AutotestyAutotesty

BMW i3 - Elektromobil s génmi BMW

 Benjamín Mazanka   23.08.2020   0

Na prvý pohľad je to malé mestské elektrické auto...

Čo znie pre milovníka benzínu a bavorskej značky nie moc presvedčivo, ale vydržte, ono je vážne skvelé. Na BMW sa mi vždy páčilo, že čokoľvek robia, ich produkty sú premyslené a tím vývojárov sa nebojí riskovať.

Len sa pozrime na nový rad 4 s mohutnými obličkami, ktorý veľa ľudí skritizovalo, no ja som sa doň zaľúbil na prvý pohľad. Pri i3ke je to podobné.

Byť iným, byť tým, ktorý nekráča v rade s ostatnými. A to je aj prípad BMW i3, ktoré ma sprevádzalo posledný týždeň.

 

Auto vyzerá veľmi nezvyčajne s prednou maskou pripomínajúcou transformera a bočnou líniou okien vyzerajúcou, akoby ju kreslilo dieťa v škôlke.

Je však uníkátnym, vyčnievajúcim, a rozhodne nevyzerá detinsky. Pri lízaní zmrzliny v horúcom letnom dni som si otočil stoličku smerom naň, a postupne nasával jeho odvážne línie, ktoré, ako nakoniec zistíte sú krásne a dávajú zmysel.

Toto malé elektro má svoju veľkosť perfektne zamaskovanú.

Pri pohľade z diaľky, alebo na stránke výrobcu by človek povedal, že je to malé mestské elektrické auto. Keď som ho však postavil na parkovisku vedľa starej Kie Sorento, ktorá je synonymom kórejskej kravy, zrazu už tak malé nebolo.  Cítiť to aj vnútri.

Posed za volantom je vysoký, presne ako z SUV, takže je skvelý pre ľudí, ktorí, ako sami hovoria, potrebujú rozhľad z vysokého auta, inak by nezaparkovali. Vďaka sedákom s hlbším sklonom sa mi výborne sedelo aj vzadu.

 

Netradičným je otváranie zadných dverí,

ktoré je, aby som bol úprimný trochu otravné. Aby kamarátova mamka, ktorá s nami bola na zraze, mohla vystúpiť, musel som otvoriť svoje dvere, následne ona otvorila jej, čím ma skoro uškrtila, pretože napínač bezpečnostného pásu je zabudovaný v B stĺpiku (ten je súčasťou zadných dverí). Tak som sa odpásal, a mohla vystúpiť. Ak však chcete vystúpiť dvaja naraz v tesnej medzere na parkovisku, prichádza problém. Nedá sa to. Pretože ak jeden vystúpi zo zadu, musí sa nevyhnutne presunúť do priestoru otvorených predných dverí, aby mohol zavrieť.

Mínusový bod v tomto, avšak je to skôr daň za originalitu. Inak predné dvere sú bezrámové, čo je veľmi vkusné.

 

Futuristický interiér

Interiér je taktiež veľmi futuristický s tým, akoby vznášajúcim sa stredovým displejom a malinkým displejíkom pred očami vodiča, na ktorom je ale všetko potrebné.

Chýbať nesmie geniálny iDrive. Najdôležitejším tlačidlom je však prepínač jazdných režimov. V comforte máte poruke všetkých 170 elektrických síl, v ECO Pro a ECO Pro+ sú tiež, avšak akcelerátor poriadne stuhne. Dokonca pri ECO Pro+ nie je možné mať spustenú klimatizáciu a pri rýchlostiach nad 90 kilometrov mi rázne nemecky ukazoval, aby som spomalil.  Týmto spôsobom ma chcel dotlačiť k ekonomickejšej jazde.

Výbava je na menší elektromobil slušná. Vyhrievané sedadlá, parkovacia kamera s rozlíšením vyšším ako väčšina fotoaparátov v rok starých telefónoch a parkovací asistent, ktorý som použil raz, no funguje skvelo, alebo kolobežka, ktorá prišla v kufri auta.

Jej názov je E-Scooter. Má predné a zadné LED svetlomety, maximálnu rýchlosť 20 km/h a dojazd 12 kilometrov. S váhou iba 9 kilogramov je na kolobežku plnú olova ľahká. Pri brzdení, ktorým aj rekuperuje robí zvuk ako sova. No späť k autu.

 

Batéria, motor, rýchlosť

Batérie sú už klasicky uložené v podlahe, kým elektrický motor poháňa zadné kolesá. Vďaka nemu má auto aj napriek svojej skutočnej veľkosti mestské vlastnosti.

Napríklad malý kufor s objemom 260 litrov, akurát na dve prepravky. Elektrický motor teda vyvíja 170 koní dopovaných elektrošokmi, tie následne vyvinú krútiaci moment 250 Nm.

Tieto údaje neprišli ako dostatočné pre kolegu v BMW E46 325i, až kým nezažil realitu. BMW i3 je dostupné aj v “športovejšej” verzii S so 184 koňmi. Klasická i3ka sa vykopne na stovku za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na 153 km/h, čo je vzhľadom na právnu úpravu cestnej premávky tak akurát.

Jazdné vlastnosti sú limitované nezvyčajnými pneu s rozmerom, 175/60 R19. Aj vďaka neskutočnej štíhlosti kolies má auto polomer otáčania lepší, ako väčšina mestských vozidiel typu Renault Clio alebo Peugeot 208.

Podvozok je na prvý pocit tuhší, no celkovo je výborne vyvážený. A aj napriek jazde na pneu so šírkou priemernej ceruzky dokáže byť ostrejšia jazda, vďaka výborne naladenému trakčnému systému a tuhšiemu riadeniu vcelku istá. Systém sa síce vypnúť dá, ale nie kompletne, takže skúšku driftovania odložíme na zimu.

 

Kapacita batérie je 42,2 kWh. Po jej dobití do plna, ktoré trvalo najrýchlejším typom prípojky menej ako hodinu, mi na palubnom displeji často svietil dojazd o veľkosti 290 kilometrov.

Aký je reálny? V meste určite aj tento udávaný. Na diaľnici som prešiel na plné nabitie z Bratislavy do Trenčína, kde mi v batériách zostalo 15 percent kapacity, takže mienku si spravte sami. Za mňa, nie zlé.

 

Tak aby som to zhrnul.

BMW i3 je prekvapivo priestranné, odvážne a originálne vyzerajúce, s dobrým dojazdom a istými jazdnými vlastnosťami aj napriek tenkým Eko kolesám.

S cenou začínajúcou tesne pod 40 000 eurami nie je zrovna najdostupnejší, alebo najvýhodnejší. Avšak elektromobil od BMW si nekupujete, pretože je výhodný, ale pretože chcete byť súčasťou elektrosveta v niečom premyslenom a kvalitnom. Vzhľadom na počet i3 jazdiacich na našich cestách je týchto ľudí dosť, a ja sa im nečudujem. BMW i3 je použiteľný elektromobil.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Benjamín Mazanka

Som chalanisko, ktorého vášňou sú okrem futbalu autá a technológie. V týchto témach vám rád poradím:) Ďalšie moje recenzie alebo rady pre vás nájdete na Instagrame alebo Facebooku BenTests 

Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised