Na adresu elektromobilov som sa viackrát vyjadroval v negatívnom zmysle. Kritizoval som najmä nedostatočný dojazd, ešte nižší dojazd v zimných mesiacoch, dobu nabíjania alebo nakoniec problém s recykláciou batérií.
Veľa zo spomenutého stále platí, no týždeň strávený s malou zelenou elektrickou Škodou CITIGOe iV poupravil môj postoj k elektromobilom ako takým.
Elektromotor a Citigo sú výborná kombinácia
Začnem hneď s motorom. Vyhodenie spaľovacích agregátov zo Citigo je skutočne posunom vpred. Ich problém bol najmä v nedostatku dynamiky, ktorá je v meste kľúčová. Taktiež, keďže spaľovací motor je komplikovaným mechanickým strojom sú náchylnejšie na poruchy a už len klasický servis dokáže mladého človeka, väčšinou mladú asistentku, finančne zasiahnuť.
Elektrický motor vo vozidle tohto typu ten spaľovací vo všetkom prekonáva. Šetrí peniaze, ktoré je vždy možno investovať do niečoho iného ako do nádrže, jeho údržba nevyžaduje nič viac ako doliatie dvoch kvapalín.
Vďaka elektrickému motoru už pripájanie do rozbehnutej premávky nie je činnosťou, na ktorú sa treba dopredu pripraviť. Motor v elektrickom CITIGO má výkon 83 koní, čo ako číslo nevyzerá zrovna lákavo, avšak vďaka krútiacemu momentu 212 Nm dostupných okamžite dostanete so CITIGOe pocit, že nesedíte len v mestskom presúvadle. Samotný priebeh akcelerácie je veľmi podobný dieselu.
Na začiatku príjemné kopnutie, inak, silnejšie ako v dieseli, následné zrýchlenie je už len veľmi lineárne. S elektrickým Citigo sa už viac preto nemusíte cítiť, že musíte dať prednosť tej Audine v rýchlejšom pruhu, proste dáte podlahu a dovidenia, to by pán kolega od obyčajného mestského vozítka nečakal.
Ďalšou veľkou výhodou v porovnaní s benzínovým agregátom je ticho. Zarytý automobilový fanúšik ako ja by Vám určite hovoril, že trasenie a zvuk je neodmyslyteľným charakterom auta, čo je pravda, avšak… Keď cestujete domov unavený a ohučaný zo dňa, tento “charakter” je posledné čo chcete. Veľa ľudí by ma opísalo ako urozprávaného típka, ktorý má rád rev motorov a hlasnú hudbu. No na konci dňa som človekom, ktorý má rád pokoj, a keď idem sám v aute, nič neocením viac, ako tichosť a prehrabávanie sa vo vlastných myšlienkach. Vtedy je elektromobil oázou, ktorú hľadám.
Rodinnejšie záležitosti
Ak vám záleží na zdraví planéty, získate pocit, že kúpou elektomobilu je vám príroda bližšie ( keď som nabíjal, okolo môjho auta poskakovali malé vrabce:)
Kúpou malého elektromobilu sa dostanete do spoločenstva príjemných ľudí. Takých, ktorí sa nepotrebujú predbiehať v majetných záležitostiach, a na cestách namiesto agresie, rozhorčenia a zakomplexovanosti rozdávajú úsmev.
Batožinový priestor
Aby som zasiahol rodinné spektrum, musím povedať, že aj napriek veľkosti, respektíve malosti CITIGOe som bol príjemne prekvapený batožinovým priestorom s objemom 250 litrov. Je síce krátky, ale zato hlboký, preto sa tam zmestí aj týždenný nákup, alebo jedna živá osoba (neviem pre koho je táto informácia vhodná, v každom prípade, je to vyskúšané).
Okrem nákupu je v kufri aj samostatný odkladací priestor pre dva káble, ku ktorým sa pripomeniem neskôr.
Priestor v aute
Za volantom si nájde pohodlnú pozíciu aj dlháň ako ja, v tom prípade však dozadu už posadíte len deti. Pre ne, a ich sedačky majú zadné sedadlá úchyty ISOFIX. Jediné dva problémy pre zadných pasažierov sú: vyvýšená podlaha v mieste, na ktoré inak patria chodidlá, čo nie každému môže vyhovovať a zadné okná, ktoré sú len vyklápacie, takže budú celé zachytané. V prednej časti kabíny je vzdušno.
