Ford S-Max ST-Line: Stále jedna z TOP volieb pre rodiny

Benjamín Mazanka 0
foto: Ford S-Max ST-Line, Benjamin Mazanka


Mať rodinu je vždy zmena. Človek má viac starostí, musí venovať viac svojej pozornosti, energie, zrieknuť sa zábavy a niekedy si odriekať aj základné vecí. Podobne účinkuje rodina na výber auta. Špeciálne v prípade, ak sa rozrastie o viac ako dvoch členov.
Prvý krát to pochopil Renault s ich modelom Espace. Hranatá krabica, ktorej vlastníctvo ukazovalo, že Vám už viac nezáleží na imidži, ale dôležitejšie je mať miesto pre ratolesti a všetky veci, ktoré k ním potrebujeme.


Po pretrhnutí vreca s takýmito takzvanými viacúčelovými vozidlami prišla aj neskutočne škaredá a bezduchá Toyota Picnic. Keď auto pomenujú po niečom čo človek robí, je to akože marketing? Nikdy som nevidel Range Rover Kicking…


Čo spôsobila Toyota Picnic? Najmä obrovský pád predajov Fordu Mondeo, ktorý bol vždy výborným rodinným autom, a mal aj svoju ostrú verziu ST 220, úžasná vo všetkých smeroch. Vlna áut pokračovala autami ako Renault Scenic, Kia Carnival, Volkswagen Sharan… autá určite vhodné pre kopu vecí, no neposkytujúce žiaden iný zážitok. Tobôž nie vizuálny.
No prišiel rok 2007, a s ním aj Ford S-Max. Nie žeby už Ford nemal Galaxy, no bol záujem o niečo trošičku, uuh, európskejšie. To, čo vytvorili, bolo vskutku brilantné. Po toľkých rokoch nejaký výrobca vytvoril rodinné auto, na ktoré sa človek dokáže pozerať. Nebol to len výzor, ktorý ho robil tak výnimočným, bol aj praktický, výborne jazdiaci a so širokou paletou motorov.

Odvtedy už nejaký čas uplynul, aj jeho druhá generácia je už po facelifte, a ja mám možnosť toto stále výnimočné auto tento týždeň testovať.

Ford S-Max ST-Line: Stále najlepšia voľba pre rodiny

Stále pôsobivý dizajn
Ford ho spravil ešte krajším, S-Max vyzerá ako sumec, to ale vôbec nie je zlé. Motor je posunutý dnu, vďaka čomu je manévrovanie a parkovanie s S-Maxom kvôli krátkej kapote jednoduché ako v mestskom aute. Keďže mám výbavu ST-Line, moje auto má červené brzdové strmene, hliníkové pedály, zadný difúzor a červené prešívanie v interiéri. V kombinácii s tmavomodrou metalízou vyzerá nádherne.

Nudná časť
Je taktiež preplnený výbavou. Naozaj. Takže ak vás vybavenie nezaujíma, odporúčam preskočiť rovno k jazde. Takže dostanete predné športové sedadlá s troma pamäťami a troma stupňami výhrevu, vyhrievaný volant, parkovací asistent, panoramatickú strechu a predné sklo odrážajúce infračervené žiarenie, ktoré neviem aký má účel, pretože celý týždeň nesvietilo slnko. Všimol som si len, že kým iné autá boli zamrznuté a posypané snehom, moje bolo výrazne menej, čo viedlo k môjmu úsmevu v chladné rána.


Ďalej posúvateľné zadné sedadlá, ktoré sú aj elektricky sklápateľné z kufra, ktorý je tiež elektrický a ovládateľný aj z miesta vodiča, škoda len, že tie sedačky si už musím naspäť vyklopiť manuálne. Mínusový bod pre Ford v tomto.

Zaujímavým je aj mini zrkadielko na sledovanie toho, aká metelica sa deje na zadných sedadlách. Nesmie chýbať hŕba odkladacích priestorov. Stredový tunel je hlboký ako komoda z Ikey, všade je kopec držiakov na poháre a nápoje, akoby v aute jazdila banda “zelených” násťročných a kufor je tak veľký že si môžete založiť živnosť a začať ponúkať kuriérske služby.

Fajn, už ma nebaví rozprávanie ako o nehnuteľnosti. Takže aký je S-Max ako auto?

Jazda na úrovni
Môj S-Max bol na rozdiel od obyčajného vybavený viacprvkovou zadnou nápravou, ktorá účel plnila dobre, avšak S-Max sa vďaka svojej dĺžke nevyhol autobusotíde. To znamená že pri väčšej vlne, ako majú slovenské cesty zvykom, mnou namiesto príjemného pocitu v žalúdku trhlo. Inak podvozku nemôžem vytknúť nič. Jazda bola istá v každej situácii a riadenie bolo tiež fajn.

Kto pohne s tou váhou?

Vďaka svojej skoro americkej veľkosti a ohromenej výbave váži S-Max až 2 tony. Túto hrošiu váhu ženie vpred dieselový dvojlitrový plnokrvník dopovaný dvoma turbami, pretože to lepšie znie. Je to dvojlitrový Twin-Turbo Diesel s výkonom 240 koní a 500 newtonmetrami, a to už sú hodnoty, ktoré mu udeľujú slušnú dynamiku. Z nuly na sto to zvládne za 8.2 sekundy a s radosťou a ľahkosťou sa rúti až po 220km/h. Ďalej ma už samozrejme rešpekt pred vyhláškou SR o cestnej premávke nepustil.

Pokoj a kľud

Motor spolupracuje s 8 stupňovým automatom, ktorý miestami motor podtáčal. Ale radil hodvábne hladko a bol taktiež veľmi dobre sprevodovaný. Pri diaľničných 150km/h mu stačilo len 2000 otáčok, čo je dobré aj pre spotrebu.

Na novom obvyklom testovacom okruhu som dosiahol 6,5 litra čertovej zmesi na 100km, väčšinou mestské jazdenie znamenalo 8,2l/100km.

Páčil sa mi multimediálny systém aj palubný počítač. Grafika síce vyzerá ako z roku 2004 a videl som už aj krajšie displeje, avšak systém je to veľmi intuitívny a jednoduchý, čo je dobré, ak ste napríklad Američan. Podobne užitočnou vychytávkou je aj EasyFuel alebo tak nejak. Otvor nádrže veľký len pre dieslovú hadicu, keby vaša drahá polovička náhodou zabudla. 

Má to niekde chybu?
S-Max je takým, akým bol od začiatku. Skvelým. Vyzerá ako diaľničný démon, jazda s ním je pohodlná a dokáže byť aj zábavná, má 700 litrový kufor a čo je hlavné. Ponúka najsilnejší motor spomedzi konkurentov, ktorý nie je vôbec prehnane smädný. A to chcete! Ako rodinné auto je perfektné, a výborne zvláda aj úlohu normálneho auta a toho čo sa od neho očakáva. Aha, predsa jedna vec. Pokiaľ si ho kúpite v konfigurácii s 5. sedadlami, odporúčam nasledovné. Prejdite prosím do kúpeľne, pozrite sa na seba do zrkadla a povedzte. Som idiot. Pretože ste. Mali ste si kúpiť Mondeo.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár