cintoríny sú aj ľudí čo dostali aquaplaning a to len preto že použili lepšiu pneu v zadu
keď je čistý ľad alebo sucho je to skoro jedno
a keď je sneh a voda či brečka jednoznačne lepšie pneu dopredu
ja sa tiež snažím poradiť
ale napriek tomu autorovi odporúčam lepšie pneu vzadu a nepísať takéto info na verejných miestach ,resp. radiť takto len svojim najbližším a to bude mať pre autora ten najväčší osoh.
Prepáčte, ale ja radím všeobecne lepšiu voľbu (teda voľbu menšieho zla) ako doplnok k tomu, že pneu musia byť v prvom rade v dobrom stave, teda min. 3-4 mm! Presne ako uvádzate, keď je veľmi kĺzko je to v zásade jedno. Ale tu sa očakáva, že podmienkam každý prispôsobí rýchlosť! Moje odporúčanie rieši falošný pocit istoty v rýchlostiach vyšších, pri ktorých šmyk zadku končí tragicky pre posádku, alebo minimálne auto. S prednými kolesami má vodič priamy kontakt (cez volant) a dokáže veľmi rýchlo cítiť, či ešte držia, alebo nie. Tomu sa dá oveľa skôr prispôsobiť (jazdiť pomalšie, alebo zvládnuť prípadný nedotáčavý šmyk), ako sa vo falošnej istote v rýchlejšej jazde dostať do hodín…
Priatelia, so záujmom som si prečítal vaše reakcie na môj článok. Väčšina mojich argumentov prečo odporúčam používať lepší pár pneu vzadu som uviedol. Zásadný tam však pre svoju malú morbídnosť chýba! Cintoríny sú plné vodičov a ich spolujazdcov, ktorí dostali len JEDEN, alebo PRVÝ pretáčavý šmyk. Isteže častejšie situácie na cestách sa týkajú problémov predných kolies (povedzme nedobrzdenia…) Ale ak vodič venuje premávke pozornosť a na aute nie je použitá ani jedna pneu s menším dezénom než nevyhnutné 3-4 mm, riziko ohrozenia života/zdravia je násobne menšie! Treba si uvedomiť, že pretáčavý šmyk (šmyk zadnej nápravy) je mimoriadne nebezpečný, ťažko zvládnuteľný a má veľmi škaredé dôsledky! Pri náraze spredu vás chráni 10x väčšia deformačná zóna + pásy a airbagy, než len 15-20 cm hrubé dvere pri bočnom náraze do stromu, stĺpa, alebo protiidúceho auta…
Jasne tu uvádzam, že ak zvolíte horšie (podotýkam nie zlé!) plášte dopredu, horšie jazdné vlastnosti vás skôr upozornia na riziko limitu kolies a budete jazdiť opatrnejšie. Ak však prekročenie limitu objavíte zadnými kolesami v rýchlostiach nad 50 km/h, je veľmi pravdepodobné, že bude osudné, alebo pre auto veľmi poškodzujúce…
Snažím sa poradiť, nič nenariaďujem. Každý si je sám strojcom svojho šťastia…
autor nema pravdu a dokonca si ju aj sam v clanku vyvracia v tomto odstavci:
Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesám byť dlhšie v sklze, sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík.
Takze tu je vela dovodov, preco dat lepsie pnu na prednu napravu…sam autor to pise, aj ked uplne hlupo opakuje vo zvysku clanku ze pneu na zapdnu napravu, pricom pouzije argument o probleme, ktory je menej zavazny ako napr nedotacavost, preklzavanie kolies, brzdenie…..
nesuhlasim, je to zavadzajuce, da sa povedat, ze blbost, kvoli jednej vlastnosti ktore pridu s prezutim lepsich pneu na zadnu napravu, prichadza auto/vodic o X kladnych veci, ako keby to bolo naopak.
navyse “…horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie”
nebudem predsa zo svojho auta robit umyselne horsie brzdiace vozidlo, co ked nejaka slecinka s detimi vzadu zabarani a ja neubrzdim, ale zase mam lepsie pneu vzadu??? ano viem o dodrziavani vzdialenosti, ale….
