Citroen C5 AirCross – Príjemný ako Crêpe s citrónom a čokoládou

Benjamín Mazanka 0

Pri návšteve istého rýchleho občerstvenia na Devíne som sa stretol s typickým názorom. Keď auto, tak nemec, a ak nie nemec, tak japonec. Pohliadnuc na svoje francúzske auto som si tvrdohlavo myslel svoje.

Francúzske autá  často nemajú reputáciu tých žiadaných. Samozrejme, majú svoje muchy, ale to má aj Audi. Francúzske autá, presnejšie od Citroënu však vždy vynikajú v jednom aspekte. Pohodlí jazdy. Nový C5 AirCross je daľším skvelým príkladom toho, o čom hovorím.

Mohol by som rozprávať o tom, že …

dvojité dvierka do odkladacieho priestoru pod lakťovou opierkou sa na jednej strane úplne neotvoria, pretože ich zastaví sedadlo. Alebo že senzor na otváranie dverí kufru pohybom nohy je ako hľadať nohou ihlu v kope sena. Avšak Citroen C5 AirCross je SUV, a tento typ vozidiel má byť hlavne o pohodlí, v ktorom je Citroën ako doma.

Základom pohodlného vozenia je tichá jazda a pokoj.

Vo francúzskej automobilke preto zapracovali na odhlučnení vozidla tak, že aj pri diaľničných 160 km/h, sa môžete rozprávať bez potreby zvyšovať hlas.

Sedadlá sú taktiež veľmi príjemné, mäkké a prekvapivo aj s dostatočným bočným vedením. Za príplatok je ku nim možné dostať aj masážnu funkciu s 5 rôznymi typmi aziatiek skrytých pod čalúnením.

Čo sa týka výbavy je tu toho neúrekom, hlavne v oblasti asistentov. Adaptívny tempomat aj s rozjazdom po zastavení, kontrola a udržiavanie medzi pruhmi,  kontrola únavy, mŕtvych uhlov a snáď mi už nič nechýba. Interiér je z estetického hľadiska vkusný a svieži.

Dotykovými tlačidlami pod matným hlavným displejom sa možno dostať rýchlo do najpotrebnejších menu, týkajúcich sa pohodlia a jazdy. Tlačidlá na volante sú rozumne rozložené a aj displej palubného počítaču, ktorý je tiež matný má veľmi štýlové grafiky. Jediným otravným aspektom bol zvuk, ak ste otvorili dvere pri zapnutom motore. Akoby zrazu niekto spustil požiarnu sirénu. Viem, predsa že mám otvorené dvere, stačí mi to ukázať, netreba tak ziapať…  ale pocit v prednej časti príjemný.

Keď sa presunieme dozadu,

okrem pohodlných sedadiel s úchytmi na detské sedačky na krajoch, nastavení klimatizácie vzadu a jedného USB portu prekvapí nedostatok priestoru vzadu. Pri tak ohromnom aute by človek čakal, že sa bude vzadu rozvaľovať ako poslanec v limuzíne. Ale nie. Priestor podobný ako v Golfe. Celá zadná lavica je síce posúvateľná, no  posuv je dobrým na zväčšenie priestoru v kufri. Ten je obrovský a vďaka širokému otvoru aj výborný na nakladanie. Otvoriť sa dá aj z miesta vodiča a jeho zatvorenie netrvá večnosť, čo je dobre.

Pod kapotou sa ukýva dieslové srdce,

ktoré svojim tepom vyvíja výkon 178 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu. Na klasické jazdenie a predbiehanie je schopný, v športovom režime využíva výkon ešte lepšie, avšak zažil som už aj dynamickejších 180 konských síl. Spárovaný je s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, takže kým iné autá majú pri diaľničnej 130ke vyššie otáčky, Citroën si len tak ležérne oddychuje pri 2200 otáčkach, čo sa mi veľmi páčilo. 

Pri dlhých trasách sa poteší aj osobný rozpočet. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,7 l/100km, tento údaj som síce nedosiahol ale 6,4 aj s vyššími rýchlosťami je vskutku výborné. Pre prípady, že idete na výlet, alebo žijete na Kysuciach a potrebujete sa dostať do roboty má aj systém GripControl. Čo mi pekne pripomenulo otočný ovládač TerrainResponse od RangeRoveru.

Na výber je okrem klasického nastavenia 5 jazdých režimov. Piesok, blato, sneh a úplné vypnutie trakčného systému (tiež vhodné do blata). Samozrejme som to chcel skúsiť, preto som sa v jedno skoré zarosené ráno po daždi vybral dosť prudkým svahom, na ktorý som sa žiaľ nevyštveral, podobne v piesku. Nie je to chyba systému, ten robí všetko čo môže a na to, že poháňaná je len predná náprava je ako horská krava, prejde prekvapivo veľa, no pri náročnejších úsekoch si radšej zoberte lopatu.

Špecialitou pre Citroën a SUV kategóriu celkovo sú jeho tlmiče s hydraulickými dorazmi. Na jednom konci je dôraz na rozpínanie,  na opačnom dôraz na stlačenie. Vďaka nim má byť jazda na aute podľa slov Citroënu podobná jazde na lietajúcom koberci. Neviem síce odkiaľ majú skúsenosť s lietajúcimi kobercami, ale skutočne to bolo veľmi, veľmi príjemné. Hocičo prišlo do cesty, jama akejkoľvek hĺbky, šírky. Minimálne pocítenie toho, cez čo som práve prešiel.

A nemyslite si, že kvôli tomuto budú jazdné vlastnosti pri športovej jazde zlé. Práve naopak, síce riadenie je veľmi ľahunké a príjemné, no poskytuje dostatočnú odozvu, a vďaka tlmičom absorbujúcim všetko auto minimálne odskakuje. Prekvapený som bol tiež z priľnavosti pri prejazdoch zákrut a výborných bŕzd. Niekoľkokrát som si pri prejazde zákruty povedal, wow, sem som mohol vletieť ešte rýchlejšie.

V týždni kedy som testoval aj Škodu Superb, ktorú ľudia na Instagrame považovali za “lepšie auto” by v porovnaní bola Škodovka ako valiaci sa vrtiaci kameň a Citroën ako futbalista s výbornou agilitou aj napriek svojej výške. Vlastne by bol mnou…

Zabudol som na niečo? Aa páčilo sa mi podsvietenie držiakov na poháre a priestoru na nohy a celkový dizajn auta pôsobí veľmi sebavedomo, trochu ako Transformer. Výbroný je aj gumový AirBump na bokoch, v prípade že vedľa Vás zaparkuje tlstá rumunka na veľkom starom ML-ku a nebude sa vedieť prepchať bez dotyku Vášho auta. Prahy sú taktiež výborne prekryté, takže po jazde v teréne si nezamažete zadnú časť rifiel. A to najlepšie panoramatická strecha sa dá kompletne otvoriť, takže si možno vystrčiť hlavu z auta ako v tých dlhých amerických limuzínach. Very cool thing.

Aby som to zhrnul: Citroën C5 AirCross na tak veľké SUV výborné jazdí, jazda je  pohodlná ako v perinke, podobne aj sedadlá, je tichý ako cintorín v zime, a spotrebou tiež nesklame. Škoda len toho miesta na zadných sedadlách. Inak je výbornou ukážkou toho, že aj francúzi vedia vyrobiť vyspelé a premyslené auto. Treba odhodiť predskudky. Avšak tie daný pán z Devínu asi nezahodí… ja som však na ňom jazdil a denne som mu dával prednosť pred Superbom, to znamená že je dobrý, veľmi dobrý! Vive la France.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár