Renault Koleos je prvý cross over od Renaultu s podvozkom z Nissanu X-Trail. Oproti ostatným “štvorkolkám” pôsobí jemnejšie, čo však nie je na škodu, skôr naopak. V konkurencii vyniká aj praktickým interiérom s s množstvom odkladacích priestorov.
ZHRNUTIE
Celkovo RENAULT KOLEOS v našom teste získal 135 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 4,50 bodu. Dosiahol veľmi vyrovnané výsledky vo viacerých kategóriách, medzi najlepšie ohodnotenými kategóriami je aj Detský svet. Najhoršie skóroval v kategórii Cena/prevádzka.
Páči sa nám
Rozčuľuje nás
+ Pomer cena/kvalita
– Rozmiestnenie ovládačov
+ Výkonný motor
– Nakláňanie v zákrutách
+ Dizajn interiéru
– Ovládanie tempomatu
KRITÉRIÁ HODNOTENIA
boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.
Detský svet
Detský svet
Počet bodov
Montáž autosedačky
4
Bezpečnostné prvky
5
Výhľad na dieťa
5
Úložné priestory
5
Je auto “babyfriendly”?
5
Priemer
4,8
Koleos rozhodne patrí medzi rodinné autá. Zvonku SUV, zvnútra van. Dozadu umiestníte 3 detské autosedačky bez problémov (vajíčko, podsedák a plnohodnotnú autosedačku). Isofix úchyty sú len na krajných sedadlách zadného radu, sú dobre označené. Ak však vaša autosedačka nemá prípravu na Isofix, pri jej montáži sa popasujete s opierkou hlavy.
Úložných priestorov pre deti je naozaj dostatok – vybrať si môžu z klasických odkladacích priestorov vo dverách a na zadnej strane predných sedadiel, niektoré verzie Koleosu ponúkajú aj vyklápací stolček s otvorom na fľašu. Oceňujeme sklopnú stredovú opierku a zásuvku na drobnosti v zadnej časti prednej lakťovej opierky. Ak by bolo deťom málo, pod nohami majú ďalšie, menšie 5-litrové schránky.
Výhľad na dieťa je výborný, Koleos má panoramatické spätné zrkadlo na kontrolu pasažierov v zadnom rade sedadiel.
Bezpečnostné prvky chrániace deti sú tiež komplet: vypínač airbagu spolujazdca, detská poistka zadných dverí a okien (elektrická), Isofix, hlavové airbagy aj vzadu.
Dojčenie i prebaľovanie sú pohodlné, poťahy sú síce svetlé, ale koža sa dobre udržiava (teda ak nie je znečistená niečím permanentným, ako napr. fixky 🙂 ).
Cena a prevádzka
Cena / prevádzka
Počet bodov
Cena testovaného auta
5
Výbava
4
Reálna spotreba
5
Náklady na servis
3
Náklady na pneum.
5
Priemer
4,4
Testovaný model RENAULT KOLEOS 2,0 dCi 16V (150 koní) 4×4 vo výbave Exception sa predáva za 26.190 EUR.
Nižšia výbava Dynamique je bohatá, obsahuje napr. 6 airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ABS s automatickou aktiváciou výstražných svetiel pri prudkom brzdení, Isofix na zadných bočných sedadlách, predné hmlovky, automatickú dvojzónovú klíma a autorádio s 3D sound a bluetooth, navigáciu Carminat TomTom (so softvérom pre celú Európu), zadný parkovací senzor, …
Vyššia výbava Exception obsahuje navyše kožené čalúnenie, bixenónové svetlomety, zadný parkovací senzor, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a audiosystém Premium BOSE®.
RENAULT KOLEOS 4×4 môžete mať už od 22.890 EUR, čo je výborná cena za štvorkolku.
Pri vozidle s pohonom všetkých štyroch kolies sme čakali vyššiu spotrebu, takže z tohto pohľadu nás výsledok nášho testu pozitívne prekvapil. Oceňujeme aj to, že Renault uvádza naozaj reálne hodnoty spotreby paliva – naša spotreba bola takmer totožná s tou udávanou.
