Zatiaľ čo fyzici sa ešte stále hádajú, či by sa jedného dňa mohla podariť cesta v čase, dizajnéri automobilov Mercedes-Benz k nám prenikli z budúcnosti už dávno. Každý deň sa presúvajú do budúcich dôb a navrhujú automobily, ktoré budú na cestách priťahovať zrak až o roky alebo desaťročia neskôr.
Pri prichádzajúcej generácii sériových modelov museli kreatívni návrhári pozerať päť alebo desať rokov dopredu. Ešte ďalej do budúcnosti hľadia dizajnéri v piatich štúdiách pokročilého dizajnu značky Mercedes-Benz (Advanced Design Studios). Myslia s predstihom troch alebo viacerých dekád. Všetci majú jednu spoločnú tému: mobilita budúcnosti – vylepšovanie jazyka tvarov Mercedes-Benz, stanovovanie trendov prostredníctvom nových tvorivých nápadov, ktoré spôsobia, že mercedes bude aj v budúcnosti vždy vyzerať čerstvo, esteticky a štýlovo bez toho, aby poprel svoje korene a identitu značky. Pre nich je teda budúcnosť už dnes.
Globálny pokročilý dizajn – dizajnové štúdiá spoločnosti Mercedes-Benz
Prvé štúdio pokročilého dizajnu v zahraničí začalo fungovať v júni 1990 v Kalifornii. V dnešných dňoch premýšľajú dizajnéri a modelári v Carlsbade o exteriéri vozidiel zajtrajška a budúcnosti na ploche 1 200 štvorcových metrov. Centrum si pravidelne vymieňa nápady a kreatívnych pracovníkov so sesterskými štúdiami v Tokiu a Sindelfingene. Štvrté štúdio v meste Como (Taliansko) sa zaoberá výlučne interiérom vozidiel budúcnosti. Vo Villa Salazar na brehoch jazera Como vyrábal predtým Gianni Versace svoje motýliky a kravaty. Najmladšie štúdio pokročilého dizajnu sa nachádza najnovšie v Pekingu.
Popri zhruba 440 dizajnéroch, ktorí sa starajú o sériový dizajn, pracuje viac ako 60 dizajnérov na konceptoch, ktoré značke s hviezdou umožnia pohľad až pol storočia do budúcnosti. V slávnom trojuholníku medzi mestami Como, Miláno a Turín sa udomácnil nábytkársky priemysel a svet módy. Vysoký cveng tu má tradičná remeselná výroba – ideálne prostredie pre štúdio pokročilého dizajnu.
Trhy v Japonsku a Číne – oba s veľkým významom pre Mercedes-Benz – požadujú perfektné spracovanie vozidiel s najvyššou funkcionalitou pri ovládaní. Takéto trendy sa vyhľadávajú a rozvíjajú v dizajnových štúdiách v Tokiu a Pekingu, odkiaľ ďalej prenikajú do dizajnu. Práve Tokio ako megamesto je veľmi dôležitý tvorca trendov na tému downsizingu v prémiovom segmente. Dizajnéri si tu kladú najzákladnejšie otázky, napríklad čo by mohlo v budúcnosti vôbec znamenať „byť mobilný“.
„Nevytvárame tu žiadne módne výstrelky,“ hovorí profesor Wagener, „miesto toho sa pokúšame vystopovať dlhodobé trendy, ktoré zvýšia hodnotu našej značky na celé desaťročia. Nápady, ktoré spĺňajú najvyššie nároky na techniku, výkon, komfort a bezpečnosť.“ Dizajnér preto musí „žiť v budúcnosti“ a myslieť minimálne na dve až tri generácie vozidiel vopred. Štúdiá pokročilého dizajnu sa tak stávajú kreatívnymi priestormi, v ktorých môžu dať dizajnéri svojim myšlienkam voľný priebeh bez toho, aby museli myslieť okamžite na sériovú výrobu.
Pracovný postup dizajnu Mercedes-Benz – desať krokov k hotovému automobilu
Cesta od prvej skice až po prevzatie modelu trvá približne tri roky. Za tento čas prejde nový mercedes takmer nekonečným radom pracovných krokov, pri ktorých sa dizajnéri kúsok po kúsku prehmatajú až ku konečnému vozidlu. Z návrhov, ktoré si najskôr konkurovali, vznikne v tíme najnovšia generácia vozidiel Mercedes-Benz:
1. Skica/počítačová vizualizácia: rovnako ako pri móde, aj pri automobile je na začiatku procesu tvorby dizajnu skica – ručný alebo aj počítačový náčrt. Nápady, ktoré doteraz žili iba v hlave dizajnéra, sa stanú viditeľnými.
2. Digitalizácia: na počítači vznikne virtuálny obraz nového automobilu. Simulujú sa proporcie, rozmery a vedenie línií a kontroluje sa ich súlad a harmónia.
3. Hlinené modely 1:4: nie všetko sa dá simulovať na počítači, preto sa ďalej vyrobia hlinené modely každého variantu nového automobilu. Až teraz sa môžu dizajnéri rozhodnúť, či ich návrhy rozvinú požadovaný účinok aj v trojrozmernom priestore.
4. Výber modelu: z niekoľkých variantov sa vyberie konečný tvar nového automobilu. Tu padá rozhodnutie o vonkajšom tvare budúceho modelu vozidla Mercedes-Benz.
5. Frézovaný model: hlinený model v mierke 1:4 sa prenesie do svojich konečných rozmerov. Vzniká prvý prototyp v plnej veľkosti.
6. Model 1:1: všetky jednotlivé prvky nového modelu sa vyrobia ručnou prácou. Vznikne zdanlivo skutočná predloha. Do popredia sa dostávajú všetky charakteristické znaky nového automobilu.
7. Skice interiéru: aj pri tvorbe vnútorného priestoru sa v prvom kroku vytvoria skice a počítačové vizualizácie. Vznikajú tu rôzne línie výbavy, takže interiér, v ktorom sa má budúci vodič cítiť dobre. Vedúci motív pritom je: „dokonalá estetika“ – dizajn plne odovzdaný kráse.
8. Farby & Obklady/Koncepty ovládania a ukazovateľov (BAK): definuje sa výber materiálov a farieb pre interiér. Varianty výbavy budúceho automobilu sa stanovia zo stoviek vzoriek poťahov a kože a z takmer nekonečnej palety farieb.
9. Hlinený model interiéru/Model interiéru na kontrolu dát: účinok všetkých materiálov a farieb sa skontroluje za „reálnych podmienok“ na nákladne vyrobených modeloch interiéru v mierke 1:1. Každý materiál a každá farba dostane kód a stanovia sa jej technické údaje.
10. Schválenie modelu: Na záver každého jedného procesu návrhu dizajnu prebehne schválenie modelu predstavenstvom. V prípade, že je úspešné, nestojí výrobe nového vozidla Mercedes-Benz viac nič v ceste.