu nabíjaciu stanicu, ale žiaľ bol som neúspešný. Zdá sa, že vo veľkých mestách je trochu problém s vybudovaním infraštruktúry ultra-rýchlych nabíjačiek. Na tento problém sa pozrieme neskôr.
Pokračujeme v ceste. Hamburg sme opustili napoludnie, a vybrali sme sa tentoraz inou trasou – cez Berlín, Drážďany a Prahu na Bratislavu.
Cesta Hamburg – Bratislava na jeden “šlág”
Vyrazili sme o 12:00. Mali sme v baterke 27%. Na začiatku našej cesty sme urobil veľkú chybu. Neprelustrovali sme si vopred nabíjačku, na ktorú nás poslal asistent v Google maps. Odporučil nám Shell pumpu so Shell nabíjačkou, ktorá nie je zahrnutá do roomingu ZSE Drive. Nedokázali sme nabíjať.
Hľadať sme ďalej, no v okolí boli len pomalé nabíjačky. (1) Skysli sme na pomalej , 50kW nabíjačke vo vidieckom mestečku Trittau. Nabili sme 43,2kWh za 1:15 na 89% baterky. Celé toto hľadanie nás stálo skoro dve hodiny. A to sme stále len kúsok za Hamburgom. Útechou nám bola milá domáca pekárnička so skvelou kávou.
Následne sme čerpali 41kWh za 52 minúť na 95% batérie za (2) Schwerinom na modernej ultra rýchlej nabíjačke Heiligengrabe 300kW IONITY. Ďalšie nabíjanie sme to isté nabíjanie absolvovali pred (3) Drážďanmi opäť 300kW na pumpe ARAL Luckau. Nabili sme 39kWh za 47 minút na 96% akumulátora. Podľa skúsenosti sme sa snažili už nabíjať na týchto typoch nabíjačiek.
Na českej strane sme boli tentoraz lepšie pripravení. V centre mestečka (4) Lovosice sme objavili celú sadu nabíjačiek od Tesla charegeru po ultranabíjačky od IONITY. Nabili sme 39.5kWh za 41 minút na 91% baterky. Stihli sme si pozrieť aj večerné centrum mestečka.
Posledné nabíjanie nás zastihlo na diaľnici (5) pri Jihlave opäť na IONITY nabíjačke po pol noci. Posledný krát sme nabíjali 47kWh za 45 minút na 91% akumulátora. Do Bratislavy sme dorazili o 3:00 nadránom s 13% v batérií.
Túto cestu sme dali na 5 nabíjaní, pri efektívnejšom využití času by sme to vedeli skresať na 3 nabíjania bez obmedzovania štýlu jazdy.
POUČENIE Z CESTY
Naše rady na dlhú cestu
@ nepodcenujte plánovanie nabíjania na ceste (inak budeme musieť veľa x sedieť niekde na koláčiku a káve, čo tiež nie je v sumári lacné)
@ porovnajte odporúčania nabíjačiek na Google mapách s Vašim roomingovým nabíjacím operátorom
@ kvôli rýchlosti nabíjajte akumulátor od 10% do 80%, bude Vám to pri electro Megane trvať iba 20 minút
@ Pri nabíjaní si naplánujte krátke aktivity (občerstvenie, prehliadka, hra s deťmi)
@ Nabíjajte váš Megane E-TECH Electro na veľmi rýchlych (130kW) alebo ultra-rýchlych nabíjačkach (300kW).,
@ overte si, že krajina, v ktorej cestujete, má nabíjačky zahrnuté do roomingového partnerstva Vášho providera
@ nastavte si Plánovač jázd na elektrický pohon v Google maps na ideálne nabíjanie (10-80%),
@ dobre si naštudujte roamingové programy našich providerov:
ZSE Drive
Greenway