Spotreba paliva v l/100km
oficiálne uvádzaná
nami nameraná
Mesto
8,2
8,2
Mimo mesto
5,9
5,6
Kombinovaná
6,6
6,7
Kvalitné zimné pneumatiky na rozmer 225/55 R18 kúpite za 202 – 226 EUR za kus, čo nie je malá položka v rodinnom rozpočte.
Užívateľský komfort
Užívateľský komfort
Počet bodov
Komfort riadenia
5
Komfort radenia
5
Jazdné vlastnosti
5
Hluk
4
Svetlá
5
Priemer
4,8
Renault Koleos je komfortné auto po takmer všetkých stránkach. Okrem spomínanej horšej ergonómie ovládačov sa mu však dá máločo vytknúť. Šesťstupňová manuálna prevodovka (v ponuke aj 6.st. automat za príplatok 1.500 EUR) je presná, odstupňovanie je dobré.
Riadenie je mierne preposilované, čo však nie je v súčasnosti nič neobvyklé. Oceníte ho však pri parkovaní. Osobne som s parkovaním mala trochu problém aj napriek pomoci parkovacích senzorov vpredu aj vzadu. Asi je bolo kvôli nezvyku na naozaj vysoký posed.
Jazdné vlastnosti sú výborné. Koleos je postavený na podvozku Nissanu X-trail, vďaka nemu je dobre využiteľný aj v teréne. Ak ho plánujete používať na bežné vozenie, pohon všetkých 4 kolies vám pomôže na snehu a tiež pri ceste na hory. Súčasťou výbavy všetkých modelov je ESP s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou nedotáčavosti (s funkciami HSA-asistence pri rozjazde v svahu a HDC-systém kontroly rýchlosti v prudkom klesaní). Pohon kolies si môžte nastavovať pomocou tlačidla, zvoliť si môžte pohod prednej nápravy (2WD), AUTO režim (poloha určená pre štartovanie) alebo pohon všetkých štyroch kolies (LOCK) pre náročnejšie podmienky
Podvozok je pri polohe 2WD nastavený skôr mäkkšie, čo poskytuje dostatočný komfort pri nerovnostiach mestských komunikácií, no v zákrutách sa nakláňa.
Testovaný model bol vybavený motorom 2,0 dCi 16V so silou 150 koní (110kW), ktorý poskytoval dostatočný výkon bez rušivého hluku. Hluk v interiéri bol spôsobovaný skôr “od kolies”.
V súčasnosti je v ponuke len s dieselovým dvojlitrom v dvoch výkonových verziách: 110 kW (150 koní) a 127 kW (175 koní).
Interiér
Interiér
Počet bodov
Nastaviteľnosť volantu
5
Nastaviteľnosť sedadiel
5
Prehľadnosť ovládačov
3
Výhľad von
4
Pohodlie
5
Priemer
4,4
Interiér je veľmi pohodlný na všetkých miestach. Nastavovanie sedadiel vodiča je elektrické , ku komfortu prispieva aj vyhrievanie predných sedadiel (vo vyššej výbave). Výduchy klimatizácie sú aj vzadu.
Nastavenie volantu je jednoduché, dá sa nastaviť výškovo aj pozdĺžne.
Výhľad von je štandardný, predný stĺpik trochu zavadzia.
Umiestnenie a ergonómia ovládačov je najväčším nedostatkom Koleosu. Na logiku umiestnenia som si nezvykla ani za týždeň testovania. Štartovacie tlačidlo je v spodnej časti stredového panelu palubnej dosky, v tejto časti je aj prepínanie pohonu kolies. Veľmi nepraktické. Tempomat s obmedzovačom rýchlosti má taktiež nie veľmi komfortné nastavovanie.
Treba však povedať, že materiály ovládačov sú príjemné na dotyk, riadiaca páka je dobre tvarovaná – pekne padne do ruky.
