Predstavte si automobil, ktorého karoséria slúži aj ako akumulátorová batéria. Batéria, ktorá akumuluje elektrickú energiu získanú rekuperáciou pri brzdení vozidla, ako aj elektrickú energiu z verejnej siete pri nabíjaní v noci.
Dnes je to ešte iba fascinujúca idea, no už sa rozbehli testy, ktoré majú ukázať, či sa táto vízia dá transformovať do reality. Spoločnosť Volvo Cars je jedným z deviatich účastníkov medzinárodného projektu vývoja nových materiálov.
Najdôležitejšie problémy pri vývoji nových automobilov s hybridným a elektrickým pohonom predstavujú rozmery, hmotnosť a ceny aktuálnych generácií akumulátorových batérií. Aby bolo možné dosiahnuť dostatočnú kapacitu s využitím dnešných technológií, je nevyhnutné použiť veľké batérie, zvyšujúce hmotnosť vozidla.
Začiatkom tohto roka odštartovala univerzita Imperial College v Londýne projekt vývoja materiálov, ktorý spája celkovo 9 európskych spoločností a inštitúcií. Spoločnosť Volvo Cars je jediným automobilovým výrobcom, participujúcim na tomto projekte. S finančnou dotáciou 35 miliónov SEK (približne 3,5 milióna EUR) od Európskej Únie sa začal vývoj kompozitových materiálov na báze uhlíkových vlákien a polymérových živíc, ktoré môžu akumulovať elektrickú energiu rýchlejšie ako konvenčné akumulátorové batérie. Súčasne je materiál extrémne pevný a pružný, čo umožňuje vyrábať z neho povrchové panely karosérie. Podľa kalkulácií by sa hmotnosť vozidla mohla znížiť o vyše 15 percent ak by sa povrchové panely z oceľového plechu nahradili novým materiálom.
Spoločnosť Volvo Cars prispieva svojim know-how
Projekt bude trvať tri roky. V prvej etape sú práce sústredené na vývoj kompozitového materiálu aby bol schopný akumulovať viac energie a na štúdium spôsobov výroby materiálu v priemyselnom rozsahu. Až vo finálnej etape bude batéria namontovaná na karosérii vozidla.
“Našou úlohou je poskytnúť know-how ako sa táto technológia dá integrovať v budúcnosti a poskytnúť idey o výhodách a nevýhodách z pohľadu nákladov a užívateľskej vhodnosti,“ povedal Per-Ivar Sellergren, vývojový inžinier centra materiálov spoločnosti Volvo Cars.
Na začiatku bude vaňa na uloženie rezervného kolesa v podlahe batožinového priestoru transformovaná na kompozitovú batériu.
“Táto relatívne veľká štruktúra sa dá ľahko vymeniť. Nie je dostatočne veľká na to, aby umožnila elektrický pohon automobilu, no je dostatočne veľká na napájanie štartéra pri vypínaní motora na semaforoch v mestskej premávke,“ povedal Per-Ivar Sellergren.
Obrovský záujem o projekt
Mnoho ľudí navštívilo internetovú stránku Imperial College s informáciami o projekte a prezrelo si demonštračné video na YouTube. Per-Ivar Sellergren číta komentáre návštevníkov s veľkým záujmom.
“Takmer denne čítam nové idey, ako sa táto technológia dá ďalej vyvíjať. Potenciál je enormný a je veľmi dobre, že tak veľa ľudí sa o ňu zaujíma,“ hovorí Per-Ivar Sellergren.
Ak bude projekt úspešný, existuje mnoho možných oblastí aplikácie. Napríklad mobilné telefóny môžu byť také tenké ako kreditné karty a laptopy budú dlhšie fungovať na jedno nabitie.