Ako si poradiť s jazdou na snehu a ľade

jarka 1

Vždy, keď sneží, teším sa ako malá. No po pár dňoch, keď sa krásny biely sneh zmení na klzký ľad, či hnedú mokrú brečku, radosť ma prejde.

Večer, keď som šla z práce domov, som sa vďaka tomu s autom celkom slušne šmýkala z jednej strany na druhú a naopak. Takmer celou cestou domov mi kolieska prešmykovali a kontrolka ASR tento fakt neustále potvrdzovala na palubnej doske, ktorá mi blikala ako vianočný stromček.

No a aby toho nebolo málo, na parkovisko som sa nevyšplhala. V dvoch tretinách kopčeka som sa začala pohybovať bokom, pričom som skoro faceliftovala auto “šikovne” zaparkované v zákrute (ako je to v našich končinách zvykom).

Je to celkom adrenalín, keď jazdíte v meste, kde takmer na každom cm2 parkuje nejaké auto a plechy toho vášho sa s ním nechcú stretnúť. Tak ako vlastne na to?

Shutterstock

Dôležité sú pneumatiky

To, že na iných, ako zimných pneumatikách sa v takýchto podmienkach nemáte šancu niekam dostať, sa asi nemusíme baviť. Výber je veľký a správne zimné pneumatiky sú dôležitým prvkom pri jazde v zime – ak teploty klesajú pod 7°C.

Preto by sme im mali venovať patričnú pozornosť a dbať na to, aby nebol dezén príliš zodratý a aby boli nahustené na správny tlak. Opotrebované a príliš podhustené alebo prehustené pneumatiky strácajú svoje vlastnosti.

Prispôsobenie rýchlosti

zimných podmienkach rozhodne o rýchlosti platí – menej je viac, čo Vám iste potvrdí aj každý automobilový pretekár. Radšej si ešte pred zákrutou trochu pribrzdite a podraďte – ak na brzdu skočíte v zákrute, auto sa začne neovládateľné šmýkať smerom von, prípadne mu ujde zadok.

Takéto situácie dokáže zvládnuť len ozajstný profík, čí už s použitím ručnej brzdy, alebo rýchlou prácou s volantom – ak za sebou nemáte špeciálny výcvik, radšej sa o to ani nepokúšajte. Preto dajte radšej nohu z plynu skôr a nevšímajte si „magora“ tlačiaceho sa zo zadu…

O vzdialenosti od auta pred Vami platí opačné pravidlo – dodržiavajte radšej väčší odstup. Hlavne pri zníženej viditeľnosti nemusíte vidieť, čo sa odohráva pred autom jazdiacim vpredu. 

Brzdná dráha je na zľadovatenom povrchu niekedy až neuveriteľne dlhá a to aj vtedy, ak máte v aute všetky možné pomocné elektronické systémy.

Plynulá a predvídavá jazda bez prudkých zmien rýchlosti a smeru je predpokladom, že sa auto nedostane do šmyku.

Snehové reťaze a iný pomocníci

Snehové reťaze, vrecko so soľou alebo pieskom, lopatka. Možno ich nikdy nevyužijete a možno len vďaka nim raz dorazíte do cieľa vašej cesty. Či už idete do hôr alebo len na cestu, ktorej trasa prechádza cez horský priechod.

Dajte si pozor na to, aby ste nekúpili reťaze, ktoré nakoniec nepoužijete, pretože sú malé a na kolesá ich ani nenasadíte. Presne to sa stalo jednému známemu. Predajca Vám samozrejme bude tvrdiť, že reťaze budú na auto pasovať, no nie vždy je to tak.

Ideálne je, ak ich hneď po kúpe odskúšate a zároveň sa ukáže, či ich viete nasadiť. Pribaľte si k nim prípadne nejaké tie pracovné rukavice – zima a špina za nechtami vedia rozladiť nielen ženy a napríklad aj výmena pichnutého kolesa sa nemusí stať nočnou morou…

A na záver

Aby ste tieto situácie zvládli relatívne bezpečne, mali by ste si ich reálne vyskúšať. Samozrejme na bezpečnom mieste, najlepšie s niekým, kto vám vie poradiť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,50 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. bývame v meste a cesty v okoli su dobre udržované, takže retaze nie su potrebne. Mame velké a bezpečné auto, takže sa citim bezečne

Pridaj komentár