Úložné priestory
Úložné priestory
Počet bodov
Veľkosť kufra
4
Variabilita batož.priestoru
4
Komfort pri nakladaní
5
Prístupnosť rezervy
4
Ostat. úložné priestory
5
Priemer
4,4
Vnútorný priestor Koleosu je dostatočne veľký a vzdušný. Pocitovo pripomína skôr rodinný van ako SUV. Ako sme už spomínali vyššie – ponúka priestor aj pre 5-člennú rodinu, bez pocitu stiesnenosti.
Komfort pri nakladaní je výborný. Zadné dvere sú priečne rozdelené na dve časti, čiže sa podľa potreby môžte rozhodnúť, či otvoríte len vrchné veko, alebo aj spodný, vyklápací diel. Spodná časť má nosnosť až 200 kg, dá sa teda využiť aj ako lavička pri prezúvaní (alebo aj na prebaľovanie bábätka ak treba 🙂 ).
Veľkosť batožinového priestoru je v porovnaní s konkurenciou priemerná – 450 litrov v základe, po sklopení zadných sedadiel je to 1380 litrov. Kufor je tak ako pri iných SUVčkach skôr plytší.
Jednou z najväčších predností Koleosu je množstvo odkladacích priestorov v interiéri. Schránka pred spolujazdcom je hlboká (objem 15 l) a klimatizovaná, nechýba miesto na odloženie slnečných okuliarov, schránka v lakťovej opierke. Pre detváky sú tu okrem tradičných vrecák na sedadle vodiča a spolujazdca aj menšie schránky pod nohami a v zadnej časti prednej lakťovej opierky. Ak sú namontované len 2 detské autosedačky, deti si môžu svoje pitie a hračky odložiť aj do sklápateľnej lakťovej opierky. Táto má aj otvor na prepravu dlhších predmetov (napr. lyží).
Prvý dojem a vzhľad
Prvý dojem / vzhľad
Počet bodov
Prvý pocit
5
Predná maska
4
Zvyšná karoséria
5
Čalúnenie
5
Kolesá/disky
5
Priemer
4,8
Koleos znie veľmi maskulínne, no keď sa naň zadívate, pôsobí skôr žensky. Predná maska je v porovnaní s ostatnými časťami exteriéru subtílnejšia. Prevažujú zaoblené prvky, vzhľad nenarúšajú žiadne ostré hrany a agresívne línie.
Testovaný model bol v bielej perleťovej farbe, ktorá ešte umocňovala odlišnosť od ostatných značiek v kategórii SUV.
Dizajn interiéru nás príjemne prekvapil – bol čalúnený do svetlej kože, kvalitne spracovaný. Aj čierne plasty boli mäkké a príjemné.
ORTIEĽ
RENAULT KOLEOS je dobrým tipom pre tých, ktorí potrebujú (alebo chcú) auto s pohonom 4×4 a kvalitné spracovanie za dostupnú cenu. Ak k tomu prirátame fakt, že sa dozadu zmestia 3 detské autosedačky a tiež to, že príjemne vyzerá, je to dobrá voľba. Treba si len zvyknúť na trochu iné rozmiestnenie ovládačov.
Výsledky v testoch EURO NCAP
Crashtest RENAULT KOLEOS sa uskutočnil v roku 2008. Dosiahol nasledovné hodnotenie:
Ochrana dospelých: *****
Ochrana detí: ****
Ochrana chodcov: **
Airbag spolujazdca je možné deaktivovať pri použití detskej autosedačky umiestnenej proti smeru jazdy. Napriek tomu nie je informácia pre používateľa dostatočne zrozumiteľná. Nálepka varovania používania autosedačky bez predchádzajúceho vypnutia airbagu spolujazdca bola jasná a permanentná. Umiestnenie ISOFIX ukotvenia na zadných krajných sedadlách je zreteľne označený.
Fotogaléria: RENAULT KOLEOS
Foto: www.lukasvician.com