Porota zložená z 82 motoristických novinárov z 35 krajín zároveň udelila 1,0-litrovému motoru EcoBoost titul „Najlepší motor s objemom do 1,0 litra“. Stalo sa tak na veľtrhu motorov Engine Expo 2014 v nemeckom Stuttgarte, a to už tretí rok po sebe.
Jednolitrový motor EcoBoost bol v Európe uvedený na trh v roku 2012 v modeli Ford Focus. Dnes je v ponuke v ďalších deviatich vozidlách značky Ford: Fiesta , B-MAX , EcoSport, C-MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier.
Po týchto modeloch sa 1,0-litrový motor EcoBoost objaví aj v úplne novom modeli Mondeo , ktorý príde na európsky trh v druhej polovici tohto roka. Pôjde o najmenší motor použitý v takom veľkom rodinnom automobile.
Motor EcoBoost bol zatiaľ v ponuke vo výkonových verziách 100 k a 125 k Automobilka Ford nedávno predstavila aj verziu s výkonom 140 k , a to v nových modeloch Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Ide o najväčšiu sériovú výrobu v rámci cestných vozidiel s 1,0-litrovým motorom. Motor dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za deväť sekúnd, maximálnu rýchlosť 201 km/h, spotrebu paliva 4,5 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 104 g/km*.
Každé piate vozidlo , ktoré automobilka Ford v súčasnosti predá na svojich 20 tradičných európskych trhoch, je vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost**. V priebehu prvých piatich mesiacov roku 2014 sa 1,0-litrový motor EcoBoost najlepšie predával v Holandsku (38 percent spomedzi všetkých kúpených vozidiel), za ním nasledovalo Dánsko (37 percent) a Fínsko (33 percent).
V európskych závodoch spoločnosti Ford v nemeckom Kolíne nad Rýnom a rumunskej Craiove sa každých 42 sekúnd vyrobí nový motor EcoBoost. Výroba nedávno prekročila hranicu 500 000 kusov .
A ešte zopár zaujímavostí pre technických nadšencov
Na vývoji 1,0-litrového motora EcoBoost sa podieľalo viac ako 200 strojárov a projektantov z výskumných a vývojových stredísk automobilky Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a britských mestách Dagenham a Dunton. Nad vývojom motora strávili vyše päť miliónov hodín.
Kompaktné turbodúchadlo motora s nízkou zotrvačnosťou rotuje rýchlosťou až 248 000 otáčok za minútu – čo predstavuje 4 000 otáčok za sekundu a takmer dvojnásobok maximálneho počtu otáčok za minútu v porovnaní s turbodúchadlami, ktoré poháňajú motory v tohtoročných pretekárskych vozidlách F1.
Turbodúchadlo 1,0-litrového motora EcoBoost s výkonom 140 k dodáva 1,6 baru plniaceho tlaku. Najvyšší zapaľovací tlak dosahuje 124 barov, čo je ekvivalent tlaku päťtonového slona afrického stojaceho na pieste.
Liatinový blok motora by sa veľkosťou vošiel do batožinového priečinka nad hlavou cestujúcich v lietadle.
Motor má hliníkovú hlavu valcov s integrovaným zberným výfukovým potrubím, ktoré znižuje teplotu výfukových plynov a optimalizuje pomer paliva a vzduchu. Novátorské riešenie zotrvačníka a predných remeníc prináša vyššiu kultivovanosť v porovnaní s tradičnou úpravou trojvalcových motorov.
K zníženiu trenia motora prispeli piesty so špeciálnou povrchovou úpravou, piestne krúžky s nízkym napätím, kľukové tesnenia s nízkym trením a rozvodový remeň v olejovom kúpeli. Olejové čerpadlo s premenlivým prietokom upravuje mazanie podľa potreby a optimalizuje tlak oleja v záujme zníženia spotreby paliva.
„Jednolitrový motor EcoBoost bol vytvorený ako motor s radikálne menším objemom s cieľom splniť aj tie najnáročnejšie úlohy vo svete automobilizmu – bez toho, aby utrpela jeho kultivovanosť, výkon či úspornosť,“ uviedol Andrew Fraser, šéf divízie kalibrácie zážihových motorov spoločnosti Ford of Europe. „Tajomstvo úspechu motora EcoBoost spočíva v celom rade novátorských technológií, ktoré vozidlu prinášajú veľké výhody malého motora.“
Post Views: 679
Loading...