
Prvý dojem ? Dizajnová nostalgia
Renault 5 E-Tech na prvý pohľad pôsobí ako milé retro autíčko, ale pod kapotou doslova skrýva najmodernejšie technológie. Pamätáte originál z rokov 70-tych? Svetelné „žmurkanie“ pri privítaní a špeciálna uvítacia hudba od Jeana-Michela Jarreho dodávajú vozidlu jedinečný charakter. Na parkovisku som potešila až zopár detí, ktoré naň ukazovali prstom.
Súčasný dizajn je hravý, pop-artovo ladený a plný detailov, ktoré si všimnete až postupne. Výrazná predná maska, široké blatníky a ikonický tvar svetlometov tvoria harmonický celok.

Pre tých, ktorí milujú francúzsky šarm a dizajn, je R5 splneným snom. Palubovka s podsvieteným logom „Renault 5“ podčiarkuje štýl aj technologickú vyspelosť. Auto sa nezaprie ako dizajnový klenot v mestskej premávke aj na rodinnej chalupe. Vďaka kompaktnosti nepôsobí mohutne, ale sebavedomo. Renaultu sa podarilo oživiť legendu a zároveň ju urobiť absolútne aktuálnou. Retro stretnutie s budúcnosťou – presne taký je Renault 5.
Rodina v meste – praktické detaily pre deti, kočíky a nákupy
Napriek tomu, že Renault 5 E-Tech meria len 3,92 metra, ponúka prekvapivo veľa vnútorného priestoru. Vzadu sa pohodlne usadili dve deti s autosedačkami, vďaka ISOFIX uchyteniu bola ich inštalácia bezproblémová. Kufor s objemom 326 litrov sa ukázal ako dostatočný aj pre bežný nákup a golfový kočík.


Praktickým detailom je samostatný priestor na nabíjacie káble, ktorý nezaberá miesto v kufri.
Deti ocenili panoramatický výhľad cez veľké okná a hrejivé vyhrievané sedadlá počas chladných rán. Vpredu sa zmestia dva poháre na kávu a fľaška s vodou pre dieťa bez toho, aby zavadzali.
Nástup do auta je pohodlný aj pre starších členov rodiny. Krátky rázvor a dobre navrhnuté dvere uľahčujú vykladanie detí aj nákupu v stiesnenom parkovacom boxe. Vyhrievaný volant a automatická klimatizácia vedia spríjemniť život. Ocenili sme aj hands-free kartu Renault – netreba hľadať kľúče. Miesta na drobnosti je dosť: pred spolujazdcom, vo dverách, v stredovej konzole.
Dojazd a nabíjanie – realita vs. papier
Oficiálny dojazd 410 km v cykle WLTP sa pri bežnom mestskom a prímestskom použití pohyboval okolo 340 – 360 km, čo je na elektrické auto tejto triedy výborné. Počas testov sme priemernú spotrebu udržiavali na úrovni 15 kWh/100 km. Nabíjanie cez rýchlonabíjačku (DC 100 kW) z 15 % na 80 % trvalo skutočne len 30 minút. U nás doma sa na wallboxe (AC 11 kW) batéria dobila do plna za necelých 5 hodín.
Veľmi praktická je možnosť naprogramovať si nabíjanie v aplikácii My Renault. Nabíjací indikátor na kapote je viditeľný aj z kuchynského okna – ocenili sme to pri nočnom nabíjaní. Vďaka teplotnému manažmentu batérie nedochádzalo k žiadnemu poklesu výkonu.

Plánovanie trasy cez Google Maps spolu s predohrevom batérie šetrilo čas aj energiu. Nabíjanie bolo vždy bezproblémové – doma, v meste aj na diaľnici. Renault 5 E-Tech je príkladom, ako dnes môže elektromobil bez stresu zvládať každodenné potreby rodiny. Počas nabíjania vám avatar Reno spríjemní čakanie s tipmi, ako zlepšiť dojazd. No milé:)
Interiér, tech & Reno – hravé a užitočné
Interiér pôsobí čisto, moderne a sympaticky. Dvojica horizontálnych displejov s uhlopriečkou 10″ poskytuje rýchlo dostupné informácie. Systém OpenR Link s integrovaným Google fungoval bleskovo a spoľahlivo, rovnako dobre sme si poradili aj s Android Auto a Apple CarPlay.
Virtuálny asistent Reno bol obľúbencom detí, no aj dospelým pomáhal s praktickými pokynmi (napr. kde sa nachádza funkcia „auto hold“). V
Pochváliť treba aj 100 % recyklované materiály použité v interiéri, čo potvrdzuje ekologický prístup značky. Volič prevodovky pripomínajúci „tubu rúžu“ bol dizajnový highlight pre ženy.
Vnútorné priestory majú dostatok úložných miest a osobitný priestor na mobil a nabíjanie cez indukciu. Displeje sú ostré, plynulé a meniace sa grafiky podľa nálady či režimu jazdy potešia. Džínové čalúnenie v kombinácii so žltou grafikou interiéru pôsobí moderne aj útulne. Avatar Reno dokáže odpovedať aj na „hlúpe“ otázky – ako vymeniť koleso či spárovať telefón. Ovládanie systému je intuitívne, rýchle a reaguje bez zaváhaní. V noci sme ocenili ambientné podsvietenie a tichú ventiláciu.
Jazdný zážitok – zábava aj pri škôlke
Renault 5 E-Tech jazdí sviežo, ticho a prekvapivo dynamicky. V mestských uliciach sa cíti ako ryba vo vode, hlavne vďaka malým previsom, ostrému riadeniu (len 2,6 otáčok volantom) a podvozku so zadnou viacprvkovou nápravou. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 8 sekúnd, čo je na takto kompaktné auto obdivuhodné.
Jazdné režimy Comfort, Sport, Eco a Perso menia nielen reakcie plynu, ale aj farby grafického rozhrania a hlasový prejav asistenta. Parkovanie pred škôlkou či v podzemnej garáži nákupného centra bolo jednoduché vďaka kamerovému systému a parkovacím senzorom aj pre moju ženu.
Prečítajte si aj Ako jazdím elektrickým Meganom úplne zadarmo

