Kam dať lepšie gumy? Na prednú, alebo zadnú nápravu?

Marián Čabák 9

Medzi vodičmi koluje mnoho fám. O tom ako funguje a vystreľuje airbag, o tom ako jazdiť dolu kopcom, ako a kedy brzdiť či preraďovať a podobne.

Jednou z nich je aj fáma o prezúvaní a o tom, na ktorú nápravu dať lepšie (rozumej, menej zodrané) letné gumy z minulej sezóny.

Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu. Vždy!

Núkajú sa nám tri možnosti:

  1. lepšie gumy dopredu
  2. lepšie gumy na hnanú nápravu
  3. lepšie gumy dozadu
  4. Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne a môžu byť vášmu autu no aj životu nebezpečné. Riešenie je len jedno bez ohľadu na to, o aké osobné auto sa jedná. Teda bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti.

    Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave, vždy!

     

    Ste touto informáciou pobúrení?

    Stavia váš svet a dlhoročné presvedčenie a tvrdenia na hlavu? Nemajte obavy, zďaleka nie ste jediní. Vďaka know-how, ktoré má škola šmyku SuperDRIVE sa práve v tomto období hromadného prezúvania dozviete prečo je to tak.ň

    V žiadnom prípade neodporúčame použitie plášťov, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná!

    Rozoberme to podrobnejšie:

    1) Lepšie plášte dopredu?

    Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú pochopiteľné. Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodrané predné pneumatiky. Tie sa totiž starajú o veci, ktoré ich opotrebúvajú podstatne rýchlejšie než zadné pneu. Nepomerne väčší prenos brzdných síl.

    Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesám byť dlhšie v sklze, sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík.

    Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa. Doslova nebezpečné je však použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu. Na tú patria úplne nové plášte! Vysvetlenie nájdete nižšie…

    Ak už nie ste ochotní mať na oboch nápravách zánovné, alebo nové pneu, tie horšie použite zásadne na prednej náprave!

    2) Lepšie plášte na hnanú nápravu?

    Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je zas presvedčená, že lepšie plášte patria na hnanú nápravu. Táto fáma obstojí aj keď sa bavia majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky. Z tohto pohľadu obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb. Obaja žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec. Plášte v lepšom stave naozaj patria na zadnú nápravu. Ale bez ohľadu na to, či je hnaná, alebo nie! Vysvetlenie nájdete nižšie…

     

    3) Lepšie plášte na zadnú nápravu!

    Dôvody prečo dať lepšie plášte VŽDY na zadnú nápravu sú relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta. Čím má auto väčší rázvor (teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou) tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach. Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle. No v rýchlostiach nad 50 km/h je pretáčavý šmyk (teda šmyk zadnej nápravy) mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. 

    Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku. Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje.

    Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba.

    Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane oveľa rýchlejšie signál od horších jazdných vlastností o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami (hlavne na mokrom povrchu).

    Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí.

    Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov.

    Autor:

  • Marián Čabák, inštruktor Školy bezpečnej jazdy

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (13 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. vážený pán autor

    cintoríny sú aj ľudí čo dostali aquaplaning a to len preto že použili lepšiu pneu v zadu

    keď je čistý ľad alebo sucho je to skoro jedno

    a keď je sneh a voda či brečka jednoznačne lepšie pneu dopredu

    ja sa tiež snažím poradiť

    ale napriek tomu autorovi odporúčam lepšie pneu vzadu a nepísať takéto info na verejných miestach ,resp. radiť takto len svojim najbližším a to bude mať pre autora ten najväčší osoh.

    1. Prepáčte, ale ja radím všeobecne lepšiu voľbu (teda voľbu menšieho zla) ako doplnok k tomu, že pneu musia byť v prvom rade v dobrom stave, teda min. 3-4 mm! Presne ako uvádzate, keď je veľmi kĺzko je to v zásade jedno. Ale tu sa očakáva, že podmienkam každý prispôsobí rýchlosť! Moje odporúčanie rieši falošný pocit istoty v rýchlostiach vyšších, pri ktorých šmyk zadku končí tragicky pre posádku, alebo minimálne auto. S prednými kolesami má vodič priamy kontakt (cez volant) a dokáže veľmi rýchlo cítiť, či ešte držia, alebo nie. Tomu sa dá oveľa skôr prispôsobiť (jazdiť pomalšie, alebo zvládnuť prípadný nedotáčavý šmyk), ako sa vo falošnej istote v rýchlejšej jazde dostať do hodín…

