Rodinka TEST: FIAT SEDICI 2,0 MultiJet 4×4

barbora 2

S radosťou vám prinášame výsledky prvého autotestu. Prvým testovaným vozidlom bol FIAT SEDICI 2,0 MultiJet 4×4 – kompaktné SUV s príjemným vzhľadom. Ako obstálo v našom “rodinkovom” hodnotení?

Celkovo FIAT SEDICI v našom teste získal 105 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 3,62 bodu. Najlepšie obstál v kategórii Prvý pocit/vzhľad, najhoršie žiaľ skórovalo vybavenie auta pre deti (Detský svet).

ZHRNUTIE

FIAT SEDICI zaujme na prvý pohľad. Predná maska je športovo-elegantná, usmieva sa. U mňa vzbudil nežné city, páčil sa však aj manželovi :). Na fotografiách pôsobí robustnejšie, ako v skutočnosti je, toto zistenie mi však neprekážalo, skôr naopak. S parkovaním som nemala žiadny problém 🙂 Veľmi ma oslovila farba: piesková glam metalíza, dodáva autu šmrnc. Na cestách som videla tento model v iných farbách a musím uznať, že v tomto odtieni vyzerá o triedu lepšie ako v základných.

Zaujímavý však nie je len jeho vzhľad, ale najmä jeho jazdné vlastnosti, živý motor a vynikajúce brzdy.

Úžasné sú veľké spätné zrkadlá, vďaka ktorým máte výborný prehľad nielen pri parkovaní (je vidieť aj obrubník, bez toho, aby ste ich museli prestavovať) i na diaľnici. Kufor vyzerá na prvý pohľad malý, chýbajúcu hĺbku však vynahrádza výška.

Páči sa nám

Rozčuľuje nás

+ veľké spätné zrkadlá

– predný čelný stĺpik

+ spratný kufor

– plasty náchylné na poškriabanie

+ držiaky na fľašky vo dverách

– zvuk blinkra

+ dizajn karosérie a farba

– dvere treba zatvárať razantnejšie

+ mäkké lakťové opierky na dverách

– málo úložných priestorov v interiéri

Páči sa nám

Rozčuľuje nás

+ veľké spätné zrkadlá

– predný čelný stĺpik

+ spratný kufor

– plasty náchylné na poškriabanie

+ držiaky na fľašky vo dverách

– zvuk blinkra

+ dizajn karosérie a farba

– dvere treba zatvárať razantnejšie

+ mäkké lakťové opierky na dverách

– málo úložných priestorov v interiéri

Medzi najväčšie nedostatky patrí málo odkladacích priestorov v interiéri. Aj keď v každých dverách aj v stredovej konzole sú držiaky na fľaše, ďalšie úložné miesta nie sú, resp. sú nedostatočné. Skrinka pred spolujazdcom je malá, vzadu je vrecko len na sedadle spolujazdca.

Ďalším negatívom je predný čelný stĺpik, ktorý bráni vo výhľade. Najviac prekážal pri zastavení na stopke, musela som sa nakláňať, aby som videla zľava prichádzajúce autá. Iritoval ma aj zvuk smeroviek, aj keď to je asi subjektívna záležitosť. Dvere je potrebné zatvárať razantnejšie, pri jemnom zatváraní sa nedovrú. Možno je to tým, že sa dajú otvoriť takmer do pravého uhla, čo zabezpečuje lepší komfort pri nastupovaní a usádzaní dieťaťa do autosedačky.

 

KRITÉRIÁ HODNOTENIA

boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.

 

Detský svet

Detský svet

Počet bodov

Montáž autosedačky

4

Bezpečnostné prvky

3

Výhľad na dieťa

3

Úložné priestory

2

Je auto “babyfriendly”?

3

Priemer

3,0

V tejto kategórii získal FIAT SEDICI najmenší počet bodov. Najväčším nedostatkom boli najmä chýbajúce úložné priestory pre deti – fľaša umiestnená v držiaku vo dverách je pre menšie deti v autosedačke nedosiahnuteľná. Namiesto zapaľovača a poplníku v stredovej konzole by sme uvítali priestor pre odloženie nádobky s jedlom, prípadne vlhké utierky. Montáž autosedačky bola pomerne komfortná, pásy sa nezadŕhajú – musíte ich vyťahovať naozaj veľmi prudko, aby sa zaseklli. Sedici navyše ponúka ISOFIX. V bezpečnostných prvkoch chýba vypínač airbagu spolujazdca a najmä viditeľné upozornenie na to, že sa nedá vypnúť a je preto nebezpečné umiestňovať detskú sedačku na sedadlo spolujazdca. Detské poistky na zadných dverách sú, používajú sa jednoducho.

Výhľad na dieťa je tiež slabší, kvôli úzkemu spätnému zrkadlu – za slnečných dní ale pomáhajú tónované zadné sklá, ktoré robia odraz dieťaťa v spätnom zrkadle (ide asi skôr o náhodu ako zámer :).

Aby sme mohli zhodnotiť priateľskosť auta k deťom (babyfriendly), vyskúšali sme nasledovné:

  • Dojčenie v aute je pohodlné, na sedadle spolujazdca aj na voľnom zadnom sedadle je dostatok miesta na lakte – výborná je aj mäkká lakťová opierka na všetkých dverách.
  • Prebaľovanie je tiež pohodlné kvôli vyššiemu umiestneniu sedadiel.
  • Plusom je aj spomínaný ISOFIX.
  • Za mínusy považujeme málo priestoru pre väčšiu rodinu – 3 sedačky dozadu neumiestníte, ak sú namontované dve, v strede nie je dostatok miesta pre dieťa bez sedačky, nieto ešte pre dospelého. Ak je spolujazdec vyššieho vzrastu a jeho sedadlo je posunuté úplne dozadu, dieťa v autosedačke sa nohami opiera o opierku chrbta (pozri fotogalériu k článku).
  • Poťahy sú z pomerne savého materiálu, preto predpokladáme, že na nich bude vidieť každé padnuté a vyliate sústo jedla.
  • Nevýhodou sú aj plasty náchylné na poškodenie. Testované auto malo pol roka a na viacerých mistach už boli viditeľné škrabance. A to ho používali dospelí ľudia a nie zvedavé a neposedné deti.

 

Cena / prevádzka

Cena / prevádzka

Počet bodov

Cena testovaného auta

3

Výbava

4

Reálna spotreba

3

Náklady na servis

3

Náklady na pneum.

4

Priemer

3,4

Nami testovaný model 4×4 bol vo vyššej výbave Emotion a okrem koženého čalúnenia a perleťového metalického laku mal všetko, čo sa dá v príplatkovej výbave dokúpiť. Súčasťou tejto výbavy bol zimný balík (vyhrievané predné sedadlá, zosilený alternátor), bezkľúčový systém EasyGo, tempomat, bezpečnostný paket (ESP a hlavové airbagy) a rádio s CD, MP3 a DVD prehrávačom, navigácia s farebným displejom a 40 GB harddiskom. Konečná cena tak bola pomerne vysoká 24 090 EUR (vrátane DPH). Je preto otázne, či si za uvedenú sumu nevybrať niečo väčšie s nižšou výbavou. Najlacnejší model s benzínovým motorom s pohonom predných kolies v základej výbave dostanete za 13 920 EUR.

V cene je zahrnutá dvojročná záruka (bez obmedzenia km) na výrobné vady, trojročná na lak a osemročná na prehrdzavenie karosérie.

FIAT uvádza kombinovanú spotrebu 5,4 l/100 km. Reálne je ale vyššia: mimo mesta (diaľnice aj okresky) sme dosiahli priemer 6,3 l a v meste až 9,8 litra. Musíme ale podotknúť, že v meste sme jazdili kratšie trasy, pre ktoré je dieselový motor (a naviac pohon všetkých 4 kolies – aj keď vypnutý) nevýhodný. Ak plánujete auto používať najmä v meste, vyberte si radšej benzínový motor.

Náklady na základný servis budú vyššie v prípade, že budete navštevovať autorizované servisy, FIAT neponúka zvýhodnený servis v rámci záruky. K dispozícii je však 24 hodinová asistenčná služba nielen v SR, ale v celej Európe. Kvalitné letné pneumatiky na rozmer 205/60 R16 zoženiete za 60 – 85 EUR za kus.

 

Užívateľský komfort pro šoférovaní

Užívateľský komfort

Počet bodov

Komfort riadenia

4

Komfort radenia

3

Jazdné vlastnosti

4

Hluk

3

Svetlá

Priemer

3,5

Testovaný dieselový dvojlitrový motor je veľmi živý (výkon 135 koní). Pri predbiehaní nebudete mať žiadne problémy. Rovnako ani pri rozbiehaní do kopca. Má citlivú spojku , takže som si chvíľku musela zvykať, aby mi motor pri rozbehu nehučal. Na cestách (i necestách) sedí dobre, aj keď nastavenie podvozku je skôr tvrdé – cítiť aj menšie nerovnosti na vozovke. Brzdy sú výborné .

FIAT SEDICI ponúka k dieselovým motorom 6 stupňovú manuálnu prevodovku. Radenie je trochu nepresné, najmä pri radení 5.stupňa.

Kým je studený motor a pri nižších rýchlostiach je Sedici pomerne hlučné . Svetlá sme nemali možnosť vyskúšať, preto ich nehodnotíme (nie sú zahrnuté ani v priemere).

 

Interiér

Interiér

Počet bodov

Nastaviteľnosť volantu

3

Nastaviteľnosť sedadiel

5

Prehľadnosť ovládačov

5

Výhľad von

3

Pohodlie pri dlhších cestách

3

Priemer

3,8

Cena / prevádzka

Počet bodov

Cena testovaného auta

3

Výbava

4

Reálna spotreba

3

Náklady na servis

3

Náklady na pneum.

