Renault Scenic E-Tech je 100% elektrický a hlavne prvé plnohodnotné rodinné elektrické auto vyrobené vo Francúzsku. Priznávam, mal som voči nemu isté vyššie očakávania – predsa len, ide o úplnú novinku v segmente, kde sa konkurencia s drzosťou predbieha.
Scenic si ma už pri prvom kontakte získal. Nielen pre svoj atraktívny dizajn, ale aj ekologické zameranie. Približne 22 % použitých materiálov je zrecyklovaných a až 90 % vozidla je recyklovateľné. Renault cez neho odkazuje, že to myslí vážne, a nielenže robí autá, ktoré sa páčia, ale aj autá, ktoré sú zodpovedné k životnému prostrediu.
Dojazd, ktorý naozaj prekvapil
Pri kilometroch reálneho dojazdu som bol na začiatku skeptický. Výrobca uvádza maximálny dojazd 625 kilometrov, čo je v dnešnej dobe veľmi slušná hodnota. Samozrejme, vedel som, že diaľnica tento dojazd „zožerie“ pomerne rýchlo. V realite to nebol až taký rozdiel, ako som očakával. Scenic E-Tech si na diaľnici zachoval veľmi slušné čísla, a aj keď reálny dojazd bol nižší, stále poskytoval viac ako dosť energie na dlhšie cesty.
Priestor: Peveziete aj “slona“
Keďže som človek, ktorý berie so sebou na cesty kadečo – len tak – pre istotu, oceňujem najmä obrovský batožinový priestor. Renault Scenic ponúka až 1670 litrov miesta na batožinu. To už je hodnota, ktorá predurčuje toto auto nielen na bežný život, ale na rozšafné rodinné dovolenky, šialenosti a dobrodružstvá, alebo keď potrebujeme ” previezť od babky porcelánového slona”. Kombinácia priestranného interiéru a veľkorysého úložného priestoru je niečo, čo sa často nevidí, najmä pri elektromobiloch.
Infotainment, ktorý robí radosť: OpenR Link
Ale nie je to len o dojazde a priestore. Renault pri tomto modeli predstavil systém OpenR Link, ktorý ma príjemne prekvapil. Integrované služby Google a jednoduchosť ovládania sa mi páčili už od prvého zapnutia. Navigácia je rýchla, ovládanie intuitívne a navyše, všetko reagovalo presne tak, ako som očakával. V tomto ohľade Renault trafil do čierneho. Tento systém robí z každodenného používania auta hračku, a to aj v situáciách, keď potrebujete rýchlo niečo zmeniť alebo nájsť.
Bezpečnostné Asistenčné programy – naozaj fungujú
Scenic je vybavený až 30 asistenčnými systémami. Na prvý pohľad to znie ako reklamná fráza, lebo to aj tak takmer nikto nepoužíva. No po niekoľkých dňoch za volantom som si uvedomil, že sú skutočne užitočné. Všetko od adaptívneho tempomatu cez systém udržiavania v jazdnom pruhu až po automatické núdzové brzdenie fungovalo bez zaváhania. Vývojári mysleli aj na bezpečnosť chodcov – pri nízkych rýchlostiach auto vydáva upozorňujúci monotónny zvuk, ktorý chodcom dáva jasne najavo, že sa blíži vozidlo, hoci ho nemusia hneď vidieť. Mne sa tento detail veľmi páčil, pretože práve mestská prevádzka býva často riziková.
Pohodová kabína : Cocoon Effect
Jedným z veľkých plusov Scenicu je aj odhlučnenie kabíny. Renault túto technológiu nazýva Cocoon Effect. Na diaľnici som počul len tiché kvapky dopadajúce na čelné sklo, čo bol pre mňa priam meditačný zážitok. Ak by auto nemalo vynikajúci audio systém Harman Kardon, asi by som počas dlhej cesty začal zívať (a možno aj driemať). Ale tu musím pred autormi tejto technológie zložiť klobúk – systém Harman Kardon je úžasný.
Tabuľka: Zvuková Sústava Harman Kardon
Počet Reproduktorov | Typ | Umiestnenie |
2 | Výškové reproduktory | Po stranách palubnej dosky |
2 | Výškové reproduktory | V batožinovom priestore |
4 | Basové reproduktory | Vo výplniach zadných a predných dverí |
1 | Subwoofer | V batožinovom priestore |
Sklenená strecha Solarbay: Pocit ako z iného sveta
Vozidlo, ktoré som testoval, bolo vybavené futuristickou sklenenou strechou „Solarbay“. Keď som prvýkrát uvidel, ako sa technológia zatieňovania aktivuje, mal som pocit, že som v sci-fi filme. Táto technológia dokáže zmeniť priehľadnosť strechy jednoduchým dotykom, čo je nielen praktické, ale proste sexy. Pridal som si tento prvok na zoznam „must-have“ vybavenia pre všetky moje budúce autá.
Učiteľ ekológie na palube
Počas týždňa testovania som si všimol, že Scenic sa rád hrá na učiteľa. Po každej jazde mi auto „vystavovalo vysvedčenie“ – hodnotilo, ako bezpečne a ekologicky som jazdil. Nebudem klamať, bolo to trochu otravné, no na druhej strane som zistil, že ma to nútilo viac premýšľať nad spotrebou a jazdným štýlom. A to je asi presne to, čo Renault chcel dosiahnuť. Výsledkom bolo, že som si podvedome začal dávať väčší pozor a jazdil som úspornejšie.
Záver: Vaša rodina stojí za to
Renault Scenic E-Tech ma počas týždňa prekvapil a nadchol. Nie je to len ďalší elektrický crossover, ale vozidlo, ktoré ponúka kombináciu výborného priestoru, komfortu a technológií, na ktoré sa môžete spoľahnúť. Ak hľadáte rodinné elektrické auto, ktoré vás nebude obmedzovať a poskytne vám aj príjemný zážitok z jazdy, Scenic E-Tech je určite dobrou voľbou.
Technické Špecifikácie: Renault Scenic E-Tech Long Range
Parameter | Hodnota |
Motor | 160 kW |
Baterie | 87 kWh (využiteľná kapacita) |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximálna rýchlosť nabíjania DC | až 150 kW |
Dojezd | až 625 km WLTP |
Zrýchlenie (0-100 km/h) | 7,9 s |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Pre Renault Scenic E-Tech na slovenskom trhu sú dostupné tri úrovne výbavy:
- EVOLUTION: 43 900 €
- TECHNO: 46 500 €
- ICONIC: 49 700 €