Na túto tému sa dá polemizovať hodiny. Je treba podtknúť, že adhézne vlastnosti pneumatík ovplyvňuje oveľa viac faktorov ako len ich opotrebenie. (napr. stav tlmičov, geometrie, vôle v náprave, atď)
Odhliadnúc od ostatných faktov a faktorov, ak má byť tento článok určený pre laickú verejnosť, potom si autor článku protirečí. Píše: “Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky……Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. ” Následne tvrdí, že lepšie pneu treba dať VŽDY na zadnú nápravu
S tým sa dá súhlasiť len v prípade že vodič automobilu s ním jazdí na hrane resp. nad možnosti adhéznzch vlastností pneumatík. Ale určite to neplatí vždy!!! Každé auto a každý vodič je iný.
Drvivá väčšina bežných vodičov v bežnej premávke potrebujú práve dobre zabrzdiť alebo zatočiť. Darmo mi budú lešie pneu na zadnej náprave keď kvôli horším predným pneumatikám pri prudkom brzdení napr. nedobrzdím na prechode. To platí dvojnásobne pre zimné plášte. Zhrnul by som to takto.
1. súhlasím že všetky plášte s hrúbkou dezénu menšou ako 4 mm sú už z hľadiska bezpečnosti nepoužiteľné.
2. každý kto má horšie plášte, by si mal byť vedomí toho, že nemajú ani zdaleka také jazdné vlastnosi ako nové (novšie) a tomu by mal prispôsobiť štýl jazdy a to bez ohladu na to, na ktorej náprave má horšie pneu. Veď v prvom rade chceme nehode predísť.
Môj názor je že lepšie pneu určite na nápravu ktorá odvádza viac práce, teda na prednú. “závodníci” nech sa sami rozhodnú či chcú mať auto pretáčavé alebo nedotáčavé…
Na ceste je sneh. Potrebujem zdolat kopec. Mam predny hrab. Mam si dat lepsie pneu do zadu ?
vážený pán autor
cintoríny sú aj ľudí čo dostali aquaplaning a to len preto že použili lepšiu pneu v zadu
keď je čistý ľad alebo sucho je to skoro jedno
a keď je sneh a voda či brečka jednoznačne lepšie pneu dopredu
ja sa tiež snažím poradiť
ale napriek tomu autorovi odporúčam lepšie pneu vzadu a nepísať takéto info na verejných miestach ,resp. radiť takto len svojim najbližším a to bude mať pre autora ten najväčší osoh.
Prepáčte, ale ja radím všeobecne lepšiu voľbu (teda voľbu menšieho zla) ako doplnok k tomu, že pneu musia byť v prvom rade v dobrom stave, teda min. 3-4 mm! Presne ako uvádzate, keď je veľmi kĺzko je to v zásade jedno. Ale tu sa očakáva, že podmienkam každý prispôsobí rýchlosť! Moje odporúčanie rieši falošný pocit istoty v rýchlostiach vyšších, pri ktorých šmyk zadku končí tragicky pre posádku, alebo minimálne auto. S prednými kolesami má vodič priamy kontakt (cez volant) a dokáže veľmi rýchlo cítiť, či ešte držia, alebo nie. Tomu sa dá oveľa skôr prispôsobiť (jazdiť pomalšie, alebo zvládnuť prípadný nedotáčavý šmyk), ako sa vo falošnej istote v rýchlejšej jazde dostať do hodín…
Priatelia, so záujmom som si prečítal vaše reakcie na môj článok. Väčšina mojich argumentov prečo odporúčam používať lepší pár pneu vzadu som uviedol. Zásadný tam však pre svoju malú morbídnosť chýba! Cintoríny sú plné vodičov a ich spolujazdcov, ktorí dostali len JEDEN, alebo PRVÝ pretáčavý šmyk. Isteže častejšie situácie na cestách sa týkajú problémov predných kolies (povedzme nedobrzdenia…) Ale ak vodič venuje premávke pozornosť a na aute nie je použitá ani jedna pneu s menším dezénom než nevyhnutné 3-4 mm, riziko ohrozenia života/zdravia je násobne menšie! Treba si uvedomiť, že pretáčavý šmyk (šmyk zadnej nápravy) je mimoriadne nebezpečný, ťažko zvládnuteľný a má veľmi škaredé dôsledky! Pri náraze spredu vás chráni 10x väčšia deformačná zóna + pásy a airbagy, než len 15-20 cm hrubé dvere pri bočnom náraze do stromu, stĺpa, alebo protiidúceho auta…
Jasne tu uvádzam, že ak zvolíte horšie (podotýkam nie zlé!) plášte dopredu, horšie jazdné vlastnosti vás skôr upozornia na riziko limitu kolies a budete jazdiť opatrnejšie. Ak však prekročenie limitu objavíte zadnými kolesami v rýchlostiach nad 50 km/h, je veľmi pravdepodobné, že bude osudné, alebo pre auto veľmi poškodzujúce…
Snažím sa poradiť, nič nenariaďujem. Každý si je sám strojcom svojho šťastia…
autor nema pravdu a dokonca si ju aj sam v clanku vyvracia v tomto odstavci:
Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesám byť dlhšie v sklze, sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík.
