Ford C-Max – porovnávací test

Barbora Čambálová 0

Čo si zbaliť na dovolenku s deťmi? Zmestíme sa do nášho auta, keď musíme zabaliť polovicu domácnosti a proviant hoc len na týždeň? Prevetrali sme obe verzie nového FORD C-MAX – sedemiestny GRAND v Chorvátsku a päťmiestny vo Vysokých Tatrách.

S novým C-MAXom sme vás v rodinka teste zoznámili už koncom minulého roku, pre krátkosť času sme však nemohli otestovať všetky vlastnosti rodinného auta. V predchádzajúcom teste nájdete bodové hodnotenie jednotlivých kritérií.

V tomto teste nebudeme bodovo hodnotiť, skôr sa zameriame na drobnosti, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť banálne, no pri každodennom užívaní ich dôležitosť stúpa.

Detský svet

Obe verzie sú plne vybavené takmer kompletnou zbierkou bezpečnostných systémov na ochranu detí. Takmer preto, lebo vypínač airbagu spolujazdca je možné objednať si len za príplatok / nie je v štandardnej výbave. Taktiež za príplatok s bezkľúčovým systémom štartovania Ford Power dostanete elektrickú poistku dverí (nielen okien), no indikátor zapnutých pásov na zadných sedadlách je súčasťou základnej výbavy Grand C-MAXu.

3 detské autosedačky (v zložení plnohodnotná autosedačka, vajíčko a podsedák) sa v druhom rade zmestia, no natesno. V 7-miestnom Grand C-maxe máte prístup k 3-radu sedadiel jednak klasicky sklopením sedadiel druhého radu, alebo cez stredovú uličku v druhom rade, ak sklopíte a schováte prostredné sedadlo do jedného z krajných. Ak teda chcete využívať druhú možnosť nástupu je fajn vedieť, že na sedadlo za spolujazdca je lepšie usadiť najstaršie dieťa, ktoré už autosedačku nepotrebuje, prípadne využíva podsedák.

Výhodou C-maxu oproti kombíkom je vyšší posed vodiča a spolujazdca, čo jednak zvyšuje bezpečnosť pri náraze, ale zlepšuje aj výhľad detí von z auta. Vyššie položené sedadlá tiež uľahčujú montáž autosedačky a usádzanie detí do nej. C-max má zatiaľ najlepšie  spätné zrkadlo na kontrolu detí v zadnom rade z vozidiel, ktoré som mala možnosť doteraz testovať. Je výborne umiestnené a najmä sa dá otáčať podľa potreby. Ak mama práve nešoféruje, ale je len spolujazdcom, natočí si zrkadlo k sebe.

Rodičia pri dlhých cestách ocenia nadštandardné vybavenie pre deti: slnečné roletky, DVD multimediálny systém a tiež detské autosedačky so zabudovanými reproduktormi, ktoré pomôžu dieťatko zabaviť či uspať. Za tieto vymoženosti si však priplatíte.

Komfort pri dlhších cestách

C-MAX (5-miestny) umožňuje veľmi pohodlné a variabilné nastavovanie sedadiel podľa potreby. Ak odklopíte stredné sedadlo druhého radu/schováte ho do jedného z krajných, krajné sedadlá si môžte posúvať aj diagonálne a získate kráľovský priestor po bokoch. Navyše k osobnému komfortu prispieva aj pocit priestrannosti vďaka dostatku priestoru nad hlavou. Zmestí sa aj dlháň.

7-miestna verzia v treťom rade ponúka pre priemerne vysokého dospelého priestoru tak akurát – nie je to žiadny luxus, ale na kratšie trasy postačí. Nevýhodou C-MAXu je, že pri použití všetkých 7 sedadiel je batožinový priestor minimálny (s ťažkosťami zmestíte kočík typu golfové palice a menší nákup).

Manipulácia so sedadlami sa mi zdala lepšia v 5-miestnom C-Maxe, neviem, či má iný systém sklápania sedadiel ako Grand, alebo som si len pri testovaní Grandu zvykla a vyvarovala sa chybám. Konkrétnym príkladom je príliš razantné sklápanie chrbtovej opierky pri posune sedadla smerom dopredu – pri prvom pokuse som dostala doslova “facku”. Naopak sklápanie a vyklápanie sedadiel v treťom rade je úžasne jednoduché, dá sa zvládnuť “ľavou zadnou” :).

Batožinové a úložné priestory

Trochu čísiel na úvod (prvý stĺpec C-max, druhý Grand C-max):

 

Do Grand C-Maxu (bez použitia 3.rady sedadiel) sme pobalili s prehľadom všetko, čo sme potrebovali na rodinnú dovolenku, ostal ešte priestor navyše.

5-miestny C-Max tiež disponuje slušným batožinovým priestorom, v porovnaní s predchádzajúcou generáciou je aj praktickejšie rozložený – kufor nie je taký úzky. 

