Označenie čierny ľad možno vidíte prvýkrát, ale to čo sa za ním skrýva dobre poznáte. Ako chodci už od ranného detstva, ako vodiči poniektorí vôbec. Prečo? Chodec klzký povrch pod nohami priamo a okamžite cíti, keď sa na taký dostane. Vodič nie.
Čierny ľad sa pri jazde vodičovi zdá ako lesklá cesta, čo mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch. To máva fatálne následky.
A to môže byť ohromný, až život ohrozujúci problém, pretože rozdiel v rýchlosti, ktorými sa autá v porovnaní s chodcami pohybujú je ohromný. Čierny ľad sa pri jazde vodičovi zdá ako lesklá cesta, čo mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch. Čierny ľad je tenká vrstva číreho ľadu na asfalte.
Od skla a svetiel áut sa leskne rovnako akoby bola cesta mokrá. Čierny ľad vzniká zväčša za suchej zimy, keď nie je sneh a cesty nie sú ošetrené soľou. Stačí, aby teplota klesla pod 0°C a vlhkosť z hmly, dažďa na ceste primrzne. Tradične zvykne byť problémom v noci a ráno. Dokonca aj počas dňa aj pri teplote viac ako 5°C, riziko čierneho ľadu pretrváva na miestach v tieni, v lese, na mostoch, kde ho priame slnko neroztopí.
Žiadne pneumatiky, okrem tých s hrotmi, si s ľadom nedokážu poradiť.
Kombinácia čierneho ľadu a rýchlosti je vražedná. Keď auto nabehne na čierny ľad vysokou rýchlosťou, nedá sa urobiť prakticky nič. Pneumatiky totiž nemajú adhéziu a nefunguje brzdenie ani riadenie… Stačí, aby bol ľad na úseku pár desiatok metrov a autá bežne končia v ťažkých nehodách mimo cesty.
Ako čierny ľad odhaliť?
Ak si nie ste istí povrchom cesty, po ktorej už autom idete, odporúčam dva postupy. Takmer každé auto je vybavené systémom ABS.
- Jemne našľapujte na pedál a sledujte, či auto pekne spomaľuje, alebo sa ABS hneď aktivuje. Ak vám pedál brzdy „kope“ do nohy, ste na čiernom ľade.
- Robte drobné, no prudšie pohyby volantom. Ak auto na zmeny smeru nereaguje, ste na čiernom ľade.
Okamžite urobte opatrenia – postupne znižujte rýchlosť (jazdou bez plynu – podraďovaním), alebo jemným brzdením aj v režime ABS. Kým ste na rovnom úseku a cesta nie je vyspádovaná, je všetko v poriadku. Ak nasleduje zákruta a vy ste tempo neznížili dostatočne, pripravte sa na náraz.
Autor: Marián Čabák
inštruktor Školy šmyku Superdrive


Loading...
Prehľad konsolidačných opatrení 2026 – čo berú rodinám a mamám na materskej
Daňový bonus od januára 2025: koľko máš detí, koľko zarábaš, koľko dostaneš?
Vysvetľujeme: aké odvody sa majú po novom platiť na materskej či PN
Hviezdoslavov Kubín 2026. Básničky a texty podľa ročníkov
Rodičovský príspevok 2025
Koľko eur dostanem na dieťa v roku 2026: kompletný prehľad dávok
RodinkaTEST: Dacia Spring Electric
Rodinka test: Renault Rafale E-Tech 4x4 300k - konečne jedno dospelé auto
Test: Dacia Bigster Expression TCe 130 4×4 – väčší brat Dustera, ktorý sa nebojí ničoho
RENAULT SCÉNIC E-TECH elektrický: Výborné auto pre tých, ktorí chcú veľa – a vedia prečo.
Rodinka test: Dacia Bigster Hybrid 155 – SUV, ktoré myslí vo veľkom
Renault 5 E-Tech elektric – elektro evolúcia, alebo retro stretnutie s budúcnosťou