Auto je zároveň stabilné aj na okreskách, nenakláňa sa, brzdí sebaisto. Ovládateľnosť a reakcie auta potešia aj vodiča, ktorý inak jazdí na SUV. Vďaka výbornej trakcii na prednej náprave nie je problém svižne predbiehať ani mimo mesta. Dynamický prejav v kombinácii s tichým chodom vytvára príjemný zážitok. Brzdy sú precízne dávkované, reakcia na pedál okamžitá. Pri jazde v kolónach je dostupný režim „B“, ktorý zvyšuje rekuperáciu a umožňuje jazdu takmer bez použitia brzdového pedálu. Renault 5 E-Tech vás prekvapí ako svižné vozidlo s veľkou dávkou šarmu.
Renault 5 E-Tech elektric: Bezpečnosť a komfort ? Tak určite.
Testovaný Renault 5 Iconic Cinq je nabitý bezpečnostnou technikou: adaptívny tempomat, núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu či inteligentný obmedzovač rýchlosti.
Novinkou je My Safety Switch – tlačidlo, ktorým si vodič nastaví vlastný štartovný profil asistenčných systémov. Funkcia Safety Score po jazde hodnotí štýl jazdy a radí, ako ju zlepšiť. Všetko to dopĺňa kvalitné odhlučnenie a vyhrievanie sedadiel aj volantu. Auto je kompaktné, ale pri kolízii chráni pasažierov ako väčšie SUV. Batéria je navyše navrhnutá s požiadavkou na maximálnu pasívnu bezpečnosť a záchranný QRescue kód urýchli prácu záchranných zložiek.

Systém Reno dokáže upozorniť na nesústredenie vodiča alebo zlé poveternostné podmienky. Rodičov poteší, že detské autosedačky sedia stabilne a bezpečne. Zadná lavica má tri opierky hlavy, pásy sa ľahko zapínajú. Vnútorné spätné zrkadlo má dobrý výhľad na deti aj okolie. Renault 5 je dôkazom, že bezpečnosť nemusí byť len výsadou veľkých áut.
Využitie elektriny: Vehicle2Load a Vehicle2Grid
Veľa vecí je na tomto aute praktických, ale najviac ma fascinovala funkcia V2L – vehicle-to-load, teda možnosť napájať spotrebiče z auta. Počas testu sme si ho vyskúšali u babky na záhrade: najprv sme zapli elektrickú kosačku, potom si ugrilovali klobásky na elektrickom grile a večer si posvietili lampiónmi pri rodinnom posedení. Maximálny výkon 3700 W stačil na všetko potrebné. Adaptér sa jednoducho zapojil do nabíjacieho portu a energia bola k dispozícii okamžite.
Ideálne na kempovanie, záhradu či výpadok prúdu doma, alebo black out🙂
Ďalšou technológiou je V2G – vehicle-to-grid, teda spätné napájanie do elektrickej siete. Táto možnosť je v Európe zatiaľ v plienkach a na Slovensku aktuálne nie je dostupná. Vyžaduje si špeciálnu obojsmernú nabíjačku a vhodný tarif od energetickej spoločnosti. Teoreticky však môžete vďaka nej cez deň nabiť auto zo solárnych panelov a večer napájať dom či chatu. V kombinácii s fotovoltikou to predstavuje výborný spôsob, ako využiť auto ako mobilnú batériu. Renault R5 je teda nielen vozidlo, ale aj energetický nástroj budúcnosti.

Komu sa oplatí kúpiť Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech je ideálny pre mestské a prímestské rodiny s jedným, prípadne dvoma malými deťmi, ktoré hľadajú kombináciu pekného dizajnu, úžitkovej hodnoty a ekologickej zodpovednosti. Ak hľadáte prvé rodinné auto na bežný denný režim, je to perfektná voľba. Tiež pre starších vodičov, ktorí chcú šikovné auto bez starostí a s nízkymi nákladmi.
Cenovka 36 100 € za testovaný model nie je najnižšia (základná cena je o 10.000 eur nižšie) , ale vzhľadom na ponúkaný balík technológií, komfortu a bezpečnosti je plne opodstatnená. Renault 5 je nie len spomienkou na minulosť, ale jasným krokom do budúcnosti rodinnej mobility. Detský smiech zo zadného sedadla, ľahké parkovanie pri škôlke, grilovačka vďaka batérii – to všetko vytvára nový štandard mestského elektromobilu. S R5 môže byť elektromobilita zábavná, aj praktická.
Zhrnutie v tabuľke:
Parameter | Hodnota/testovaná verzia |
---|---|
Verzia | Iconic Cinq 150 k (comfort range) |
Výkon | 110 kW (150 k), 245 Nm |
Dojazd | až 410 km WLTP |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 8,0 s |
Spotreba | 15,1 kWh / 100 km |
Nabíjanie AC / DC | 11 kW / 100 kW |
Nabitie 15–80 % (DC) | 30 min |
Batožinový priestor | 326 l (max. 959 l) |
Bezpečnostné systémy | Adaptívny tempomat, My Safety Switch |
Infotainment | OpenR Link + Google, avatar Reno |
Špeciálne funkcie | V2L (zásuvka 230 V), V2G (budúce) |
Cena testovanej verzie | 36 100 € |