Ako kontrolovať hĺbku dezénu a prečo

Marián Čabák 0

Najväčším nepriateľom pneumatík v letnom období je voda. Či už ako dážď, mláka, alebo zmiešaná s prachom…

Leto 2014 bolo na vodu a dažde mimoriadne výdatné. Ak si nie ste istí, či ešte máte pneumatiky v dobrom stave, tu je niekoľko cenných rád, ako sa venovať pneumatikám.

1) Kontrolujete stav poškodenia pneu?

Ak nekupujete nové, skontrolujte poškodenia každej zvlásť. Drobnosťami sa nezaoberajte. Väčšie trhliny, praskliny, obnažené kordy alebo vypukliny však na auto nepatria. Pneu je pri jazde namáhaná šialenými silami jednak vo vysokých otáčkach na diaľnici, pri prudkom brzdení, či ostrom prejazde zákrut. Tu ozaj nechcete riskovať, však?

Ak prezúvate auto na nové pneumatiky, odporúčame nafúkať všetky pneu aj na vyše 2,5 atmosféry a po 100 – 150 km upraviť tlak na odporúčaný výrobcom. To pre lepšie dosadnutie pneumatiky na ráfik a vyrovnanie pamäťových deformácii z výroby/skladovania.

2) Ako kontrolovať hĺbku dezénu a prečo?

Moderné pneumatiky sú po obvode v dezéne vybavené náliatkami, ktoré indikujú maximálne povolené opotrebenie. Legislatíva EÚ požaduje minimálne 1,6 mm. No to zďaleka nestačí. Vo vašom vlastnom záujme! Taká plytkosť vzorky nedokáže odvádzať vodu zo stopy už pri bežnom daždi, nieto pri prietrži

Pri zjazdenom dezéne podstatne vzrastá riziko aquaplaningu (totálna strata kontroly nad vozidlom), predlžuje sa brzdná dráha a ani držanie v zákrutách na mokrom povrchu nebude postačujúce a bezpečné. Hrozí krízová situácia a nezvládnuteľný šmyk. Ako správne riešiť aquaplaning  vás naučia v pokročilom tréningu ADVANCED v škole šmyku SuperDRIVE.

3) Na kontrolu dezénu použite 2€ mincu – jej lem má presne 4 mm

Odporúčané bezpečné minimum sú 4 mm. Väčšina klasických vodičov so sebou merač hlbky dezénu nemá. Celkom iste ale máte 2 € mincu. Jej strieborný okraj má presne 4 mm. Ak lem dokážete schovať do dezénu, pneu je ešte na pár mesiacov v poriadku. No nie na celú letnú sezónu!

4) Kde sa meria hĺbka dezénu? Nedajte sa nachytať políciou.

Nie je pravda, že hĺbka dezénu musí byť rovnomerná na celej šírke pneu. Teda nie je nutné mať ho úplne fit od okraja po okraj. Meria sa na ploche, ktorá má najväčší vplyv na odvod vody zo stopy, teda tej ktorá rieši aquaplaning. Posudzuje sa šírka 3/4 stredu pneumatiky (pozri obrázok). Ak máte zjazdené až zodraté kraje od častej ostrej jazdy v zákrutách, to problém v zásade nie je ani z hľadiska bezpečnosti. Nedajte sa preto policajtami pri kontrole nachytať.

5) Pneumatika v daždi pri stovke každú sekundu rieši 3 vedrá vody!

Možno ste sa nad tým nikdy nezamysleli, no každá pneu musí pre zachovanie trakcie pri jazde na vode riešiť ohromné množstvá vody. Napríklad priemerne široká pneu (205 mm) musí pri len 0,5 cm vrstve vody na ceste pri rýchlosti 100 km/h každú sekundu “spracovať” až 25 l vody! 4 pneu na aute teda musia v rovnakom čase cez dezén prepumpovať 100 litrov vody! Je to bežná rýchlosť mimo obce, na diaľnici pri snahe cestovať aj v daždi rýchlosťou 130 km/h je to až 32 l vody pre každú pneu a spolu teda takmer 130 litrov.

Prezuť auto nie je žiadna veda, no je fajn sa tomu trošku venovať. Pneumatika je jediný kontakt auta s cestou. Nezabúdajte na to!

6) Poznáte správny tlak?

Viete ako to funguje, auto dáte prezuť profíkom s vybavením do pneuservisu nech disky prezujú, prípadne vymenia celé kolesá. Každé koleso prevážiť a nafúkať… Beží to tam ako na páse. V mnohých pneuservisoch teda fúkajú pneumatiky na štandardný tlak 2 až 2,2 atmosféry. Prosto od oka, nie tak ako presne potrebuje vaše auto nielen celkovo, alebo na jednotlivé nápravy. To však môže byť pre vaše auto veľa, alebo málo.

Vo vlastnom záujme si preto v čo najkratšom čase po prezutí tlaky nastavte minimálne na výrobcom odporúčané hodnoty.

7) Ak nahustíte pneumatiky o niečo viac šetríte pneu i palivo

Odporúčaný pretlak výrobcom je ďaleko pod bezpečnou hranicou pneumatiky. Jej prasknutie len pre vyšší tlak nehrozí.

Ak chcete ušetriť, výrobcom deklarovaný optimálny tlak môžete mierne prekročiť. Maximálne však o 10%.

Ak teda výrobca odporúča 2 atmosféry, smelo použite 2,2. Ak odporúča 2,3 baru, bez problémov dofúkajte na 2,55. Prečo?

  1. tvrdšou pneumatikou znížite valivý odpor a tým klesne spotreba paliva (klesne aj komfort pruženia).
  2. keďže tlak v pneu podľa všetkého nekontrolujete ani 1x mesačne, predĺžite obdobie správneho tlaku v nich.
  3. v kombinácii s ABS pri brzdení, aj pri jazde rovno a prejazde zákrut znížite opotrebenie dezénu. (nepatrne však klesne limitná rýchlosť pre zákruty)
  4. Autor: Marián Čabák

    Zdroj: SuperDRIVE – Škola bezpečnej jazdy

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár