Honda e Advantage – Cyberpunk hot-hatch

Benjamín Mazanka 0

Elektromobilita je značným posunom vpred. Tak ako sme prešli z klasických telefónov na smartfóny, je čas sa posunúť aj v oblasti dopravy. Nemôžeme predsa žiť v minulosti.

Elektromobily majú niekoľko výhod. Okrem jednoduchšej údržby a dotácie od štátu, ponúkajú aj zrýchlenie, ktoré je uť pri nižších rýchlostiach ako v športovom aute. Elektrický motor je taktiež ďaleko účinnejší ako spaľovací, ktorého obvyklá efektívnosť sa pohybuje niekde do 40%. Praví petrolheadi sa tvária, že s nimi nie je sranda, ale to je nezmysel! Existuje na to pár príkladov. Prvým je napríklad Mini Cooper SE, tým druhým je Honda e.



Jednoduchý, no cez to nezvyčajne pôsobiaci vzhľad doplnený o výraznú žlto-zelenú farbu, kamery namiesto spätných zrkadiel a vysúvateľných kľučiek bezrámových dverí už na prvý pohľad dodáva Honde hype, ktorý sa na našich cestách len tak nevidí. Auto jazdí na 17 palcových kolesách, tie zadné sú však širšie, pretože toto auto neslúži len na obyčajné jazdenie si po meste. Honda vytvorila týmto autom niečo, čo milým vzhľadom možno očarí ženy, pod týmto zovňajškom sa však skrýva veľmi hyperaktívne šteňa prispôsobené na zážitok z jazdy.

Honda e je v skutočnosti elektro hot-hatchom

Je to auto, ktoré človek chce šoférovať, a jazda na ňom vytvára úsmev na tvári. Základom tejto zábavy je elektromotor s výkonom 154koní, ktorý je uložený vzadu, zjednodušene v kufri (ten má preto skutočne nízky objem), prirodzene preto roztáča zadné kolesá. Oo aký je tento typ pohonu pri mestských autách netypický.

Prečo jazdí tak dobre?

Pre dosiahnutie čo najchutnejších jazdných vlastností Honda spravila niekoľko technologických počinov, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou očaria mužov. Tak napríklad, rozloženie hmotnosti auta v pomere 50:50, kým batérie uložené v podlahe znamenajú nízke ťažisko len vo výške 500mm. Pre dosiahnutie na svoju kategóriu výnimočnej stability, ako aj pohodlia pri jazde využili inžinieri z Hondy nezávislé zavesenie aj odpruženie jednotlivých kolies s kovanými hliníkovými komponentmi. Pre čo najlepšiu priľnavosť majú zadné pneumatiky aj širší rozmer, konkrétne 225/40 R17, a obutie športovejších pneu Michelin Pilot Sport 4. Tie však, keďže v čase testu už prišiel chlad, na aute neboli.

Výsledkom všetkej tejto práce a precíznosti je naozaj nádherne jazdiace malé elektrické auto. Podvozok úžasne tlmí  povrch cesty, no zároveň vodičovi poskytuje výbornú spätnú väzbu. Aj pri prehnaní s nájazdovou rýchlosťou do zákruty je mechanická priľnavosť auta naozajna vysokej úrovni. Podobná je aj stabilita pri prudkom brzdení, kedy auto neopúšťa líniu, ktorú si vodič predstavuje. Brzdy samotné sú taktiež silné, vpredu vetrané pre dlhšiu výdrž aj brzdný účinok. A pritom bolo auto obuté v zateplených zimných papučkách od Continentalu.

Napriek športovej jazdnej charakteristike je však vozidlo aj prekvapivo pohodlné. Nerovnosti na ceste spracúva ako o triedu, ba aj dve lepšie autá. Odtlmenie zvukov pri jazde? Ukážkové. Mäkkosť tlmičov? Príkladná.  A keď sa chce človek zabaviť formou driftu, nech sa páči. Stačí vypnúť kontrolu stabilizácie. Na suchých povrchoch je dostať Hondu e do driftu ako prehovárať leva nech si sa sadne. Na vlhších povrchoch to však ide ľahko, a aj vďaka riadeniu sa dá šmýkanie pekne kontrolovať. Využitie variabilného(priebežne sa meniaceho) prevodu riadenia má taktiež vplyv na príkladné mestské aspekty. Honda e sa otočí len na malom kruhu s polomerom 4,3 metra. K dispozícii má aj parkovacieho asistenta Honda Parking Pilot, ktorý sám zaparkuje, bezchybne. Po jazdnej stránke tomuto retro vyzerajúcemu autu budúcnosti niet čo vytknúť.

Priestor je I-Re-Le-Van-Tný

Po stránke priestoru to už taká sláva nie je, aj keď pri aute tohto typu na podobných veciach úprimne nezáleží. Honda E Advanced meria na dĺžku 3894mm, čo sú približne dvaja priemerní černohorci. Aj napriek tomu sa v aute celkom pohodlne usadia 4 dospelí, ktorí zvládnu aj dlhšie cesty. Zadných pasažierov potešia integrované držiaky na fľaše vo dverách, dva USB konektory na nabíjanie, alebo nezvyčajne, no elegantne, v B stĺpiku (tom v strede auta) umiestnený zapínač osvetlenia.