Takze tu je vela dovodov, preco dat lepsie pnu na prednu napravu…sam autor to pise, aj ked uplne hlupo opakuje vo zvysku clanku ze pneu na zapdnu napravu, pricom pouzije argument o probleme, ktory je menej zavazny ako napr nedotacavost, preklzavanie kolies, brzdenie…..
Takze silno odporucam neverit autorovi, kedze zavadza.
Váš komentár Autor má pravdu.
Síce veľa kecov, s niektorými tvrdeniami nesúhlasím, ale má PRAVDU.
To je hlavné.
nesuhlasim, je to zavadzajuce, da sa povedat, ze blbost, kvoli jednej vlastnosti ktore pridu s prezutim lepsich pneu na zadnu napravu, prichadza auto/vodic o X kladnych veci, ako keby to bolo naopak.
navyse “…horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie”
nebudem predsa zo svojho auta robit umyselne horsie brzdiace vozidlo, co ked nejaka slecinka s detimi vzadu zabarani a ja neubrzdim, ale zase mam lepsie pneu vzadu??? ano viem o dodrziavani vzdialenosti, ale….
bože to je keket ten autor
a načo potom máme tak známy a často využívaný zákon prispôsobiť (vlastne všetko) stavu a povahe vozovky?
pod 4mm nepoužiteľné?
do riti to čo zachvíľu budeme vyhadzovať nové pneumatiky ?
jasné všelijaký bezpečnostný čuráci tu nakukajú kadekomu bláboly len aby sme kupovali pneu čo najčastejšie, zachvíľu to bude každý rok .
veď sa už zobudme.
stačí tak málo ,jazdiť ako človek nie ako blázon.
Na túto tému sa dá polemizovať hodiny. Je treba podtknúť, že adhézne vlastnosti pneumatík ovplyvňuje oveľa viac faktorov ako len ich opotrebenie. (napr. stav tlmičov, geometrie, vôle v náprave, atď)
Odhliadnúc od ostatných faktov a faktorov, ak má byť tento článok určený pre laickú verejnosť, potom si autor článku protirečí. Píše: “Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky……Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta,riadenie a prejazd zákrutami. ” Následne tvrdí, že lepšie pneu treba dať VŽDY na zadnú nápravu
S tým sa dá súhlasiť len v prípade že vodič automobilu s ním jazdí na hrane resp. nad možnosti adhéznzch vlastností pneumatík. Ale určite to neplatí vždy!!! Každé auto a každý vodič je iný.
Drvivá väčšina bežných vodičov v bežnej premávke potrebujú práve dobre zabrzdiť alebo zatočiť. Darmo mi budú lešie pneu na zadnej náprave keď kvôli horším predným pneumatikám pri prudkom brzdení napr. nedobrzdím na prechode. To platí dvojnásobne pre zimné plášte. Zhrnul by som to takto.
1. súhlasím že všetky plášte s hrúbkou dezénu menšou ako 4 mm sú už z hľadiska bezpečnosti nepoužiteľné.
2. každý kto má horšie plášte, by si mal byť vedomí toho, že nemajú ani zdaleka také jazdné vlastnosi ako nové (novšie) a tomu by mal prispôsobiť štýl jazdy a to bez ohladu na to, na ktorej náprave má horšie pneu. Veď v prvom rade chceme nehode predísť.
Môj názor je že lepšie pneu určite na nápravu ktorá odvádza viac práce, teda na prednú. “závodníci” nech sa sami rozhodnú či chcú mať auto pretáčavé alebo nedotáčavé…