  2. Priatelia, so záujmom som si prečítal vaše reakcie na môj článok. Väčšina mojich argumentov prečo odporúčam používať lepší pár pneu vzadu som uviedol. Zásadný tam však pre svoju malú morbídnosť chýba! Cintoríny sú plné vodičov a ich spolujazdcov, ktorí dostali len JEDEN, alebo PRVÝ pretáčavý šmyk. Isteže častejšie situácie na cestách sa týkajú problémov predných kolies (povedzme nedobrzdenia…) Ale ak vodič venuje premávke pozornosť a na aute nie je použitá ani jedna pneu s menším dezénom než nevyhnutné 3-4 mm, riziko ohrozenia života/zdravia je násobne menšie! Treba si uvedomiť, že pretáčavý šmyk (šmyk zadnej nápravy) je mimoriadne nebezpečný, ťažko zvládnuteľný a má veľmi škaredé dôsledky! Pri náraze spredu vás chráni 10x väčšia deformačná zóna + pásy a airbagy, než len 15-20 cm hrubé dvere pri bočnom náraze do stromu, stĺpa, alebo protiidúceho auta…

     

    Jasne tu uvádzam, že ak zvolíte horšie (podotýkam nie zlé!) plášte dopredu, horšie jazdné vlastnosti vás skôr upozornia na riziko limitu kolies a budete jazdiť opatrnejšie. Ak však prekročenie limitu objavíte zadnými kolesami v rýchlostiach nad 50 km/h, je veľmi pravdepodobné, že bude osudné, alebo pre auto veľmi poškodzujúce…

     

    Snažím sa poradiť, nič nenariaďujem. Každý si je sám strojcom svojho šťastia…

  3. autor nema pravdu a dokonca si ju aj sam v clanku vyvracia v tomto odstavci:

     

    Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesám byť dlhšie v sklze, sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík.

     

     

    Takze tu je vela dovodov, preco dat lepsie pnu na prednu napravu…sam autor to pise, aj ked uplne hlupo opakuje vo zvysku clanku ze pneu na zapdnu napravu, pricom pouzije argument o probleme, ktory je menej zavazny ako napr nedotacavost, preklzavanie kolies, brzdenie…..

     

     

    Takze silno odporucam neverit autorovi, kedze zavadza.

  4. Váš komentár Autor má pravdu.

     

    Síce veľa kecov, s niektorými tvrdeniami nesúhlasím, ale má PRAVDU.

     

    To je hlavné.

  5. nesuhlasim, je to zavadzajuce, da sa povedat, ze blbost, kvoli jednej vlastnosti ktore pridu s prezutim lepsich pneu na zadnu napravu, prichadza auto/vodic o X kladnych veci, ako keby to bolo naopak.

     

    navyse “…horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie”

     

    nebudem predsa zo svojho auta robit umyselne horsie brzdiace vozidlo, co ked nejaka slecinka s detimi vzadu zabarani a ja neubrzdim, ale zase mam lepsie pneu vzadu??? ano viem o dodrziavani vzdialenosti, ale….

  6. bože to je keket ten autor

    a načo potom máme tak známy a často využívaný zákon prispôsobiť (vlastne všetko) stavu a povahe vozovky?

    pod 4mm nepoužiteľné?

    do riti to čo zachvíľu budeme vyhadzovať nové pneumatiky ?

    jasné všelijaký bezpečnostný čuráci tu nakukajú kadekomu bláboly len aby sme kupovali pneu čo najčastejšie, zachvíľu to bude každý rok .

    veď sa už zobudme.

    stačí tak málo ,jazdiť ako človek nie ako blázon.

  7. Na túto tému sa dá polemizovať hodiny. Je treba podtknúť, že adhézne vlastnosti pneumatík ovplyvňuje oveľa viac faktorov ako len ich opotrebenie. (napr. stav tlmičov, geometrie, vôle v náprave, atď)

    Odhliadnúc od ostatných faktov a faktorov, ak má byť tento článok určený pre laickú verejnosť, potom si autor článku protirečí. Píše: “Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky……Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. ” Následne tvrdí, že lepšie pneu treba dať VŽDY na zadnú nápravu Surprised

    S tým sa dá súhlasiť len v prípade že vodič automobilu s ním jazdí na hrane resp. nad možnosti adhéznzch vlastností pneumatík. Ale určite to neplatí vždy!!! Každé auto a každý vodič je iný.

    Drvivá väčšina bežných vodičov v bežnej premávke potrebujú práve dobre zabrzdiť alebo zatočiť. Darmo mi budú lešie pneu na zadnej náprave keď kvôli horším predným pneumatikám pri prudkom brzdení napr. nedobrzdím na prechode. To platí dvojnásobne pre zimné plášte. Zhrnul by som to takto.

    1. súhlasím že všetky plášte s hrúbkou dezénu menšou ako 4 mm sú už z hľadiska bezpečnosti nepoužiteľné.

    2. každý kto má horšie plášte, by si mal byť vedomí toho, že nemajú ani zdaleka také jazdné vlastnosi ako nové (novšie) a tomu by mal prispôsobiť štýl jazdy a to bez ohladu na to, na ktorej náprave má horšie pneu. Veď v prvom rade chceme nehode predísť.

    Môj názor je že lepšie pneu určite na nápravu ktorá odvádza viac práce, teda na prednú. “závodníci” nech sa sami rozhodnú či chcú mať auto pretáčavé alebo nedotáčavé…

Pridaj komentár