Hoci slovenská legislatíva nestanovuje čas, ale len poveternostné podmienky, pri akých je už povinné jazdiť na zimných pneumatikách, podľa odborníkov je vhodné zimné prezutie vozidla už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia.
shutterstock
„Priľnavosť letnej pneumatiky na studenej a často primrznutej vozovke a teda aj jej jazdné vlastnosti, sú oveľa horšie, ako zimnej. Tá vďaka lamelám, teda jemným drážkam v dezéne, zabezpečuje lepší kontakt s vozovkou,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia.
Lepšie tak držia smer, majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu tak udržať vozidlo na ceste aj v extrémnejších podmienkach. Prezutie dostatočne včas pomôže aj vyhnúť sa ďalšej nepríjemnosti – v pneuservise nemusia mať voľný termín v čase, kedy to budete vzhľadom na náhle zhoršenie počasia potrebovať, a vás zaskočí zima nepripravených. „Pri operatívnom lízingu sa termín rieši v predstihu. Jediná povinnosť vodiča je pristaviť v stanovený čas vozidlo do jedného z partnerských pneuservisov,“ konštatuje Vladimír Guštafik.
Pozor na poškodenia pneumatík
Podľa zákona síce nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén, z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať aspoň 4 mm. To je asi polovičná hĺbka z dezénu novej, komerčnej pneumatiky. „Jazdiť na opotrebovaných pneumatikách je nebezpečné. Práve dostatočná hĺbka lamiel zabraňuje väčšiemu usádzaniu snehu a ľadu v dezéne pneumatiky, čím sa znižuje riziko šmyku vozidla na ceste,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. V prípade pneumatík je však potrebné skontrolovať aj ich stav, či na nich nie sú trhliny, bubliny alebo iné mechanické poškodenia.
„Pri nehode poisťovne v prvom rade skúmajú stav a typ pneumatík,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Prezutie pneumatík preto odporúča v overenom pneuservise, ktorý vie v prípade použitia snímačov tlaku na vozidle tieto aj správne nakalibrovať, aby plnili stopercentne svoju funkciu a vodiča upozornili v prípade straty tlaku v pneumatike. „Pri operatívnom lízingu urobia v pneuservise pri sezónnej výmene aj kontrolu pneumatík, a na základe spôsobu ich opotrebenia aj navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie. Taktiež všetky naše partnerské pneuservisy majú vybavenie, aby boli schopné skontrolovať správnu funkčnosť snímačov tlaku v pneumatikách a ich kalibráciu po výmene pneumatík,“ dodáva. Sezónne prezutie, ak si ho uskladňujete doma či vo firme, vás síce vyjde lacnejšie, no v pneuservise vám garantujú správnosť uskladnenia pneumatík a zaistia tým ich maximálnu životnosť a bezpečnosť.
Tlak a geometriu nezanedbajte
Správny tlak v pneumatikách, ako aj správna geometria sú alfa a omega stability auta na vozovke hlavne v extrémnych podmienkach. „V prípade tlaku platí, že pneumatiky nemôžu byť ani podhustené, ani prehustené. Pri podhustení hrozí jej prerazenie na výtlkoch, ktorú pod vrstvou snehu nemusí vodič zbadať, ako aj riziko nestability vozidla,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. V prípade prehustenej pneumatiky rovnako hrozí nebezpečie nehody, keďže pneumatika sa dotýka vozovky len stredom dezénu.
„Nemá tak potrebnú trakciu a hrozí šmyk pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut,“ vysvetľuje. Pri nesprávne nastavenej geometrii zase hrozí „plávanie“ v zákrutách, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom, a to najmä pri starších vozidlách.
„Nerovnomerné opotrebovanie dezénu pneumatiky z dôvodu zlej geometrie alebo zlého hustenia môže spôsobiť nedostatočný kontakt vozidla s vozovkou a nebezpečenstvo nehody,“ konštatuje Vladimír Guštafik. Kým tlak v pneumatikách si viete skontrolovať aj sami, nastavenie geometrie zverte odborníkom. „Pri profesionálnej správe vozidlového parku navrhne pneuservis v prípade potreby automaticky aj kontrolu geometrie,“ dodáva.
