Na našich cestách je už dlhšie cítiť trend vanúci z krajiny pána Trumpa. Čím väčšie, tým lepšie. Vozíme sa na zbytočne veľkých kravách, ktoré sú na ceste asi tak obratné, ako Atilla Végh v ústave vied pri rátaní kvantovej fyziky. Všetci chcú vytŕčať, no pritom zapadajú. Pri nich je Focus Active príjemným osviežením. Na prvý pohľad síce vyzerá tuctovo, no vypovedá o Vás dobré veci.

Je to ako mať Nemeckú manželku s talianskymi koreňmi
Chlapec sa nezdá. Nepôsobí síce mohutne, ale kým ho váš starý otec obíde, zadýcha sa. Inak je to jednoducho o 15mm zvýšený Focus Kombi, s prídavným oplastovaním, nech vyzerá viac Indiana Jones a menej ako obchodný zástupca Jack.
Klasická karoséria je hlavným dôvodom mojej oslavy. Pretože aj napriek zvýšenému podvozku zostalo ťažisko relatívne nízko, čo je výborné pre radosť z jazdy. Podvozok je vynikajúci, istý vo väčšine situácií, s jemným náznakom vášnivej pretáčavosti na hrane, keď si Focusa pekne hodíte do zákruty. Je to ako mať Nemeckú manželku s talianskymi koreňmi.
Interiér je kombináciou utilitarizmu a pohodlia
Veľa odkladacích priestorov, jednoduché ovládanie a všetko kvalitne spojené dokopy. Ale luxus typu ambientné podsvietenie tu nenájdete. Taktiež žiaden elektrický kufor alebo nastavenie sedadiel.
Aj to je súčasťou aktívneho života. Nebyť príliš pohodlný. Z výbavy je tu dvojzónová automatická klíma, vyhrievané sedačky a volant, adaptívny tempomat a ostatné potrebné asistenčné systémy, ku ktorým nemám väčšiu výhradu.

Páči sa mi, že dozadu sa zmestím tak akurát, kufor pojme s pohodlím jedného veľkého psa a ešte zostane dostatok miesta na týždenný nákup. Zadné sedadlá sa skladajú jednoducho z kufra potiahnutím páčky. Samozrejme ako rodič detské sedačky do ISOFIXU, ktoré sú vzadu tri, rýchlo zapichnem a hotovo.
A deti? Tie si spredu pekne zamknem.

Prejdime k srdcu Focusu, klenotu inžinierstva. Motor 1.5 EcoBoost.
Má presne 110,6KW čo je na Ford až podozrivo presný údaj. V prepočte to je 150 koníkov, takže nejaký výkon už vyvinie. Podľava turba je citeľná menej ako pri autách konkurenčných značiek, no motoru sa citeľnejšie chce “až” od 2300 otáčok.
S nohou na plynovom pedáli cítiť jemné vibrácie trojvalca. Jeho väčším mínusom je, že tento motor je dostupný len s manuálnou prevodovkou, čo je fajn, pokiaľ ste horlivý zástanca šaltpáky. Ale buďme k sebe úprimní, ten 8 stupňový automat je lepší na každodenné používanie, aj spotrebu.
A ozaj, ohľadom nej, keďže je to trojvalec, čakal som výborné čísla, no 8.3l/100km za celý týždeň a 7l/100km pri kuracej nohe ma máličko sklamali. Ako keď má vaše prvorodené dieťa zle známky v škole, a vy rozmýšľate, po kom to vlastne je?

Active chce byť aktívny, avšak bez pohonu 4×4.
Keďže je Focus Active vyšší ako klasický o 15mm, mal by niečo prejsť terénom, štvorkolka mu určite pomôže. Až na to, že žiadnu nemá.
Active chce byť aktívny, avšak bez pohonu 4×4. Túto absenciu sa snaží prekonať stlačením tlačidla. Okrem klasických režimov Šport a Eco ponúka aj režim pre klzké povrchy, a nespevnenú cestu, ktorý vypne kontrolu trakcie.
Pre zistenie funkčnosti spomenutých vychytávok som si s Fordom Activia po poslednej skúške vyšiel trochu sa zablatiť. Sebavedomo v bielych teniskách. Výsledok? Pán, ktorý ma ťahal s jeho bágrom povedal, že tam zapadajú aj štvorkolky a že sa vlastne čuduje, že som sa dostal tak ďaleko. Obe nastavenia mi v tom pomohli, a to znamená, že fungujú.

Ford Focus Active Kombi, je suma sumárom výborným rodinným autom, a s cenou 28 000€ vo výbave v ktorej nič rozmarné nechýba nie je ani zbytočne drahý.
Je to výborné auto, pretože pojme rovnako veľa ako stredne veľké SUV, lepšie vyzerá a jazdí a spotrebuje podobné množstvo paliva, ktoré ako nám hovorí EÚ o 50 rokov nebude. Je preto lepší ako ktorékoľvek SUV typu Hyundai Tucson.
Ja ale viem, že Vy si ho aj tak nekúpite. Sme národ príliš zaťažený ukazovaním sa, porovnávaním a veľkosťou. Avšak pre tých, ktorí sa necítia až tak národne a hľadajú dobré rodinné auto, ktoré niečo prejde mimo asfaltu, no zároveň na ceste dokáže všetko čo má, pre Vás je Focus Active dobrým riešením. Škoda len tej štvorkolky…


Mame ho. Milujem toto auto.