Kufor má objem 171 litrov, a to bez dvoch tašiek s káblami, ktoré v ňom človek nájde. Na krajoch je taktiež vykrojenie zadných blatníkov. Samozrejme, ten motor tam musel byť, takže sa nesťažujem, som skôr vďačný. V realite sme sa doňho dvaja zo štyroch chalanov smerujúcich na výlet zmestili, aj s taškami na káble…

Interiér súčasnosti

Predná časť kabíny pôsobí ako z katalógu o bývaní. Minimalistické línie, použitie ľahšieho odtieňa dreva (resp. niečoho, čo sa ako drevo presvedčivo tvári) a šedá látka, zvaná aj “Melange”. Stredový tunel tu prakticky neexistuje, iba ostrovček na nastavenie režimov jazdy (PRND), spínač na výber dvoch jazdných režimov a tlačidlo na spustenie funkcie jazdy jednou nohou (pri ktorej auto rekuperuje energiu tak silno, akoby prudko brzdilo). Medzi týmto ostrovom a vertikálnou stenou prístojovej dosky možno vysunúť držiak na jednu veľkú Colu z McDonald´s.

Na spomenutej vertikálnej stene pred týmto držiakom(trochu skrytej), sa nachádza domovsky povedané, elektroinštalácia. Teda USB na nabíjanie a pripojenie telefónu. Taktiež malá 12V zásuvka, okej klasika. No vedľa nej aj poriadna domovská 230V zásuvka a HDMI ako z telky? Nerobím si srandu. To znamená, že praxi si možno ku Honde pripojiť práčku a popri tom si pozrieť film. Aké stereotypné, však? Inak povedané, Honda vyriešila aj jeden z veľkých problémov elektrických áut. Má skratku NPN, alebo aj Nuda Pri Nabíjaní. Pripojením hernej konzoly alebo pozretím si obľúbenej série na Netflixe tých približne 45 minút prejde ako nič.

Ostatná komfortná výbava už zahŕňa pre autá zvyčajnejšie prvky ako: vyhrievaný  dvojramenný kožený volant a predné sedadlá, automatické stierače, FullLED svetlá s aktívnym tlmením aj výkonnejší systém ozvučenia, ktoré ocenia najmä ratolesti, keď si auto požičajú. Má výkon 376W, kým 75W subwoofer je umiestnený pod zadným sedadlom.

Displeje všade

Horizontálne uložené displeje tvoria prierez kabíny. Krajné displeje vytvárajú projekciu záberov spätných kamier (zrkadiel). Jeden displej je pred vodičom, ovládaný cez volant. A najväčšie dva vypĺňajú priestor, ktorý tu zostal. Jednotlivé zobrazenia na displejoch sa dajú prioritne podľa potreby vymieňať.

Systémové rozhranie je však aj napriek na prvý pohľad veľa ikonám jednoduché a prehľadné. Pocit domova dopĺňa aj milá aplikácia akvária, ktorú možno spustiť, keď sa auto práve nehýbe. Na displejoch si počas jazdy stlačením tlačidla na páčke stieračov možno spustiť rôzne pohľady kamier na situáciu okolo, vo výbornej kvalite samozrejme. Digitálne je aj vrchné spätné zrkadlo, jednoduchým pohybom rukou ho však možno zmeniť na klasickú analógovú formu zrkadla.

Ako rýchlo sa nabije?

Nabitie 35,5 kWh batérie je cez rýchlonabíjačku schopnú vydať maximálny výkon 351 kW, ktorá sa nachádza v Auparku, s káblom typu CCS2 (to je ten veľký v tvare 8-čky) vcelku rýchle. Z 0-80% len za niečo málo cez 20 minút. Pri 50 kW, ktoré sú na verejných nabíjačkách najčastejšie je to 35 minút. Pri plnom nabití má mať podľa údajov výrobcu dojazd 222 kilometrov (anjelské čislo?).

Najmä zimné obdobie, aj spôsob jazdy, však nikdy počas testu nevydali na viac ako 153 kilometrov. Akumulátor auta je tiež chladený/ohrievaný vodou, aby sa maximalizoval dojazd aj v extrémnych teplotných podmienkach.

Cena

Honda e Advanced s cenou začínajúcou na 34 990 eur nie je zrovna lacná. Jej cena však odráža všetko, čo ponúka. Nezvyčajný, no veľmi chytľavý vzhľad. Ukazuje technologickú vyspelosť doby v ktorej žijeme.

Ja osobne si však cením charakteristiku jazdných vlastností, a z nich plynúcej radosti z jazdy, každý krát, keď som s autom niekam šiel. Honda e Advanced je elektrickou hračkou do mesta, ktorú ak si môžete dovoliť, jednoznačne odporúčam.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár