Auto novinkyAuto novinky

Benzín, diesel alebo LPG?

 Natália Horváthová   13.07.2016   1

Emisný škandál nemeckej automobilky Volkswagen s naftovými motormi vyjde firmu poriadne draho. Iba v Amerike musí na odškodnom zaplatiť 15 miliárd amerických dolárov - odkúpi autá od všetkých majiteľov vozidiel, ktoré spadajú pod tento škandál.

Zdroj: ingimage.com

 

Nafta alebo iné palivá?

Emisie dopravných prostriedkov majú nepriaznivý vplyv na životné prostredie. V 50. rokoch 20. storočia si ľudia začali tento fakt uvedomovať. O niekoľko rokov neskôr vyšiel v Kalifornii predpis vyžadujúci riadiaci systém na kontrolu emisií pre autá s dátumom výroby od roku 1966.

Automobilka Volkswagen chce zastaviť výrobu vozidiel s naftovými motormi a zamerať sa na motory poháňané inými palivami či spôsobmi. Možno sa vám už párkrát stalo, že ste sa pozastavili nad rozdielom naftového a benzínového motora a motora poháňaného LPG. Elektromobily sú u nás hudbou budúcnosti, poďme si preto zhrnúť základné rozdiely medzi týmito tromi typmi paliva.

V súčasnosti sú už rozdiely medzi naftovým a benzínovým motorom veľmi malé

Oba druhy paliva sú vyrábané z minerálneho oleja, no líšia sa metódami rafinácie. Nafta je v zásade vyrábaná jednoduchšími rafináciami než benzín, no obsahuje i viac znečisťujúcich látok, ktoré zaťažujú životné prostredie a mali by byť odstránené v procese výroby. Surový olej obsahuje stovky rôznych typov uhľovodíkov (v závislosti od zdroja ropy) a nečistôt.

Aby bolo možné vyrobiť benzín, naftu alebo iný produkt na báze oleja, uhľovodíky musia byť oddelené od zvyšku. Najväčší rozdiel medzi naftou a benzínom je v spôsobe, akým sa palivo vo valci zapáli. V benzínovom motore sa palivo so vzduchom po stlačení zapáli elektrickou iskrou. V naftovom motore sa palivo zapáli stlačeným horúcim vzduchom, ktorý naftu okamžite po ich spoločnom kontakte vznieti. Spaľovacie motory môžu byť až o 40 % výkonnejšie ako motory zapaľovacie s rovnakým výkonom, a to najmä pri tankovaní súčasných kompresných dieselových pohonných hmôt.

Zdroj: ingimage.com

LPG sa získava pri extrakcii zemného plynu, je to vlastne jeho vedľajší produkt. Energetickou zložkou je propán a bután a výfukové plyny z neho sú takmer bez zápachu. Nižšie je aj množstvo emisií unikajúcich do životného prostredia než je tomu pri benzíne či nafte. LPG je ťažšie ako vzduch, a tak sa drží pri zemi, čím sa zvyšuje riziko vzniku požiaru. Tankovanie LPG je cenovo prijateľnejšie než tankovanie iných pohonných hmôt. Na tento typ jazdy sa dajú prerobiť benzínové i naftové autá a mnoho ľudí sa tak rozhodne práve z dôvodu šetrenia finančných prostriedkov. 

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.7 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
alebo si vyberte test iného auta

Najčítanejšie
Komentáre k článku
lubo.s napísané 27.05.2018 09:04

Veta:

Spaľovacie motory môžu byť až o 40 % výkonnejšie ako motory zapaľovacie s rovnakým výkonom, a to najmä pri tankovaní súčasných kompresných dieselových pohonných hmôt.

nedáva zmysel! Čo je spaľovací a čo zapaľovaci motor? Ako môže byť vykonnejsi jeden ako druhý, keď majú obidva rovnaký výkon?

Čítate po sebe?

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku
lubo.s napísané 27.05.2018 09:04

Veta:

Spaľovacie motory môžu byť až o 40 % výkonnejšie ako motory zapaľovacie s rovnakým výkonom, a to najmä pri tankovaní súčasných kompresných dieselových pohonných hmôt.

nedáva zmysel! Čo je spaľovací a čo zapaľovaci motor? Ako môže byť vykonnejsi jeden ako druhý, keď majú obidva rovnaký výkon?

Čítate po sebe?

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised