Vzduchové vankúše patria k pasívnej bezpečnosti automobilu. Sú ukryté na mnohých miestach moderných automobilov a chránia nás pred smrteľným zranením pri kolíziách s iným autom, stromom, múrom, zverou a čímkoľvek, do čoho vozidlo môže naraziť.
Napriek tomu stále nájdete vodičov, ktorí netušia, že ak nemajú zapnuté bezpečnostné pásy, airbag im môže vážne ublížiť.
Z histórie
John W. Hetrick je pán, ktorý vyvinul airbag a nechal si ho patentovať. Stalo sa tak v roku 1952. Druhý vynálezca, ktorý prispel k zdokonaleniu systému bol Allen Breed. Ten vynašiel senzor pre detekciu nárazu a v roku 1967 ho predal firme Chrysler. V roku 1971 vyrobila firma Ford skúšobnú sériu automobilov, ktoré boli vybavené airbagmi. Od tej doby sa technológia začala používať sériovo v rôznych značkách automobilov a ďalej sa zdokonaľovala.
Airbag a bezpečnostné pásy
Airbag samotný náraz tela len tlmí, nie je však schopný pasažiera zadržať. Túto funkciu spĺňa bezpečnostný pás. Preto len v kombinácii s ním sa 10-násobne znižuje pravdepodobnosť smrteľného, či vážneho poranenia. Bez použitia bezpečnostného pásu môže airbag naopak spôsobiť vážne, v niektorých prípadoch smrteľné poranenia.
Okrem toho si často neuvedomujeme, že sa nepripútaný pasažier sediaci vzadu v prípade havárie mení na neriadenú strelu. Smerom na sedadlo pred ním je vymrštený 30- až 50-násobne väčšou silou, ako je jeho hmotnosť. Dieťa s hmotnosťou 30 kg vyvinie pri náraze v rýchlosti 50 km/h záťaž okolo 1,2 tony, dospelý človek s hmotnosťou 70 kg dokonca silu okolo ca. 3 tony, čo zodpovedá hmotnosti slona. V tomto prípade vodičovi nepomôže ani airbag a bezpečnostný pás. Následky sú zdrvujúce.
Ako znížiť riziko
V prvom rade dbajte na to, aby sa všetci vo vozidle pripútali. Okrem toho si správne nastavte operadlo sedadla, opierku hlavy, bezpečnostné pásy a vzdialenosť sedadla od volantu. Samozrejmosťou by mala byť pravidelná kontrola airbagov, napínačov pásov a obmedzovačov tlaku v bezpečnostnom páse.
Správne nastavenie bezpečnostného pásu
bezpečnostný pás nesmie byť voľný
nesmie byť prekrútený
spodná časť pásu musí viesť pod bruchom a na bokoch okolo panvových kostí
ramenný pás nesmie byť prekrútený a viesť okolo krku
kabáty a vetrovky by ste si mali pred jazdou vyzliecť, pretože obmedzujú funkčnosť bezpečnostného pásu (hlavne napínačov)
Poloha sedadla
Mnoho ľudí, mnoho chutí – sa hovorí. Aj pri šoférovaní majú vodiči rôzne polohy. Stačí si ich chvíľu všímať. Niektorí sú takmer nahnutí nad volantom, iní majú operadlo sedadla sklopené tak veľmi dozadu, až máte pocit, že si počas jazdy sem tam aj pospia. No v lete vidieť v autách aj spolujazdcov, ktorí majú nohy ležérne vyložené na palubnej doske. Ani jeden z týchto príkladov však v súvislosti s účinnosťou airbagov nie je správny.
Ako je to správne?
Podstatnými komponentmi zadržiavacieho systému sú sedadlo a hlavové opierky. Všetko spolu musí byť zosúladené tak, aby bola zabezpečená optimálna ochrana cestujúcich.
Správna poloha sedadla:
minimálna vzdialenosť od volantu 25 – 30 cm
podľa možnosti čo najmenšia vzdialenosť hlavy od hlavovej opierky
vhodný sklon operadla sedadla (čo najkolmejšie)
Keďže ťažisko hlavy pri kolízii narazí do opierky, mala by byť horná hrana opierky na úrovni hlavy, prípadne o niečo vyššie.
www.sxc.hu
Realita môže byť niekedy úplne iná
Samotnému systému plne dôverujem, napriek tomu môže zlyhať a príčinou je ľudský faktor. Spomeniem príhodu, ktorá sa stala jednému známemu:
Kúpil auto a už dlhšiu dobu na ňom jazdil. Jedného pekného dňa stál na červenej na križovatke, vedľa ďalšie auto, policajti oproti. Počúval hudbu a zrazu mu airbag z ničoho nič sám od seba vystrelil. Samozrejme práve naskočila zelená. Ešte otrasený sa pokúšal vzduchový vankúš zbaliť a pohnúť vpred. Najprv auto na chvíľu odstavil na krajnici, aby to predýchal. Potom zamieril rovno k predajcovi a vysvetlil, čo sa mu stalo. Nechceli mu veriť a stále opakovali, že to nie je možné, že musel veľkou silou buchnúť do volantu a pod. Nakoniec však volant z auta vymontovali a poslali do závodu. Výsledok: pracovník, ktorý v závode montoval volanty urobil chybu a pri montáži chybne pozapájal na systéme airbagu určité kábliky….. Jedno šťastie, že sa mu to nestalo na diaľnici.
Zdroje:
www.wikipedia.sk
www.adac.de
Post Views: 739
Loading...