Seat Ateca 1.5TSI DSG. Lev medzi Hrochmi

Benjamín Mazanka 1

Osobne nie som fanúšikom stredne veľkých SUV. Neviem na čo sú, a nechápem prečo sú tak obľúbené. Sú ťažšie,  preto pomalšie a majú väčšiu spotrebu. Sú väčšie, takže síce v nich je miesto na hlavu, no hľadať s nimi večer parkovacie miesto je ako za trest. Sú vyššie, takže majú vyššie ťažisko, a sú teda horšie v zákrutách.

Človek, ktorý si kúpi tento typ vozidla možno žije aktívnym životným štýlom, no nezáleží mu veľmi na vzhľade, jazdných vlastnostiach a polárnych medveďoch. Jeho život je naplnený skôr inými vecami ako výkonom, adrenalínom alebo zážitkom z jazdy.
Tak čo ma privádza k Seatu Ateca, ktorým sa vozím tento týždeň?

Žeby ma test dokázal presvedčiť o opaku a vyvrátil moje predsudky?

Kde sa vzala Ateca

Okrem toho, že má 4 kolesá a dvere, ktorými sa dá nastúpiť, je to prezlečený Volkswagen Tiguan, ktorý je zase Volkswagenom Golfom na podstavci. A je to Seat, a to, pokiaľ vám niečo hovoria slová ako tradícia a športový rodokmeň, vám zrovna nevztýči chlpy do pozoru.

Dostal som ho v najvyššej výbave, v ktorej by vás mal vyjsť na približne 28 000 EUR. A v tejto výbave mám okrem 18 palcových kolies bez príplatku, ktoré sa mi aj tak páčia najviac z ponuky, aj elektronický pohyb dverí kufru, takže môžem stáť v daždi a pozorovať, či sa zavrie poriadne. Samozrejmosťou je klimatizácia, multifunkčný systém s navigáciou a pekným 8 palcovým displejom. Taktiež tu mám Adaptívny tempomat, veľmi dobrý, len si tak sedím a premýšľam. Jedinou zlou vecou na ňom (no nie je to jeho chyba) je, že auto sa začne správať ako vodič predo mnou, takže som bol väčšinou šokovaný ako zle a neplynulo slováci jazdia.

Interiér je príjemný

Inak interiér je príjemný, mäkké plasty, tam kde majú byť, a dole tie tvrdšie. Predné sedadlá v kombinácii látky a antracitu (ktorý som si najskôr mýlil s alcantarou) mali aj dobré bočné vedenie, no prijal by som už elektrické ovládanie, namiesto páčky a kolieska.
Dozadu sa posadím luxusne aj s mojou výškou 190cm, mám si kde nabiť telefón (vpredu aj bezkáblovo) a do kufru s 510 litrami sa toho, aj keď je z trojice koncernových súrodencov najmenší zmestí naozaj dosť.
Zaujali ma aj detaily, ako podsvietené prahy, podsvietenie interiéru alebo projekcia symbolu Ateca pri vystupovaní z auta v noci.

Dobrý pocit z podvozku

Podvozok, keďže je z Golfa, je príjemný, veľmi vyvážený, predvídateľný a mal som z neho primerane dobrý pocit, či už pri pomalej jazde, tak pri ostrom prevetraní na kopci. Nie je zbytočne plavný, a v športovom režime ponúka dostatočnú odozvu.
Z pohľadu komfortu by som svoje 18-tky disky za väčšie 19-tky menil jedine s príplatkovým adaptívnym podvozkom, ktorý som v testovacom kúsku nemal.
Riadenie, nie je zrovna to, čo by som nazval ostrým, ale to v aute tejto veľkosti ani byť nemá. Napriek tomu som bol spokojný.

Postrehy k motoru

Motoricky bije v Atece 1.5 litrový turbom prepĺňaný motor s aktívnym vypínaním 2 valcov pre lepšiu spotrebu a prostredie pre tulene. Jednapäťka má výkon 150 koní, z ktorých sánka nespadne, no v kombinácii so 7-stupňovou DSG sa s autom dá veľmi príjemne zabaviť. V aute je aj otočný prepínač jazdných módov. Eco, Normal, Sport a Individual.
Jedinou chybyčkou je pre mňa predbiehanie v klasickom móde, keďže v ňom bude väčšina ľudí jazdiť najčastejšie. Pri predbiehaní si DSGčka v tomto móde potrebuje dva krát postupne podradiť, no ten druhý krát som už v protismere a premýšľam či to do mňa čelne vpáli kamión, avšak ihneď po preradení auto vystrelí dopredu, takže myšlienka čelnej zrážky ustúpila, a to je dobre.
Menej vhodný príde pohon len na predné kolesá, keďže je to SUV, no na druhej strane je auto aspoň ľahšie. A kto chce benzínovú štvorkolku, môže si ju zaobstarať o pár tisíc naviac s najsilnejším 190 koňovým dvojlitrom s turbom.

Spotreba ma príjemne prekvapila

, očakával som čísla okolo 8-9l/100km, no realita ma zasiahla, a po meste som to dokázal za 6,4l/100km, pri šantení mimo mesta vyskočila na 7,5l/100km. Vec zvaná Eco mód samozrejme nefunguje, keďže pri pravidelnej ceste na návštevu si auto vypýtalo 7.3l/100km a cestou naspäť aj s polhodinovou kolónou v Nitre, kde sa absolútne nič nerobilo v móde Normál len 6.7litra.

A čo ja?

Stredne veľké SUV mi nedáva úplne zmysel. Možno preto, že chrbát ma zatiaľ nebolí natoľko, aby som potreboval niečo len o trochu vyššie na pohodlné nastupovanie.
Avšak keby som si MUSEL vybrať stredne veľké SUV, vybral som si Atecu, pretože je zďaleka najkrajším stredne veľkým SUV na trhu, a to sa už vyrába nejaký ten čas.
A to že mám v predu znak Seat o mne hovorí, že som chytrý, pretože mám kvalitu VW za menej peňazí, a tie môžem investovať do seba. Takže Seat Ateca sa mi páčil a som zvedavý na jeho nástupcu. Je to výborne vyzerajúce, triezvo jazdiace a pohodlné auto na každý deň.

Svoju Atecu si môžete nakonfigurovať tu:

https://konfigurator.seat.sk/cc-sk/sk_SK_SEATN/S/models 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. nemožem si pomoct, ale pripomina mi škoda kodiaq. Seaty sa v poslednom čase dost tlačia dopredu a nedivim sa, su to velmi pekne auta. Len je škoda, že ich zas tak vela nejazdi

Pridaj komentár