AutotestyAutotesty

Škoda Octavia Combi Ambience - Taká ako ju poznáme, spoľahlivá a praktická

 Benjamín Mazanka   29.12.2020   0

Snáď každý mladý človek povie, že jeho otec mal, alebo stále má Octaviu. Toto legendárne meno sa vrátilo na trh v 90-tych rokoch. A môj otec ju mal tiež.

Strieborná Octavia s klimatizáciou, na tú dobu krásnym rádiom a najsilnejším motorom 1.8T 20V. Toto auto bolo prvým, v ktorom som objavil svoju lásku k rýchlosti. Odmalička som sa počas ciest s otcom rozprával o technických a fyzických veciach týkajúcich sa automobilov. Keď prišla otázka na rýchlosť, veľmi ochotne na diaľnici do Nitry rozbehol Octaviu na niečo okolo 220 km/h, a mne sa to páčilo, veľmi.

 

Dnes už z Octavie samozrejme nie som tak nadšený. Octavia je symbolom toho, že človek už neberie život pocitmi, ale rozumom. Je to auto pre niekoho, kto hľadá predovšetkým praktickosť, a slušné jazdné vlastnosti. S príchodom novej, štvrtej generácie prichádza viacero zmien, tie som si mohol vyskúšať v čiernej Octavii, so strednou výbavou Ambience a benzínovým motorom 1.5TSI. Má rovnaký výkon, ako kedysi 1.8T 20V môjho otca.

 

Prezencia je základ

Nová Octavia sa snaží vyzerať elegantnejšie, ako jej predchodca, a z veľkej miery sa jej to aj darí. Jednoduché tenké predné svetlá vpredu a vzadu. Na druhej strane má dlhšie previsy, teda vyzerá trochu nevyvážene.

Nástup do interiéru vytvára pocit, akoby ním prešla ruka  moderného architekta. Maximum  čistých plôch, zopár najdôležitejších tlačidiel pod displejom, to ostatné treba hľadať na ňom. A to je zároveň aj problémom, pretože nastavenie dotykom cez displej vyžaduje kopec hľadania, a teda aj času.

Škoda síce spravila nový, jednoduchší infotainment, no aj na ňom chce nastavenie dostatok pozornosti, ktorá sa môže vypomstiť. Riešením by bol ovládací systém koncepcie ako iDrive vo vozidlách BMW. Zaujal ma nový dvojramenný multifunkčný volant, s kvalitnými hliníkovými “valčekmi” slúžiacimi na prepínanie médií či hlasitosti.  

Z pohľadu priestrannosti je Octavia dobrá. Vo všetkých dverách poriadne miesto na veľké fľaše. Vzadu ISOFIX úchyty pre dve detské sedačky. Stredová opierka s integrovanými držiakmi na poháre vzadu, ako aj tunel na prechod do kufru, keby si z neho treba niečo vytiahnuť počas jazdy. Kufor sám o sebe je v novej Octavii Combi v porovnaní s predchodcom väčší o 30 litrov, s celkovým objemom 640 litrov. Obrovským nakladacím otvorom, schránkami na bokoch a rezervným kolesom pod podlahou.

Jazda

Platforma z nového Golfu, by mala byť predpokladom pre úspech. Môj konkrétny testovací model bol však obutý v na dnešnú dobu obrovských pneumatikách 215/60 R16. Tieto balóny síce robili  jazdu na aute pohodlnú. Pri agresívnejšej jazde, ktorú majú vodiči Octavií, najmä tých služobných radi, odporúčam dávať pozor. V zákrutách je takto vybavená Octavia mäkká ako perník a má obľubu jazdiť po nose viac, ako niektorí konkurenti (dôvodom je aj umiestnenie motora jemne pred prednou nápravou). Určite preto odporúčam zvoliť si väčší rozmer diskov, a lepšie pneu s nižším profilom.

Motor 1.5 TSI, ktorý samozrejme disponuje aj aktívnym vypínaním valcov pri ustálenej rýchlosti je dobrý. Nedisponuje síce tak širokým rozsahom dostupnosti krútiaceho momentu ako motor v spomenutej starej Octavii, no svojou silou a zrýchlením zodpovedá papierovým údajom. Pri jazde na dva valce v Eko režime má “Octávka” zaujímavý a príjemný zvuk, pripomínajúcí parný vlak v diaľke.

Čo sa spotreby týka. V režime Normal pracuje motor v priemere za  7,1 l/100 km, v Eco sa však pri skutočne odovzdanej jazde dá dosiahnuť aj 5,6 l/100km, čo je pri tak veľkom aute skutočne dobrý údaj. Pri diaľničných 140 km/h točí Octavia na 6. prevodovom stupni 3000 otáčok. Športový režim disponuje ešte pripravenejšími reakciami motora na akceleráciu.

Prevodovka pôsobí pevným mechanickým dojmom a má primerane krátke dráhy. Výhradu mám však ku spojke, ktorá mi prišla na môj vkus príliš ťažká, preto som pri každom uzretí kolóny hľadal obchádzku alebo prevrátil hlboko očami. Pre skúsených škodovákov by však mala pôsobiť úplne prirodzene.

Resumé

Nová Octavia je podľa môjho názoru jednoznačne krajším autom ako nový Golf, ak však hľadáte dizajn a koncern VW, kúpite si nový Leon. Octavia je autom pre tých, ktorí majú rodiny a hľadajú niečo praktické, overené a preto spoľahlivé. Je to auto pre klasikov. A je to Škoda, čo je v našich končinách úspech zaručený. Odôvodnene.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 1 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Benjamín Mazanka

Som chalanisko, ktorého vášňou sú okrem futbalu autá a technológie. V týchto témach vám rád poradím:) Ďalšie moje recenzie alebo rady pre vás nájdete na Instagrame alebo Facebooku BenTests 

Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised