Rodinka TEST: Vyšperkovaný Duster

Kika Kováčiková 1

Hovorí sa, že na dobré sa rýchlo zvyká. Keď si po týždni testovania novej Dacie Duster v tej najvyšperkovanejšej verzii neviete spomenúť, ako sa otvára vaše vlastné auto a prvých pár sekúnd tuho rozmýšľate, ako ho naštartovať, viete, že vás dostali. 

Preháňala som sa Podunajskou nížinou až po Veporské vrchy oficiálne s týmto kusom do bitky: Duster II 1,5 dCi 80 kW EDC PRESTIGE.

Ty máš nový džíp?

Medzi matkami neplatia žiadne skratky typu SUV, či MPV, proste ma videli pred školou s tým „džípom.“

Na to, že je to robustnejšie auto z kategórie, že vlastný muž ti dovolí odviezť sa aj ďalej ako do lokálnej Jednoty za križovatkou, padlo uznanie, že „nevyzerá ako krabica.“

A nebudete sa báť ani vy, ak po materskej potrebujete oprášiť vodičák. Je to ideálne auto, ktoré vás podrží. Som živým dôkazom.

Na diaľnici som sa prestala triasť, že si niekto dovolí „nevidieť“ ma a na hulváta sa predo mňa vysunie bez smerovky, na rozbitých poľných cestách sme neprišli o zuby, na nespevnených blatových hradských sme si užívali všetky jamy. 

Duster je proste skvelá krabica – a tá nová neporovnateľne lepšia ako predchádzajúca.

Systém sledovania mŕtveho uhla. Varovná kontrolka zasvieti na príslušnom spätnom zrkadle, keď je v mŕtvom uhle zistené vozidlo.

Prečo Push-up

V redakcii sme sa už hrali na džípové matky s predošlou generáciou, ale táto je „ešte viac Duster.“ Nech tým už myslia marketéri čokoľvek, my rozumieme našim vlastným ženským pravdám. A rady tlieskame, lebo všetko, čo sme ako paničky „dávali dole“ na staršej verzii, si zobral výrobca od srdca k srdcu.

Takže úvodom poďme porovnať:

To volantovanie!

Kým v staršom modeli sme pri namáhavom krútení volantom rozmýšľali, či to má emotívne podčiarkovať, že to auto je naozaj, ale naozaj tereeennee, nový Duster má elektrický posilňovač riadenia. Koniec potenia na parkovisku, kúpte si radšej permanentku do fitka. 

Autový tablet:

Dacia tiež zobrala na vedomie, že hoci sme ženy a mali by sme vedieť robiť dve veci naraz, nuž nie vždy sa dá sledovať GPS a zároveň nestratiť prehľad o tom, čo sa deje na ceste. Potešilo preto, že displej navigácie je po novom vyššie a ešte je aj natočený k vodičovi.

Aha, takto matka vs. dcéra:

Hore staršia a dole novšia verzia zobracovacej jednotky na centrálnom paneli.

Jednoducho Mária

Nielen autový tablet, alebo teda zobrazovacia jednotka na centrálnom paneli, ale všetky butoníky a tlačítka, vrátane tých na volante, sú vymyslené akosi intuitívne.

Nepotrebujete žiadne „IT“ dieťa, ktoré by vám tu čokoľvek muselo spojazdniť namiesto vás, veselo si ťukinkáte ako za starých čias, keď si väčšina kupovala Nokiu, lebo jej rozumeli aj bez technickej univerzity.

Všetky „ovládače“ sú jednoduché, ľahko čitateľné, lebo načo sa stresovať hovadsky sofistikovanými vychytávkami.

Ale aj tak jedna krivda sa mi stala, keď som zistila, že „moderné“ autá už nepočítajú s tým, že počúvate hudbu na obyčajnom „cd,“ ale akosi automaticky predpokladajú, že vám bude stačiť USB-port.

Ja som očividne predpotopná, lebo som si priniesla hrču rozprávkových cd pre deti, ktoré inak zvykneme počúvať na dlhších trasách a nebolo ich kde strčiť. No a čo, že už tieto nosiče vyšli z módy, vinyl sa predsa vracia, tak na to myslite!

Ale toto je iná vec. TOTO musím mať:

Hands free karta. Stačí ju mať pri sebe (vo vrecku, v kabelke) a keď sa s ňou priblížite k autu, počujete zvuk, že sú dvere otvorené.

Hands free karta

Ak niečo z celej duše neznášam, tak potom prehrabávať sa v kabelke, kde medzi plesnivou fľaškou, zbytkami rozmrveného Brumíka, salámovým chlebom a pyžamom zo škôlky mám hľadať kľúče od auta. 

„Hands free karta“ zachraňuje životy detí a váš hlas, už nemusíte na ne vrieskať, keď sa od nudy začnú naháňať po parkovisku, kým vy márne vysýpate na zem celú tašku.

Bez toho, aby ste čokoľvek museli stláčať, stačí ju mať schovanú vo vrecku alebo v kabelke, len sa priblížite k autu, počujete zvuk odomknutého auta. Potom už len jednoducho otvoríte dvere a zaúkolujte všetkých, nech si láskavo zapnú pásy.

