Veľký prieskum bezpečnosti cestnej premávky realizovaný spoločnosťou Goodyear Dunlop zistil, že v spôsobe jazdy jednotlivých Európanov existujú značné rozdiely. Prieskum okrem iného analyzoval aj to, čo si vodiči myslia o štýle svojej jazdy, a ako šoférujú v skutočnosti.
Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopnosti jednotlivých národností, najčastejšie sa označením „lepší ako priemer“ hodnotili Taliani. Avšak v prieskume bezpečnosti cestnej premávky spoločnosti Goodyear z roku 2010 označili ostatní európski motoristi za najnebezpečnejších vodičov v Európe práve Talianov.
Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako „uvoľnených“ (22 % oproti európskemu priemeru 12 %), čo môže byť tiež dôvodom toho, že práve vodiči tohto národa počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Vo vlaňajšom prieskume Goodyear Dunlop boli nemeckí vodiči zvolení za najbezpečnejších európskych motoristov.
Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako „opatrný“ (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Prekvapujúcim zistením potom na druhej strane je, že Francúzi sa ako vodiči označujú za „lepší priemer“, aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov ako je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.
Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je „bezpečný“. To je podporené aj ďalším zistením, kedy opäť najčastejšie Briti konštatovali, že pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.
Dr. Lisa Dorn, riaditeľka výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a novo zvolená predsedníčka Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy, označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom. „V prieskume spoločnosti Goodyear Dunlop mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom“.
Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty vyjdú tento rok pravdepodobne Rusi. Viac ako polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2 000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny. V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5-6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.
Prieskum bezpečnosti cestnej premávky, zrealizovaný v rámci kampane Goodyear Dunlop „Vyjdite pripravení, dôjdite bezpečne“, oslovil 5.600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch. Po dôkladnej analýze prieskumu vypracoval Goodyear Dunlop „Najdôležitejšie letné bezpečnostné tipy“, aby pomohol vodičom znížiť nebezpečenstvo v období letného „sťahovania národov“:
- pripravte sa – presvedčite sa, že ste vypili dostatok tekutín, ste odpočinutí a vyrážate na cestu s dostatočným predstihom
- skontrolujte stav vozidla – presvedčite sa, že ste vykonali základnú údržbu
- pripravte sa na cestu – presvedčite sa, že poznáte trasu a pravidlá cestnej premávky všetkých krajín, ktoré navštívite
- presvedčite sa, že auto je správne naložené – presvedčite sa, že cestujúci sú v bezpečí a všetka batožina je bezpečne uložená
- skontrolujte vaše pneumatiky – skontrolujte, či máte dostatočné hĺbky dezénu a správny tlak v pneumatikách (najmä pri plne naložených vozidlách)
Podľa Jensa Völmicka, riaditeľa korporátnej komunikácie Goodyear Dunlop pre Európu, prieskum ukázal, že sa ako vodiči máme stále čo učiť. „Ak si necháte na cestu dostatok času, dostatočne zabezpečíte náklad a ubezpečíte sa, že máte auto na dlhú cestu dobre pripravené, môžete sa vyvarovať mnohým stresovým situáciám, ktoré vedú k rizikovému správaniu,“ povedal.