Testované vozidlá nemali vo výbave tlačidlo na automatické otváranie batožinového priestoru, našťastie som ho mala možnosť vyskúšať pri prvom teste. Ak by som C-max kupovala pre nás, určite by som si za túto vymoženosť rada priplatila, aj keď nejde o najlacnejšiu záležitosť. Oproti predchádzajúcej generácii sa dvere kufra zatvárajú ľahšie, no vďaka rozmerom sú najmä u Grand C-maxu stále ťažké.

Praktickou drobnosťou, ktorú v každodennom živote s C-Maxom oceníte je systém “rovnej podlahy” po sklopení všetkých zadných sedadiel – kryty sú vybavené magnetkami, ktoré zaisťujú jednak to, že kryt počas jazdy nevibruje a pri sklápaní sám zapadne na správne miesto. Dobrou voľbou je aj plastová “vanička” do kufra, ktorá ho chráni pred znečistením a je kryt zadného nárazníku, takže pri nakladaní kočíku alebo vysávaní kufra si nepoškriabete lak.

Parkovací asistent

ktorý dokáže samostatne zaparkovať vozidlo do pozdĺžnych parkovacích miest je výborným pomocníkom. Najmä ak väčšinou parkujete pozdĺžne, prípadne jazdíte do miest, kde sa ťažko hľadá miesto na zaparovanie.

Systém využíva dva ultrazvukové senzory, ktorými vyhľadáva medzery medzi zaparkovanými vozidlami. Po nájdení vhodného miesta, ktoré môže mať veľkosť len 1,2-násobku dĺžky vozidla (naozaj stačí 40 cm naviac vpredu a vzadu), na displeji v stredovej konzole informuje vodiča a zobrazí jasné pokyny. Vodič ovláda plynový a brzdový pedál a radenie rýchlostí dopredu alebo dozadu. Vozidlo samostatne ovláda volant. Mala som možnosť osobne ho vyskúšať a je to fakt zázrak 🙂 Prvýkrát som mala obavy, či stihnem včas zabrzdiť podľa pokynov, no pokyny sú dostatočne jasné – graficky aj zvukovo dobre spracované. A pozor na reflexy, akonáhle pohnete volantom ručne, systém sa deaktivuje.

Len raz sa nám stalo, že sme s ním zaparkovali “nakrivo” – tým že sníma auto pred a auto za – záleží aj na tom ako sú zaparkované – môže sa stať, že takto zaparkujete ďalej od chodníku, prípadne mierne šikmo.

Cena a prevádzka

V súčasnosti je C-Max v ponuke v limitovanej edícii so zvýhodnením 550 EUR. Za cenu 19.630 EUR dostane C-max 1.6 Duratec Ti-VCT (125 k) v plnej výbave Titanium X a za 21.590 s novým úsporným motorom EcoBoost (1.6 SCTi, 150 k).

C-Max v základnej výbave Ambiente, s benzínovým motorom 1,6 Duratec (105 koní) stojí 17.590.

Mali sme možnosť otestovať dve motorizácie:

  • dieselový 1,6 Duratorq TDCi (115 koní) v Grand C-MAXe. Naša trasa zahŕňala najmä diaľnice a okresky a málo jazdy v meste, dosiahli sme priemernú spotrebu 6,6 litra. POdotýkam, že našim cieľom nebolo dosiahnutie čo najnižšej spotreby.
  • benzínovú 1,6 Duratec Ti-VTC (125 koní) v C-MAXe. Trasa z Bratislavy do Vysokých Tatier – čiže rovnako ako v predchádzajúcom prípade diaľnica a okresky. Priemerná spotreba 6,2, na diaľnici 7,9 litra.

Osobne ma viac presvedčil diesel. Napriek tomu, že so zapnutou klímou a plným naložením mu občas dochádzal dych. Benzínovú 1,6 bolo nutné vytáčať do vyšších otáčok, čo je však s rodinou na palube v niektorých situáciách nevhodné. Výhodou však bola slušná spotreba.

Škoda len, že sa mi do rúk nedostal nový EcoBoost, ktorý je mimoriadny nielen výkonom, ale aj spotrebou. Vraj spraví z rodinného C-MAXu skutočné žihadlo 🙂 

ORTIEĽ

Nový C-max je tým lepším, čo súčasný svet rodinných modelov vo všeobecnosti ponúka. Najmä ak potrebujete bezpečne prevážať 3 deti so všetkým príslušenstvom a zároveň hľadáte kompakt.

Ak by som sa mala rozhodnúť, vybrala by som si 5-miestny Grand C-max, pretože ponúka viac priestoru ako C-max, má praktické posuvné zadné dvere a aj vzhľadovo ma oslovil viac. A buď s EcoBoostom, alebo dieselový dvojliter. Klasická 1,6 je na veľkosť/hmotnosť C-maxu málo.

 

Fotogaléria: FORD GRAND C-MAX 1,6 TDCi Duratorq DPF

Foto: archív autorky

Fotogaléria: FORD C-MAX 1,6 Duratec Ti-VCT

Foto: archív autorky

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...

Pridaj komentár