Vybavené…
Samozrejme od prístrojovej dosky nemožno v mestskom aute očakávať mäkčené plasty, v kombinácii s kúskami zelenej však interiér aspoň nevyzerá nudne. CITIGOe je taktiež vybavené, ako tomu vravím, všetkým, čo mladý človek potrebuje. Ako 21 ročného ma potešilo rádio s bluetooth, AUX a šiestimi reproduktormi, ktoré už od použitia iných, pravdepodobne tiež mladých novinárov miestami vykazovali známky “využitia”.
V zimných mesiacoch poteší môj zadoček vyhrievanie, v tých letných zase automatická klimatizácia. Keď treba odpísať frajerke, stačí si zapnúť udržiavanie medzi jazdnými pruhmi a keď ste/sme už spolu tempomat je fajn, škoda len, že nebol aj adaptívny… Aaa ešte jeden detail, páčil sa mi držiak na telefón, ktorý zaplnil inak zbytočný okrúhly priestor v stredovej konzole a tiež vešiačik na sako, ktorý síce v tomto skúškovom období nevyužijem, ale inokedy sa zíde.
Dokáže aj zabaviť?
Čo by to bolo za Benjamínovu recenziu bez dojmov z jazdy a podvozku. Motor je síce uložený vpredu, no batérie, z ktorých čerpá energiu sú v strede vozidla. Ano, presne tam kde majú zadní cestujúci chodidlá, a pod mojim zadkom.
Začnem teda pokojne . V meste je autíčko príjemne pohodlné, človek má pocit, že cez jamy preskakuje s ľahkosťou králika. Jediným momentom, kedy ucítite viac nepohodlia sú väčšie vlny na ceste, pri ktorých sa preukáže faktická krátkosť vozidla. Riadenie je škodovácke, to znamená, že je v ňom istá tuhosť, čo nie je do mesta najideálnejšie, je ale dobré, keď sa chcete so CITIGOe aj zabaviť. Pri športovej jazde je riadenie v rámci možností dobré a komunikatívne. Pri prejazdoch zákrut sa mi páčilo, že na hrane sa CITIGO nebálo vystrčiť zadoček, čo mi samozrejme vyčarilo na tvári úsmev, pri predbiehaní som zase ocenil okamžitý záťah elektromotora.
Na diaľnice zabudnite
Keďže sa bavíme o elektromobile, každého bude zaujímať jeho dojazd. Taakže, Škoda na stránke uvádza dojazd 253 kilometrov. Ten však závisí od niekoľkých faktorov.
Prvým scenárom je zima . Tá batériám nerobí dobrotu, takže v zimných mesiacoch bude dojazd kratší. Druhým faktorom je jazdný štýl, podľa ktorého palubný počítač vyrátava, aký dojazd Vám ukáže pri batérii nabitej na sto percent.
Pri pokojnom jazdení som po nabití na stovku videl dojazd až 273 kilometrov. Pri športovejšej jazde, či jazde po diaľnici som po následnom dobití videl už len hodnotu pod 200 kilometrov.
Úžasnou a návykovou funkciou je rekuperácia energie . Ponúka 4 režimy sily, ktoré zapínate/vypínate pohybom voliča prevodovky doprava/doľava. Pre zapnutie najsilnejšej formy rekuperácie potiahnutím k sebe. Vďaka tejto funkcii som dobrzdil na červenú bez použitia nohy na brzdenie. Rekuperáciou sa dajú získať cenné kilometre naviac, preto ma veľmi bavilo ju používať, a bolo mi to taktiež pohodlnejšie, ako brzdiť nohou.
Finito
Zhrňme si to teda. Elektrické Citigo je zábavnejšie ako predchodca so spaľovacím motorom, výbava zahŕňa všetko, čo je potrebné na každodenný život a je skvelou ukážkou vhodného dopravného prostriedku do mesta, o ktorý sa nemusíte s nikým deliť.
Stojí síce okolo 20 000 eur, no so štátnou dotáciou 8000 eur, ušetrením na poistke a iných administratívnych zvýhodneniach je jeho výsledná cena okolo 11 000 eur, a to už je veľmi dobrý peniaz za elektromobil. Momentálne si žiaľ na Citigo aj dotáciu treba počkať. Vypredané!
Post Views: 118
Loading...