Nedávno sme testovali CITROEN C3 PICASSO a boli sme zvedaví, ako v porovnaní s ním dopadne nová C3-ka. V našich Rodinka testoch je to totiž prvé auto bez prívlastku rodinné.
ZHRNUTIE
Celkovo nový CITROEN C3 v našom teste získal 123 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 4,07 bodu. Najlepšie obstál v kategórii Cena/Prevádzka, najhoršie skóroval v kategórii Detský svet.
Páči sa nám
Rozčuľuje nás
+ Štýl a dizajn
– Batožinový priestor
+ Krásny interiér
– Poloha za volantom
+ Radosť z jazdy
+ Vzdušnosť
KRITÉRIÁ HODNOTENIA
boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.
Detský svet
Detský svet
Počet bodov
Montáž autosedačky
3
Bezpečnostné prvky
4
Výhľad na dieťa
4
Úložné priestory
3
Je auto “babyfriendly”?
3
Priemer
3,4
Citroen C3 ponúka v rámci bezpečnosti detí Isofix a vypínač airbagu spolujazdca, bezpečnostné poistky na dverách sa aktivujú manuálne (elektrická poistka je za príplatok).
Výhľad na dieťa cez vnútorné spätné zrkadlo je štandardný, no výhodou sú vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré sú posunuté mierne vzad a vodič i spolujazdec cez ne dokonale vidia na sedadlo za sebou.
Úložných priestorov pre deti je málo – sú to štandardne držiaky na fľaše vo dverách (skôr pre väčšie deti) a vrecká na zadnej strane predných sedadiel.
Montáž autosedačky bola náročnejšia – keďže C3 je malé mestské vozidlo, zadné dvere sú menšie ako u vozidiel vyšších tried. Vopchať sa dnu s ťažkou detskou autosedačkou bolo zložitejšie. Aj hlavové opierky sú tvarované tak, že sa nedá uchytiť vrchná časť sedačky – ak teda nemáte ku sedačke konzolu na Isofix. V tom prípade je inštalácia sedačky o niečo jednoduchšia.
C3 nie je typicky rodinné auto. Hodí sa skôr pre rodinku s jedným, maximálne dvomi deťmi. Priestoru tam totiž nie je nazvyš – ani na zadných sedadlách, ani v kufri. Je to však dobrá alternatíva do mesta a ako druhé auto v rodine (pomerne častým vzorom u nás je tatinove služobné auto + menšie auto pre maminu).
Cena a prevádzka
Cena / prevádzka
Počet bodov
Cena testovaného auta
5
Výbava
4
Reálna spotreba
5
Náklady na servis
3
Náklady na pneum.
5
Priemer
4,4
Bežná cena C3 1,4 HDI vo výbave Seduction je 13.240 EUR. Do 31. novembra CITROEN ponúka akciové zľavy, najlacnejšiu C3 (1,1i, 60k) môžte mať už za 9.390 EUR (ak oželiete klimatizáciu a rádio). Za ESP si priplatíte 490 EUR, za metalízu 400 EUR.
Testované vozidlo bolo vybavené druhým stupňom výbavy – Seduction. Jej súčasťou je napr. 6 airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ABS s automatickou aktiváciou výstražných svetiel pri prudkom brzdení, Isofix na zadných bočných sedadlách, predné hmlovky, manuálna klíma a rádio s CD a MP3.
Mali sme obavy, či slabší motor (70 koní) zvládne aj jazdu po diaľnici bez prievanu v nádrži. No aj keď sme jazdili menej úsporne, ako CITROËN uvádza, spotreba novej C3 je úžasná. Na jednu (necelú) nádrž sme jazdili týždeň po Bratislave a širšom okolí a spravili sme aj výlet na stredné Slovensko – na Rematu (a späť).
Spotreba paliva v l/100km
oficiálne uvádzaná
nami nameraná
Mesto
5,2 – 5,3
5,0
Mimo mesto-okresky
3,7 – 3,8
3,9 – 4,1
Mimo mesto-diaľnica
4,9 – 5,2
Kombinovaná
4,2 – 4,3
4,7
Kvalitné zimné pneumatiky na rozmer 185/65 R15 kúpite za 45 – 60 EUR za kus.
Užívateľský komfort
Užívateľský komfort
Počet bodov
Komfort riadenia
4
Komfort radenia
5
Jazdné vlastnosti
4
Hluk
4
Svetlá
4
Priemer
4,2
Tak ako pri C3 Picasso, aj pri jazde na novej C3-ke som cítila čistú radosť. Podvozok fungoval lepšie ako u Picassa a vďaka panoramatickému čelnému sklu som sa mohla dostatočne pokochať farbami jesene 🙂 Posilovač riadenia s premenlivým účinkom je k dispozícii aj tu. Parkovanie je úplná malina, veľkosť C3ky je pre život v meste veľkou výhodou.
Radenie je presné, riadiaca páka padne akutát do ruky. Potešila som sa guľatej hlave riadiacej páky – takú istú má aj naše pretekárske Saxo.
