Aquaplaning by mal byť dobre známy každému vodičovi z autoškoly, kde sa o tomto veľmi nebezpečnom jave učilo a s ktorým sa pri riadení vozidla stretne, čo i len v miernej forme, väčšina šoférov. Nejde o bežný šmyk na mokrej vozovke, ale o úplnú stratu priľnavosti pneumatiky spôsobenú nedostatočným odvodom vody z jej povrchu.

Pri aquaplaningu sa v priestore medzi pneumatikou a vozovkou vytvára súvislá vrstva vody, kvôli ktorej sa vozidlo stáva úplne neovládateľným.
Aquaplaning príchádza bez predchádzajúcich varovných signálov
Aquaplaning príchádza bez predchádzajúcich varovných signálov a celkom nečakane. Náhle zvýšenie otáčok na otáčkomere a bleskurýchla strata ovládateľnosti vozidla signalizujú, že práve zažívate aquaplaning.
Aquaplaning vzniká často už pri rýchlostiach nad 80 km/h. Testy popredných výrobcov pneumatík ukazujú, že v prípade malej hĺbky dezénu môže nastať aj pri omnoho nižších rýchlostiach.
Aquaplaning vás môže postretnúť ako v zákrute, kedy je pravdepodobnejšie že ho dostanete, tak pri jazde v priamom smere. Priečny aquaplaning je omnoho nebezpečnejší a jeho ustátie je vo väčšine prípadov takmer nemožné.

Aké sú príčiny vzniku aquaplaningu?
• Zlý stav pneumatík
• Vysoká rýchlosť vozidla
• Veľké množstvo vody na vozovke
Jednou z najčastejších príčin vzniku aquaplaningu sú pneumatiky s malou hĺbkou dezénu.
Fínsky zväz výrobcov pneumatík, do ktorého patrí aj známy koncern Nokian, vydal výsledky testov, ktoré potvrdili, že letné pneumatiky, ktoré ešte stále vyhovujú norme na Slovensku, teda s hĺbkou dezénu 1,6 mm, majú pri rýchlosti 75 km/h a výške vodnej vrstvy len 3 mm styčnú plochu len 16% oproti ploche novej pneumatiky! Z ďalších testov tiež vyplynulo, že pri rovnakej hĺbke dezénu, teda 1,6 mm dokáže táto pneumatika odviesť len 14% objemu vody oproti novej pneumatike.

Snímka zo špeciálnej kamery ukazuje skutočný odvod vody z pneumatiky:

Ako sa zachovať, keď dostanete aquaplaning?
• Nebrzdite, nepridávajte plyn, zbytočne netočte volantom- pokiaľ kolesá opäť „zaberú“ mohli by ste dostať neovládateľný šmyk
• Snažte sa držať kolesá v priamom smere, povoľte pedál plynu, zošlapnite pedál spojky. Odpor vody vozidlo spomalí, a tým sa pneumatika dostane opäť do kontaktu s vozovkou
Predchádzajte riziku prevenciou!
• Priebežne kontrolujte hĺbku dezénu pro letné i zimné pneumatíky. Pre zníženie rizika aquaplaningu uvažujte o výmene pneumatiky už pri hĺbke dezénu 3 mm.
• Priebežne kontolujte správny tlak v pneumatikách. Predovšetkým v prípade vysokého tlaku zbytočne znižujete styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, a tak zvyšujete riziko straty priľnavosti. Ani podhustené pneumatiky však nie sú za mokra bezpečné.
• Pri výbere bezpečných letných pneumatík dbajte na to, aké dosiahli výsledky v nezávislých testoch pneumatík na mokre a akú majú odolnosť voči aquaplaningu.
• Držte sa obľúbených značiek ako Michelin, Continental, Matador, Barum, Pirelli, Dunlop, Bridgestone, Hankook a nekupujte tie najlacnejšie pneumatiky, ktoré neprešli dobre testy
S aquaplaningom je neradno sa zahrávať.
Predídeme mu častou a poctivou kontrolou stavu pneumatík a sledovaním určujúceho faktoru, pri ktorom nastáva, čo je aktuálny stav počasia, teda hroziace prudké alebo prívalové dažde.