Podľa aktuálnej štúdie portálu Uswitch patrí Slovensko medzi krajiny priateľské voči majiteľom elektromobilov, pokiaľ sa zameriame na nabíjaciu infraštruktúru. Štúdia uvádza, že na 3000 elektromobilov máme až 1367 nabíjacích staníc a ceny na verejných nabíjacích staniciach sú na Slovensku siedme najnižšie v Európe.
Okrem kritérií ako počet, pomer nabíjačiek na používateľa a ceny, hodnotiteľ použil aj percentuálny podiel rýchlych nabíjacích staníc. Slovensko sa spolu s Lotyšskom umiestnilo na treťom mieste za Holandskom a Chorvátskom, a predbehlo krajiny ako Maďarsko, Estónsko alebo Českú republiku.
Nabíjať môžeme na nabíjačkách od ZSE Drive, Greenway alebo MOL Plugee. Na niektorých miestach som našiel 400V alebo 230V zástrčky, kde by som mohol s mojím káblom, alebo prenosnou nabíjačkou nabíjať zadarmo. Dokonca vybrané nabíjačky na LIDL alebo KAUFLAND parkoviskách ponúkajú nabitie elektro auta zadarmo.
Megane E-TECH Electric. S kým to máme dočinenia?
Megane E-TECH Electric je ľahší (1711 kg) ako konkurenčné elektro vozidlá, čo má priaznivý vplyv na dojazd, spotrebu a frekvenciu nabíjania. Batéria je mimoriadne tenká (11 cm) je uložená v podvozku, elektrický Magane má nízke ťažisko a veľký priestor pre cestujúcich a batožinu.
Kapacita batérie je 60 kWh s celkovým napätím 352 V. Súčasťou nášho modelu je aj kábel na nabíjanie z bežnej domácej zásuvky, ale aj nabíjanie z 11 kW alebo 22 kW nabíjačky. Baterka je na 95% recyklovateľná.
Akumulátor sa dá nabiť z 0% na 80% (deklarovaný dojazd vyše 300 km) za pol hodinu. Nabitie na dojazd 100 km sa uskutoční len za 7 minút. Cena na tento dojazd je len 1,5 EUR.
Renault Megane E-TECH Electric má dojazd až 450 km (pri slušej eko jazde), a nabíjať sa dá aj doma zo zástrčky. Prvý trip nás nadchol takto »»»
Ako dlho trvá nabíjanie? Čísla.
Domáca jednofázová zásuvka (10 A) nabije Megane za 30 hodín. Domáca 3,7 kW jednofázová zásuvka Green´up (16 A) nabije vozidlo za 18 hodín. Ak si do domácnosti kúpim 7,4 kW Wallbox (jednofázový 32 A) nabijem eMegane za 9 hodín a 15 minút.
11 kW trojfázová nabíjacia stanica (16 A) nabije za 6,5 hodiny a 22 kW (trojfázová stanica 32 A) za 3 hodiny a 15 minút. Rýchlonabíjanie cez DC 130 kW z 0% na 100 trvá 1 hodinu a 15 minút. V tomto prípade sme použili rýchlonabíjačky od spoločností ZSE alebo Greenway.
Na ceste z Bratislavy na Liptov
Vyrážame s 90% baterkou. Na prvú zastávku na odpočívadle Beladice nás zanavigovali Goolge Maps naprogramované pre náš elektrický Megane, auto sme nabíjali na SCC (ZSE Drivie) teda rýchlonabíjačkou, kým sme si dali v miestnom “mekáči” obed. Za 1:02 hodiny sme nabili 41,97 kWh za 16,36 EUR, a dojazd bol opäť spokojných 370 km.
Palubný počítač hlási, že v cieli budeme mať ešte na 40% nabitú baterku.
Ak to prerátame, ideme za 8 eur/100 km, čo je zhruba polovičná cena voči bežným autám so spalovacím motorom. (Áno, rýchlonabíjačky sú najdrahšie)
Po skúsenosti už vieme, že by náš elektrický voz zvládol cestu Bratislava – Liptovský Mikuláš aj na jedno nabitie. Stačí byť trošku EKO vodič a nešvihať si to diaľnicou viac ako 110 km/h.
Na záver tripu nám “centrální mozeg lidstva” Meganu ukázal vysvečenie, že sme 321,6 km prešli s priemernou spotrebou elektrickej energie 18,7 kWh/100 km. Zároveň ma auto označilo za Eco vodiča, ktorý dosiahol 87 bodov zo 100.
Cestu späť sme zahájili pri nabíjačke obchodného domu v centre Liptovského Mikuláša nabíjaním 42 kWh za 1 hodinu a 13 minút . Na rýchlo nabíjačke SCC (Greenway) sme dobili na 100% za 19,55 EUR.
Z Bratislavy pod Inovec a späť (300 km trip)
Túto cestu sme sa rozhodli absolvovať v ECO móde. Ukázalo sa to ako super nie len ECO ako aj EKOnomické riešenie. Auto bolo v štarte nabité doma na zástrčke na 100% batérie. Keďže bol piatoček podvečer, stáli sme cestou aj 3 x v kolóne. Vtedy sa elektrický Megane vypne a zapne, ako klasický elektrický domáci spotrebič, takže na nejakom prepočítavaní nižšieho dojazdu sme to nepocítili. Cestu tam sme absolvovali po diaľnici a záver cesty lesnými serpentínkami do strmého kopca. Vyšli sme až na chatu pod Inovec. Majú skvelú kuchyňu. Odporúčame.
Keď sme schádzali z Inoveckého kopca, manželka za volantom úspešne zrekuperovala 7% batérie. Veľkú časť trasy sme išli po diaľnici len striedmo – do 100 km/ h, predbiehali sme iba plaziace sa kamióny, ale hrial nás pocit dobre zachovanej energie 🙂
Polovica cesty naspäť bola tentoraz za dažďa, a ECO jazdou sme zachovali 16% nabitej batérie (voči plánovanému odhadu spotreby) v cieľovej lokalite. Celkový výsledok cesty tam a naspäť bol 300 km s priemernou spotrebou elektrickej energie 13,8 kW/ 100 km. Za celú cestu sme dostali 99 bodov zo 100 ECO vodiča. Samozrejme, bez dobíjania.
Ako nabíjať na pravidelné dochádzanie do práce, školy ?
Na vzdialenosti do práce, do školy, jazdu v meste, alebo z blízkeho vidieku stačí mať elektrický Megane nabitý do 100 km. Po návrate domov ešte stihnem strčiť auto do zástrčky a nabiť ho doma. Na pravidelné cesty sa odporúča nabíjať zvyčajne maximálne okolo 80%.
Ako som dosiahol nabíjanie zadarminko?
Nainštaloval som si pred rokom na strechu nášho domu v rámci komunitnej výpomoci fotovoltaickú elektráreň, a s radosťou nabíjam elektrický Megane cca 3kW/ hodinu. Slúži mi to väčšinou na stredné a krátke vzdialenosti. Ak potrebujem nabiť rýchlo a na plnú baterku, idem nakupovať do vybranej predajne nemenovaných supermarketov rodiny Schwarz z Nemecka. 🙂 Kým nakúpim týždenný nákup pre rodinu v Lidli alebo Kauflande, mám plnú baterku. Zadarmo.