Stav bŕzd neopomínajte
Hoci, pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované, nemusíte brzdy za každú cenu kontrolovať pred zimou, ak už pri brzdení pískajú alebo sa vozidlo pri brzdení správa nestabilne, riziko dopravnej nehody najmä v zimnom období sa výrazne zvyšuje.
„V takýchto prípadoch ide často o kritické opotrebenie bŕzd, kde s návštevou servisu určite neotáľajte,“ podotýka odborník. Funkčnosť bŕzd tak skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia, ktorý by na potrebu výmeny včas upozornil. „Väčšie opotrebenie brzdového obloženia a kotúčov často spôsobuje aj pokles stavu brzdovej kvapaliny, na čo v mnohých prípadoch môže upozorniť aj rozsvietenie kontrolky na prístrojovom paneli. V takom prípade je vhodné si dať stav bŕzd skontrolovať v servise,“ hovorí Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia.
Skontrolujte kvapaliny
Pred zimou je potrebné skontrolovať aj stav prevádzkových kvapalín, najmä však chladiacej a, samozrejme, kvapaliny do ostrekovačov. Chladiacu kvapalinu vám skontrolujú alebo vymenia v servise podľa harmonogramu výrobcu. Interval výmeny sa môže líšiť pre každú značku. Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že v zime k vyvretiu vody v chladiči nedôjde, treba kontrolovať jej účinnosť. „Ak je chladiaca zmes už neúčinná, v prípade jej zamrznutia môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora ,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
Pri poklese vonkajšej teploty musíte myslieť aj na vhodnú kvapalinu do ostrekovačov. Nemusíte hneď celú letnú zmes meniť, no postupne už v závislosti od počasia dolievať zimnú. Nechať totiž v chladnom počasí len letnú s tým, že sa „od motora zohreje“, je veľmi nebezpečné. „Nielen, že nebude stierať nečistoty ako napr. posypovú soľ, ale ak by voda v ostrekovačoch zamrzla, okrem znefunkčnenia mechanizmu ostrekovania, môže mráz poškodiť aj nádobu na kvapalinu alebo hadičky k ostrekovačom,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Podľa počasia môžete zvoliť buď prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia.
Stav hmloviek nepodceňujte
Ak aj hmlovky často nepoužívate, pred zimou ich účinnosť prekontrolujte. Pri jazde v hmle či hustom snežení sú dôležité. „V jazde v kolónach ich však vypnite z ohľaduplnosti k vodičom za vami. Väčšina nových vozidiel je už vybavená takzvaným „denným svietením“, kedy často zadné svetlá nesvietia, a teda vozidlo nie je zozadu dostatočne viditeľné.
Mnohé vozidlá sú tiež vybavené systémom automatického rozsvecovania stretávacích svetiel pri zníženej viditeľnosti, resp. pri zotmení, ktorý však nereaguje na zníženie viditeľnosti počas dňa z dôvodu hmly,“ vysvetľuje odborník. Preto je potrebné najmä v prípade hmly alebo hustého sneženia zapnúť svetlá manuálne. „Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ dodáva Vladimír Guštafik.
Doplňte výbavu
Samozrejme, hoci v lete nikto škrabku na sklo, metličku, lopatku na sneh či zimné reťaze nepoužíval, pred zimou je potrebné skontrolovať ich stav a prípadne doplniť výbavu vozidla. Škrabka s metličkou by si už mala nájsť miesto v aute, keďže nikdy neviete, kedy vás v zimnom období prekvapí nádielka snehu.
Platí to aj pre firemné vozidlá, najmä ak vodiči jazdia na služobné cesty do oblastí, kde teploty klesajú výraznejšie. Okrem toho, podľa predpisov si musíte pred každou jazdou očistiť auto tak, aby sa z neho žiadne kusy snehu či ľadu počas jazdy neuvoľňovali a neohrozovali tak okoloidúce vozidlá. Sneh či ľad na aute okrem toho zbytočne zvyšujú spotrebu paliva.
Post Views: 329
Loading...