Nijaký kontaktný dr. Sears

Nepotrebujete nikam strkať kľúče, aby ste sa pohli. Stačí si len sadnúť za volant, stlačiť tlačítko „start stop“ – auto naštartuje za vás. Jeden ťuk tam, keď prídete do cieľa a hotovo. Beriete si svoju ohavnú kabelku z auta, buchnete dvermi a odchádzate len tak preč.

Kontaktného rodičovstva sme si za roky užili už viac ako dosť, tak aspoň v aute máme svätý pokoj! Auto sa zamkne samé, stačí sa len vzdialiť, potom na vás zatrúbi na celé parkovisko, že naozaj môžete ísť po svojom.

Párkrát som sa na ten neľúbivý trúbivý zvuk strhla, osobne by som volila radšej niečo jemnejšie. Alebo možno ďalšia generácia Dustera by mohla prísť s možnosťou nahrať si vlastnú znelku. Niečo, čo by potešilo aj susedov z paneláku po polnoci.

Pre dezorientovaných

Nuž ale aby som nezabudla. Ak po rokoch trpíte ako ja okrem materskej demencie aj výpadkami pamäte, hands free karta vám pomôže nájsť auto na parkovisku, na diaľku zapne svetlá.

Aktívna štart-stop hovadina

Štart-stop systém

Tešila som sa, že svetlá sa automaticky zapínajú. Nikto po mne na ceste nevyblikoval, ako obyčajne, keď zabudnem.

Ak som na niečo predsa len musela myslieť, čo ma samozrejme vytáčalo, bola to táto vec, tzv. štart – stop systém, teda vypínanie motora pri zastavení, lebo ekológia nadovšetko.

Nemám kapacitu po večeroch študovať, čo tým chceli v Bruseli povedať, ale nezvyknutá na túto úžasnú, palivo šetriacu novinku, som ostala prekvapene stáť v kopci na parkovisku pri dome, v strese, prečo mi to skapalo, ledva som sa pohla na cestu.

Namiesto toho, aby som sa to naučila používať, som musela mať na pamäti, že len čo si sadnem do auta, treba tú hovadinu vypnúť, aby do mňa nenapálila električka. Pozdravujem do Bruselu. Inak som ekologicky založená a nepoužívam ani igelitové sáčiky.

Deti mám dve, neviem, či je to dosť bio-eko, ale Duster pokojne znesie aj väčšiu záťaž pre planétu.

Mami, toto auto chceme

Akosi sa počíta s tým, že Duster si nekupujete len kvôli tomu, že sú na ceste výmoly a párkrát do roka zabočíte mimo cesty (od toho sa to volá „off road“, neviete?)

Je to tiež velice prorodinné auto.

Už len preto, že pohodlne zvládne tri autosedačky vedľa seba. Nikto ani nepípne, že by mal málo miesta na kolená alebo že predné sedadlá narušujú ich diskrétnu zónu. Sedí sa pohodlne a príjemne. Aj keď musíte za deň otočiť 600 km.

Veľmi oceňujem, že moje dve deti mali medzi sebou dostatočne veľký odstup, aby sa nevládali biť, ani kopať. Hučali mi síce hlasnejšie ako obyčajne, to za to, že Dacia pracovala na odhlučnení. Nie vždy sa to oplatí 🙂

Faktom však je, že keď som po otočke Bratislava – Balog vystupovala z auta, nešla mi prasknúť hlava ako obyčajne, takže za to pochvala.

Deti sa síce posťažovali, že dvere sa im otvárajú ťažko, aj sme boli v ten týždeň na odbere krvi, či majú dosť železa, ale nemôže to byť hádam inak. Veľké auto, veľké dvere a hotovo.

To platí aj pre kufor, do ktorého toho narvete veľa. Kľudne aj obidve autosedačky s deťmi.

Na šoférovanie bez paniky

Tri veci vás môžu trápiť, keď ste dlhšiu dobu nesedeli za volantom, ale možno by ste aj chceli, len ešte potrebujete trochu zlomiť.

Ako sa s takouto krabicou parkuje? S parkovacím asistentom ľahšie, ako by ste si mysleli. Takže nie je jediný dôvod, prečo sa vyhovárať, že nešoférujete.

A už vôbec nie, ak máte nervy, že sa neviete rozbiehať do kopca. Pomôže vám asistent rozjazdu, ani v prudkých kopcoch sa nemusíte báť, že cúvnete dozadu alebo vám zdochne motor.

Nadobro vás môže zlomiť aj automatická prevodovka. To už potom môžete za volantom kľudne aj štrikovať!

Parkovací asistent – zadná parkovacia kamera
Multiview kamerový systém umožňuje prepínať medzi pohľadmi (dopredu, dozadu, zľava, zprava). Spúšťa sa zaradením spiatočky alebo stlačením tlačidla.
S asistentom rozjazdu do kopca sa rozbiehate bez rizika cúvnutia alebo zhasnutia motora.

A cena?

Tak toto vás možno rozplače, ale dojatím. Bezkonkurenčne od 9.990 eur.

Podrobné informácie o výbave, motoroch, či príslušenstve novej Dacie Duster nájdete na dacia.sk.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (18 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. na mna je to velmi obyčajne auto. Nekupila by som si ho. Ale počula som od predajcu aut že sa Dacie predavaju velmi dobre. Ale ono to bude asi tou cenou

Pridaj komentár