K novej C3 máte na výber až z ôsmych motorizácií: štyri benzínové motory a štyri dieselové motory. Jeden z ponúkaných dieselových motorov 1,6 HDI ECO (92 koní) sľubuje najnižšiu spotrebu (kombinovaná len 3,8 litrov na 100 km) a objem emisií len 99 g/km.
Oceňujeme odhlučnenie motorovej časti, kým motor nevytočíte do vysokých otáčok, do kabíny neprenikne takmer nič.
Interiér
Interiér
Počet bodov
Nastaviteľnosť volantu
3
Nastaviteľnosť sedadiel
4
Prehľadnosť ovládačov
4
Výhľad von
5
Pohodlie
3
Priemer
3,8
Dizajn interiéru je jeho silnou stránkou. Obzvlášť výhľad z miesta vodiča smerom k vonkajšiemu spätnému zrkadlu na strane spolujazdca je veľmi príjemný. Nemohla som sa vynadívať na sviežu kombináciu matného chrómu a tmavých plastov a viackrát som sa pred jazdou pristihla, že len tak sedím a zízam :). Spracovanie palubnej dosky aj ostatných prvkov interiéru je kvalitné. Aj čalúnenie sedadiel je príjemnejšie ako v Picasse. Páčil sa mi aj zabudovaný osviežovač vzduchu – vôňa bola svieža a príjemná.
Umiestnenie ovládačov je pomerne prehľadné, aj keď nie ideálne. No napríklad vládanie tempomatu je výborné. Auto na pridávanie alebo uberanie rýchlosti reaguje okamžite.
Slabšou stránkou je pohodlie vodiča aj ostatných pasažierov. Usadiť sa pohodlne za volantom je náročnou úlohou. Aj keď som mala sedadlo nastavené v najnižšej polohe, zdalo sa mi, že sedím privysoko. Stredový panel palubnej dosky zavadzia – uberá miesto pre pravú nohu vodiča. Navyše plynový pedál je uložený o dosť nižšie ako brzda, pri brdzení je to nepohodlné. Ak je za spolujazdcom umiestnená autosedačka s dieťaťom, spolujazdec si nemá možnosť vystrieť nohy, čo je pri dlhšej ceste nekomfortné. Na druhej strane oceňujeme možnosť zaprieť si obe nohy.
Tak ako u Picassa príjemný pocit z jazdy dotvára presvetlený interiér a výborný výhľad von všetkými smermi. Spätné zrkadlá sú v pomere k veľkosti auta väčšie ako je obvyklé v tejto kategórii, čiže výhľadu ešte pridávajú na kvalite.
Panoramatické zaoblené čelné sklo Zenith je úžasné. Bála som sa, že ma bude rušiť pri jazde – že sa budem viac kochať a menej dávať pozor na premávku, ale moje obavy ostali nenaplnené. Oceňujeme riešenie zaťahovania vnútornej strešnej lišty, obsluhuje sa s minimálnou námahou a dá sa rýchlo zatiahnuť aj počas jazdy.
Ak však máte záujem o panoramatické okno, musíte oželieť také drobnosti ako madlá nad dverami a zrkadielka v slnečných clonách. Ja osobne sa však radšej pozriem von na peknú panorámu ako na seba v zrkadle.
Úložné priestory
Úložné priestory
Počet bodov
Veľkosť kufra
3
Variabilita batož.priestoru
3
Komfort pri nakladaní
5
Prístupnosť rezervy
5
Ostat. úložné priestory
3
Priemer
3,8
Vnútorný priestor je slabšou stránkou C3-ky. Nedá sa ale očakávať, že malé mestské auto bude mať rovnakú kapacitu ako rodinný van. C3 ponúka v základe objem 300 litrov.
Kočík do kufra vmestíte bez problémov a vojdú sa tam ešte aj nejaké nákupy. Ak by ste sa však na C3ke vybrali na dlhšiu cestu, musíte sa pri balení uskromniť.
Komfort pri nakladaní je výborný, dvere kufra sa otvárajú ľahko aj jednou rukou, nakladacia hrana je nízko.
Prvý dojem a vzhľad
Prvý dojem / vzhľad
Počet bodov
Prvý pocit
5
Predná maska
5
Zvyšná karoséria
5
Čalúnenie
5
Kolesá/disky
4
Priemer
4,8
Nová C3 je oproti jej predchádzajúcej verzii príťažlivejšia. Už to nie je bublinka, nákupná taška pre paničky z mesta :). Je dravšia, modernejšia, exkluzívnejšia. Tak ako Picasso, aj C3 sa páči všetkým. Predpokladala som, že cieľovou skupinou sú najmä mladí, no prekvapilo ma, že sa o ňu zaujímali moji páni susedia v dôchodkovom veku.
Testované auto bolo v žiarivej zelenej metalíze, čo len podčiarklo jeho svieži dizajn.
V tejto kategórii stratila C3 bod jedine za disky. To je veľký úspech vzhľadom k tomu, že disky boli oceľové. No kryty diskov boli také štýlové a prepracované do najmenšieho detailu, že som neváhala dať 4 body.