Netradičný hybrid – ebike smart

TS Daimler 1

Novým bicyklom ebike prezentuje značka smart svoj druhý nápad pre miestnu elektromobilitu na dvoch kolesách bez emisií: štúdia elektrického bicykla budúcnosti.

V každom ohľade je zabezpečená príkladná šetrnosť voči životnému prostrediu. Na bicykli sa jazdí bez emisií a nedochádza k spotrebe fosílnych palív alebo mazív. A všetky diely sú na 100 % recyklovateľné. Kombinuje nízke prevádzkové náklady s funkčnými výhodami – od jednoduchého ovládania až po skutočnosť, že možnosti parkovania jazdcov na bicykli ebike v meste sú nespochybniteľné.

Športová odľahčená konštrukcia

s typickými dizajnovými prvkami značky smart sa skladá z ľahkých hliníkových profilov, ktoré sú však vďaka veľkým priemerom veľmi odolné voči skrúteniu a zabezpečujú stabilitu.

Aktívne osvetlenie zákrut

O ešte vyššiu aktívnu bezpečnosť sa stará aj predný svetlomet, ktorý nie je namontovaný pevne v ráme, ale je integrovaný do riadenia. Účinok je rovnaký ako pri aktívnom osvetlení zákrut pri automobiloch: moderný svetlomet výlučne s LED sa stará o najlepšie možné osvetlenie priestoru nachádzajúceho sa v smere jazdy. Toto riešenie – rovnako ako zadný svetlomet s LED integrovaný v spodnej časti sedadla – pridáva aj zisk v oblasti estetiky. Lebo vďaka nemu sú ďalšie dva konštrukčné diely umiestnené tak elegantne, že nerušia celkovú líniu bicykla.

 

Hybridný pohon so silou svalov a elektromotorom

Podľa technickej definície je bicykel ebike poháňaný „hybridným“ pohonom: kombináciou sily svalov a elektromotora. V prípade elektrického „posilňovača“ ide o bezkefový motor v náboji kolesa na jednosmerný prúd s výkonom 250 wattov, ktorý je integrovaný do zadného kolesa. Prúd na pohon sa ukladá do kompaktnej lítiovo-iónovej batérie s napätím 36 voltov a kapacitou 9,6 Ah. Akumulátor je umiestnený v ráme nad nábojom pedálov a je zakrytý kapotou rámu. Zásuvka na nabíjačku sa nachádza pod ložiskom pedálov. Na dobíjanie sa ebike dá pripojiť na akúkoľvek domácu zásuvku – rovnako ako napríklad notebook.

Batéria sa dá úplne nabiť za približne dve až tri hodiny. Pri brzdení počas jazdy sa spätne získaná energia taktiež ukladá do batérie.

Elektromotor sa pripája vtedy, keď sa cyklista oprie do pedálov – rovnako ako pri bežnom bicykli. Prenos sily svalov na zadné koleso sa uskutočňuje tiež podľa klasického princípu bicyklov: z pedálov cez náboj pedálov na koncový pohon. Zvláštnosť elektrobicykla: úlohu reťaze a reťazového kolesa preberajú remenice a ozubený remeň, ktorý funguje bezhlučne a – rovnako ako ostatné prvky hnacieho ústrojenstva – bez údržby.

 

Plug-and-play: nasadiť smartphone a odchod

Rovnako aj escooter aj ebike počíta s použitím telefónu smartphone, ktorý za jazdy na seba preberá mnoho funkcií – napríklad tachometer alebo merač pulzu. Smartphone je súčasne „spúšťač“ a imobilizér v jednom: po nasadení do na mieru navrhnutého držiaka sa automaticky aktivuje pohonný systém. Ak jazdec vyberie svoj smartphone, ebike sa automaticky zamkne a bude zabezpečený proti krádeži.

Štvorstupňový efekt podpory

O množstve výkonu, ktorý elektromotor dodá na posilnenie práce svalov, rozhoduje jazdec stlačením tlačidla na riadení. Podľa potreby sa dajú vyvolať štyri stupne výkonu, štvrtý a najsilnejší stupeň sa stará o maximálny ťah. Dojazd na jedno nabitie batérie predstavuje podľa stupňa podpory 30, 50, 70 alebo 90 kilometrov – v každom prípade viac ako dosť na každodennú prevádzku po bežných trasách. Ak jazdec počas jazdy mení výkon „posilňovača“, mení sa variabilne aj zvyškový dojazd v závislosti od požadovaného výkonu. Prevod sa prispôsobuje automaticky – podľa rýchlosti jazdy – v dvoch stupňoch. Dosiahnuteľná rýchlosť závisí od terénu a výkonu svalov jazdca. Pri rýchlosti vyššej ako 25 kilometrov za hodinu sa elektromotor automaticky odpojí – ebike sa potom stáva čistým „bicyklom na svalový pohon“.

Bezpečné brzdenie – a popritom spätné získavanie energie

Pre účinné a bezpečné spomaľovanie sú predné aj zadné koleso vybavené modernými hydraulickými kotúčovými brzdami. Zadné koleso je okrem toho aj „elektricky“ pribrzďované: odporom motora v náboji kolesa. Pri stlačení brzdnej páky sa jeho účinok obráti: motor – rovnako ako pri skútri escooter – sa stane generátorom, odpor sa postará o požadovaný brzdný účinok. Takto spätne získaná energia brzdenia – v odbornej reči nazývané aj „rekuperácia“ – sa premení na elektrickú energiu a uloží sa v lítiovo-iónovej batérii bicykla ebike.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár