Automobilky vyvádzajú na trh novinky, ktoré sa predháňajú v tom, o koľko bodov sú inteligentnejšie. Ako si vedia poradiť s energiou, ktorú autá doteraz pri jazde len produkovali, ale nevyužívali.
Zmeny prichádzajú nielen do inteligencie alebo vzhľadu áut, ale hlavne do pohonu vozidiel. Elektrika sa stáva čím ďalej častejším automobilovým pohonom. Stáva sa trendom, ktorý prinášajú veľké zmeny a iný pohľad na automobilizmus.
Dostal sa nám pod ruky Renault CapturE-TECH Plug-in 160 , vo výbave Intense.
Kombinuje to, čo je dnes trendy, ale stále zostáva vo svojej automobilovej podstate hlavne praktický .
Pre vlažných vo viere v plnú elektiku – Plug-in hybrid
Pre tých, čo nie sú ešte úplnými elektro veriacimi, ale majú radi trend a vývoj, je tu riešenie – Plug-in hybrid. Trochu elektriky (9,8 kW) a o trochu viac fosílneho benzínu (39 l nádrž). Stále stojím na dvoch nohách, a môžem sa pekne opatrne spoznávať s elektrickým pohonom. Na elektriku prejdem do 50 km. S benzínom mi výrobca udáva 580 km pri mimomestskom cykluse.
Do menšieho auta sa zmestí viac vecí. Malé veľké.
Okrem vzhľadu, inteligencie a pohonu sa autá posúvajú k štýlu malého veľkého auta. Už to nie sú len autá na prepravu z bodu A do bodu B. Sú súčasťou akčného plánu dňa. A to, že je to crossover (zvýšený podvozok), robí z neho auto “do voza aj do koča”. Z mesta do hôr, do ľahšieho terénu.
Moje osobné hedlajny?
- Je dizajnový, ale nie uletený.
- Je to SUV, ale nie moc obrovské.
- Vďaka podpore parkovania ho dobre zaparkujem.
- Je to mesta, ale aj na dedinu.
- Môžem odviezť moju rodinku, ale aj náklad v kufri na chatu (261 l). Kufor vozidla môžme rozšíriť na 370 l posunutím zadných sedadiel a použitím jeho dna. Rodina s 2 deťmi a športovým kočíkom sa zmestí.
- Je vyšší (150 cm), ale tak akurát. Do podzemnej garáži zaparkujem :-).
- Je inteligentný, ale rýchlo mu porozumieme.
- Je elektricky, ale stále nie až tak. Lebo jazdu na vyššiu rýchlosť mi zabezpečí benzín.
Jedno auto, tri motory
Captur má dva elektromotory a jeden benzínový. Hlavný elektricky zabezpečuje jazdu, menší slúži na rekuperáciu a štartovanie.
Multimodálna automatická prevodovka je technológia prenesená z formule 1. A opäť to potvrdzuje trend Renaultu vo využívaní špičkových technológií.
- Pri D jazdíme štandardne,
- pri moduse B viac rekuperujeme, tj. nabíjame baterku počas jazdy.
- Pre elektropohon je dvojstupňová prevodovka, pre benzínový je to 4 stupňová.
Nastavenia vozidla na My Sense nastavuje hybrid modus automaticky, buď elektrický motor alebo benzínový, alebo kombinácia. Pri športovom mode ide benzínový motor stále, dopĺňaný je elektrickým. Pri Pure jazdím elektricky, a šetrím okolité životné prostredie. E-Save modus mi zabezpečí 40% šetrenie baterky.
Spotreba:
Pri tých kombináciách, variáciách a permutáciách ” elektrika zvonku @ elektika zvnútra (rekuperáciou) @ benzín” nevieme jednoznačne napísať nejaké číslo spotreby.
Výrobca udáva:
Spotreba pri benzíne (l/100km)
- mestský cyklus 0–1,6
- mimomestský cyklus 6,5–6,7
- kombinovaný cyklus 1,5
My sme na našom 600 km teste jazdili takto:
- V elektorežime 155 km
- Priemerná spotreba elektiky 10,8 kWh/ 100 km
- Priemerná spotreba paliva 5,4 l/100 km
- Rekuperovaná energia: 17 kWh
Môžem ísť na pumpu, alebo to strčím do zástrčky doma
Môžem ísť natankovať benzín na pumpu, ale ak mám závrat z cien benzínu, nabijem si do neho svoju elektriku z domu. Tento moment ma veľmi zaujal, keďže máme na streche fotovoltiku, ktorú pasie slniečko. Nabitie doma mi trvalo cca 5 hodín. Ak by sme mali nainštalovanú nabíjačku (wallbox), nabitie trvá do 3 hodín.
Nabíjanie baterky
- nabíjačky elektromobilov (na verejných parkoviskách, garážach, ….)
- priamo zo siete napr. doma, (v práci? )
- rekuperáciou auta pri dobrej spolupráci nohy šeféra s plynovým pedálom a brdzou vozidla.
Vyskúšal som si ho nabiť, a naša domáca fotovoltika sa ukázalo ako výborný zdroj energie, tak sme jazdili do mesta skoro zadarminko. Na to slúži v testovacom modely kábel pre nabíjanie flexi pre štandardnú 8/10 A a priemyselnú zásuvku 14 A.
Dá sa jazdiť rýchlo?
Táto filozofia sa mi páči, z domu do prace, na nákup na elektrike, ale na chatu a na hory, či na lyže už zväčša na benzín. A môžem jazdiť slušnou rýchlosťou (173 km/h). Na elektrike sa môžem viesť šetrnejšie (135 km/h). 160 koní z auta robí celkom živý SUV, pri čistej elektrike je to 91 koní.
To, že auto môže mať ťažné zariadenia a strešné nosiče, čo potvrdzuje jeho možnosti pre rodinu s dvoma deťmi aj na dlhšie cesty, na dovolenku, k moru, do hôr, ale aj materiálom na chatu do záhrady.
Aplikácie, ktoré mám rád
Inteligencia Capturu sa dá rozšíriť o Andorid Car, čo ma samozrejme potešilo. Pribudli aplikácie, ktoré mám rád na navigovanie, počúvanie muziky a púšťania si správ v čatovacích programoch. Tento model obsahoval pack navigáciu plus (multimediálny a navigačný systém Easy Link 9,3″, indukčná nabíjačka telefónu) a pohodlný pack parking 360 (predné a zadné parkovacie senzory, kamerový systém 360° – 4 kamery s funkciou zobrazenia okolia vozidla z vtáčej perspektívy a možnosťou prepínania pohľadu). Auto je pripojené na internet. Môžem ho čiastočne ovládať cez aplikáciu.
Renault CAPTUR E-TECH je bezpečný voz,
ktorý získal 5 hviezdičiek podľa Euro NCAP. Má 6 airbagov.
Trend ide od “len funkčných” ku kreatívnejším autám. Renault Captur E-TECH hybrid je súčasťou tohoto frontu, a v poslednom období ma presviedča, že mu to svedčí.
Ako fanúšikovi elektro riešení, alternatívy k závislosti od fosílnych energii, pokladám tento model za pozoruhodný prechodový mostík k plnej elektrike. Z tohto dôvodu si svojich 100 bodov hodnotenia nechávam vo vrecku pre jeho plne elektrického nástupcu.
Cena:
Náš testovaný model Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid vo verzii Intens má cenu: 29 600 € . Výsledná cena závisí od doplnkov, ktoré si vyberiete.
Bližšie informácie modelu Renault Captur nájdete na www.renault.sk v sekcii Cenníky.