Môj muž sa na májovom presstripe zamiloval do úplne najnovšieho a úplne elektrického MEGANu. Jeho platonická láska na prvý pohľad sa stala hmatateľnou a toto krásne červené autíčko sme si vydrankali do letného redakčného testu – na celé leto!
Ideme ho teda otestovať na vlastnej rodine aj Rodinke.sk. Renault Megane E-TECH Electric “rozoberieme na súčiastky” v našom päťdielnom seriáli.
Chlapi sú takí hŕŕŕ, hio-heta, hurá systém. Novinky, vychytávky, frajerina, zábava. Na to by ich bolo!
Ale treba si klásť aj základné ženské otázky, s ktorými sa zo spánku strháva každá primerane úzkostlivá matka:
1./ 100 % elektrické. A čo ak sa mu vybije baterka. Normálne ma to nechá uprostred poľa?
Pri odovzdávaní vozidla mi na túto otázku predajca RENAULTu odpovedal s úplnou ľahkosťou:
“Áno. Zavoláte si odťahovku, tá vám to auto naloží a odvezie.”
Chvíľu ma nechal premietať si s úzkosťou túto situáciu a potom pokračoval: “Ale reálne sa vám to nikdy nestane.”
Lebo?
“Pri plánovaní každej cesty systém vyráta, v akom stave bude baterka v jej cieli, prípadne, či sa dostanete ešte v pokoji aj späť domov. Inteligentné google mapy spárované s vozidlom navrhnú, a budú navigovať, ak je potrebné vozidlo dobiť. eMegane si to ustriehne sám. Bude vás naháňať, aby ste to spravili čo najlepšie. Bude na to myslieť za vás.”
Koľko vydrží nabitá batéria?
Renault Megane E-TECH Electric má dojazd až 450 km (pri slušej eko jazde), a nabíjať sa dá doma zo zástrčky, alebo verejných nabíjacích staniciach. Pri správnom nabíjani a dostatočne veľkej nabíjačke je možné nabiť Megane E na 80% za 2 hodiny. Túto tému som nechala vyčísliť môjho analytického muža »»»
2./ Niekde som čítala, že elektroautá vedia len tak zhorieť! Mám sa báť?
Hĺbková štúdia problematiky priniesla tieto terapeutické fakty:
- Elektromobily nemajú spaľovacie motory, takže nič nespaľujú.
- Elektromobily neprodukujú žiadne emisie, spaliny, horľavé látky, nemajú ani potencionálne nebezpečné nádrže na palivo.
- Elektromobil v princípe ani neštartuje. Elektromobil sa jednoducho len zapne a vypne, ako svetlo v záchode. Ťuk- ťuk. Vypínačom.
- Batérie má Renault v špeciálnom oceľovom ráme, v ktorom sú hermeticky uzatvorené.
Nemecký ADAC už testoval niekoľko elektrických vozidiel pri nárazových skúškach s rýchlosťou nárazu 64 km/h a doposiaľ nikdy neporušili batériu. Ani početné riadené crashtesty v EuroNCAP nehlásili žiadne horenie.
V aute s bežným spaľovacím motorom môžeme zhorieť alebo vybuchnúť s omnoho vyššou pravdepodobnosťou. Ale požiare v elektromobiloch sa rozširujú len veeeľmi pomaly.
Ak by hypoteticky k tejto situácii malo prísť – začne sálať baterka, zistíme to, zoberieme deti, kabelku, piškóty a odchádzame. No need to rush. Prípadný výbuch až dodatočne – emocionálny. Cenník »»»
3./ No neviem. Je to také celé nové. Bude to vedieť niekto servisovať?
Elektrický Megane má svoju dušu, aj telo.
Dušou je integrovaný systém spolupracujúci s googlom, ktorý má vlastnú SIM kartu. A tak môžu zbehnúť aktualizácie vozidla “vzduchom” bez toho, aby sme museli auto niekam pristaviť. Inžinieri vyhodnotia zdielané dáta, programátori nakódujú a riadiaca jednotka sa upgradne bez toho, aby sme sa museli vyzliecť z pyžama. Normálne. Ako keď sa zaktualizuje váš telefón.
No a teraz k tomu telu. V autoservisoch tvrdia, že sa ho neboja. Tak ako pri bežných autách, rovnako aj pri elektrických, sú výrobcom stanovené postupy, ako s nimi narábať. Chlapci majú svoj šlabikár od výrobcu. “Keď dodržujeme technologický postup od výrobcu, tak nemá byť prečo problém” – odpovedá šéf autoservisu na moju úzkostnú otázku.
A ak treba opraviť baterku? Celá baterka je zložená z modulov, je z nich vystavaná ako z kociek lega. Diagnostickým prístrojom vedia v servise zistiť, ktorú kocku treba nahradiť. Ktorý modul nefunguje, ako má. Vedia to opraviť rýchlejšie a za menej peňazí ako riešiť nejaké baypasy v klasickom motore.
4./ Akože EKO. Ale naozaj?
Renault Megane E-TECH Electric je 95% recyklovateľný. Moment. Snažím sa predstaviť si to. To sa fakt dá? Wow!
Za účelom výroby nových batérií, ale aj tejto mega recyklácie, stavia práve koncern obrovskú fabriku na severe Francúzska. Keď si predstavíme tých 400 000 elektrických Renaultov, ktoré už dnes po svete jazdia, a to sme len na začiatku elektroéry, je to určite podstatná investícia.
A moja osobná skúsenosť z prvého týždňa?
Ja a EKO jazdný režim sme ako rodné sestry. Milujem funkciu rekuperácie, kedy brzdením pri jazde nabíjaš baterku. Čím viac máš červených na semafore, čím viac brzdíš a komplikuješ v mestskej premávke, tým lepšie skóre. No celá ja!:)
Za prvú jazdu som od Renaultu dostala vysvedčenie, že som 99% EKO ! Krajšiu osobnú pochvalu som v tomto kvartáli ešte nedostala 🙂
PS: Je niečo, čo vás o Renault Megane E-TECH Electric zaujíma ? Pošlite nám vašu otázku . Zistíme – vyskúšame! 🙂
Váš e-mail:
Vaša otázka
Súhlasím so spracovaním osobných údajov pre účely vyhodnotenia a doručenia výhry. Viac informácií.
function checkSubmit(f){ if ( f.meno.value == ” || f.adresa.value == ” || f.email.value == ” || f.telefon.value == ” || f.odpoved.value == ” ) { alert(“Neúplne vyplnený formulár!”); return false; } else if ( !f.gdpr.checked ){ alert(“Bez udelenia súhlasu so spracovaním osobných údajov nie je možné súťažiť.”); return false; } else { f.url.value = document.location.href; return true; } } window.onload = function(event){ document.forms[‘sutaz’].reset(); }