4

Priemer

3,4

Užívateľský komfort

Počet bodov

Komfort riadenia

4

Komfort radenia

3

Jazdné vlastnosti

4

Hluk

3

Svetlá

Priemer

3,5

Interiér

Počet bodov

Nastaviteľnosť volantu

3

Nastaviteľnosť sedadiel

5

Prehľadnosť ovládačov

5

Výhľad von

3

Pohodlie pri dlhších cestách

3

Priemer

3,8

Oceňujeme nastavenie sedadla vodiča – je aj výškovo nastaviteľné, nastavovanie je pohodlné a rýchle. Volant sa dá nastaviť len výškovo, chýba nastavenie vpred a vzad. S nastavovaním som sa trošku potrápila – jednou rukou treba držať volant v zvolenej polohe a druhou uzatvoriť poistku nastavovania. Prehľadnosť ovládačov je výborná, všetky sú umiestnené ergonomicky, nezavadzajú. Palubný počítač je dobre čitateľný aj počas jazdy, neodvádza pozornosť. Vyskúšali sme aj navigáciu, grafika bola tiež prehľadná, nedal sa však nastaviť slovenský ani český jazyk. Audiosystém fungoval taktiež výborne.

Výhľad von je slušný, najmä kvôli zvýšenému čelnému sklu a vyššiemu “posedu”. Úžasné sú veľké spätné zrkadlá – bezkonkurenčne najlepšie, aké som u osobných áut zažila. Parkovanie i preraďovanie z pruhu do pruhu na diaľnici je vďaka nim jednoduchšie. Výhľad dozadu je postačujúci len ak nie je zdvihnutá stredná opierka hlavy. Najrušivejším elementom je predný čelný stĺpik, ktorý bráni výhľadu najmä pri zastavení na stopke.

Pohodlie pri dlhších cestách je zabezpečené najmä pre šoféra. Spolujazdec túto výhodu nemá. Priestor pre nohy nie je adekvátny, sedadlo treba posunúť viac dozadu, trpia tým však cestujúci vzadu. Za vodičom je dosť priestoru aj pre vyššiu osobu. Upozorňujeme na mäkké lakťové opierky na všetkých dverách – ocenil ich najmä môj manžel, ktorý je zvyknutý na opretý lakeť aj pri šoférovaní.

Batožinové a úložné priestory

Úložné priestory

Počet bodov

Veľkosť kufra

3

Variabilita kufra

4

Komfort pri nakladaní

4

Prístupnosť rezervy

5

Ostat. úložné priestory

2

Priemer

3,6

Kufor sa dá pohodlne otvoriť jednou rukou, aj keď na rukách držíte dieťa. Tak ako sme spomínali v úvode, na prvý pohľad zdá príliš malý. Je však pomerne spratný – chýbajúcu hĺbku nahrádza výška. Jeden kočík aj s vaničkou pre novorodenca sme uložili bez problémov, aj keď šírka kufra je len tak-tak. Okrem kočíka sa tam vmestí ešte veľká cestovná taška a množstvo ďalšej menšej batožiny.

Prvý dojem a vzhľad

Prvý dojem / vzhľad

Počet bodov

Prvý pocit

5

Predná maska

5

Zvyšná karoséria

4

Čalúnenie

4

Kolesá/disky

4

Priemer

4,4

V tejto kategórii získal FIAT SEDICI najviac bodov. K dizajnu nemáme žiadne výhrady, auto vyzerá pekne a priateľsky, športové línie nie sú agresívne. Praktická ochrana podvozku pre jazdu v teréne a špecifické nárazníky sú veľmi praktické aj pri parkovaní na preplnených parkoviskách, kde je väčšie riziko drobných nehôd. Veľmi dobre pôsobia aj zliatinové disky kolies. Ich rozmer patrí k tým bežnejším a ich veľkosť je adekvátna – nie imidž na úkor zvýšenej spotreby. Čalúnenie sedadiel je zaujímavé a originálne, predné sedadlá majú bočné vedenie, sú pohodlné.

Výsledky v testoch EURO NCAP

FIAT SEDICI je vyrábaný na rovnakej platforme a v tom istom závode ako SUZUKI SX4. Výsledky crash testu Suzuki sa dajú preniesť aj na Fiat Sedici.

Ochrana dospelých: ****

Ochrana detí: ***

Ochrana chodcov: ***

ORTIEĽ

FIAT SEDICI 4×4 nie je vyslovene rodinné auto. Výborné jazdné vlastnosti, silný motor a príjemný vzhľad ho predurčujú skôr pre mladých ľudí, cestujúcich za dobrodružstvom. Vieme si ho však predstaviť ako druhé auto do rodiny s maximálne dvoma deťmi. Pre tento účel však postačí model s predným pohonom kolies, 4×4 je zbytočné. Využijete ho len ak bývate v náročnom teréne, prípadne v oblastiach, kde býva bohatá snehová nádielka.

Fotogaléria: FIAT SEDICI 2,0 MultiJet 4×4

Foto: www.lukasvician.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (16 hlasov, priemerne: 4,10 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. No tak tato nova rodinkova sluzba ma naramne potesila. Uz sa tesim, ked urobite nieco z tych vacsich autisiek pre mnohoclenne rodiny.

Pridaj komentár