Porovnávací Rodinka TEST: FORD S-MAX a GALAXY

barbora 5

Zoznámila som sa s nimi pred necelým rokom pri ich vstupe na slovenský trh ako začínajúca “motoristická novinárka” a bola som ohúrená.

Medzičasom som mala možnosť vyskúšať aj konkurenčné vozítka, no i tak ma oba modely počas testu dokázali prekvapiť.

ZHRNUTIE

Celkovo FORD S-MAX v našom teste získal 131 bodov zo 145 možných a jeho celkový priemer je 4,51 bodu.

FORD GALAXY v našom teste získal 130 bodov zo 145 možných a jeho celkový priemer je 4,48 bodu.

Oba modely najlepšie skórovali v kategórii Úložné priestory, najmenej bodov získali v kategórii Cena/Prevádzka.

KRITÉRIÁ HODNOTENIA

boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.

Detský svet

Detský svet

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Montáž autosedačky

5

5

Bezpečnostné prvky

5

5

Výhľad na dieťa

4

4

Úložné priestory

5

5

Je auto “babyfriendly”?

5

5

Priemer

4,8

4,8

Najväčšou výhodou oboch modelov je dostatok priestoru aj pre veľkú rodinu – do druhého radu umiestníte pohodlne 3 autosedačky (v našom teste autosedačka do 18 kg, vajíčko a podsedák). Aj keď sú na krajných sedadlách autosedačky, v strede sa pokojne a s vystretými nohami usadí dospelý. V treťom rade je sedenie pohodlné aj pre dispelého. Sedadlá v oboch zadných radoch sú dostatočne variabilné, manipulácia s nimi je pomerne jednoduchá. Výhodou je, že sa dajú mierne sklopiť dozadu – čo oceníte najmä pri ceste na dovolenku.

Páčilo sa mi aj množstvo odkladacích priestorov. Predné sedadlá sú zozadu vybavené nielen vreckami, ale aj výklopnými stolčekmi s otvorom na fľašu/pohár. GALAXY má navyše stropné odkladacie výklopné skrinky (viac info v kategórii Úložné priestory).

Vypínač airbagu spolujazdca nie je súčasťou výbavy, treba si ho objednať. Detská bezpečnostná poistka je elektronická. Súčasťou bezpečnostnej výbavy je aj systém upozorňujúci na vypnutie bezpečnostných pásov na používanom sedadle aj v zadných radoch.

Výhľad na deti je dobrý vďaka parabolickému spätnému zrkadlu, ktoré sa však nedá natočiť podľa potreby. V S-MAXe je príliš blízko k sspätnému zrkadlu a ak ho máte vyklopené, bráni vo výhľade vzad. V Galaxy tiež nie je optimálne umiestnené (ďalej vzadu).

FORD je držiteľom certifikátu TUV – vo všetkých svojich vozidlách ponúka interiér vyrobený z antialergických materiálov.

Cena a prevádzka

Cena / prevádzka

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Cena test. modelu

4

3

Výbava

5

5

Reálna spotreba

4

4

Náklady na servis

3

3

Náklady na pneum.

3

3

Priemer

3,8

3,6

Cena je slabšou stránkou S-MAXu a najmä GALAXY. Keď si však spočítate, čo všetko za to dostanete, rozhodne nie je premrštená. Otázka skôr znie, čo všetko naozaj v aute potrebujete (a využijete) a čo ste ochotní oželieť. Konkurencia v tomto segmetne je silná.

Výbava je v oboch prípadoch viac ako bohatá:

S-MAX (5. miestny) je v ponuke od 25 220 EUR. Táto cena zahŕňa výbavu Trend X, dieselový 2,0 TDCi Duratorq (Euro 4), 6. st. manuálnu prevodovku, ESP, 9 airbagov (aj kolenný vodiča), predné aj zadné LED denné svetlá, Dvojzónovú aut. klímu s peľovým filtrom, rádio s CD + Bluetooth. Najlacnejšia 7.miestna verzia je za 31 130 EUR (s výbavou Titanium X).

GALAXY (7. miestny) je v ponuke v najvyššej výbave Titanium v limitovanej akcii X od 32 180 EUR. V tejto cene ponúka motor 2,0 TDCi Duratorq DPF (140 koní), 6.st. manuálnu prevodovku, ESP, 11 airbagov (kolenný AB vodiča a hlavové aj pre 3.rad sedadiel!), parkovací asistent (predný aj zadný), integrované strešné lyžiny, monitorovanie tlaku v pneumatikách, dvojzónová automatická klíma s peľovým filtrom aj pre zadných cestujúcich + tónované sklá, vyhrievané predné sedadlá s ventiláciou, audiosystém SONY s CD/MP3 prehrávačom a Bluetooth,… Za automatickú prevodovku A6 PowerShift si priplatíte o 1990 EUR viac.

Užívateľský komfort

Užívateľský komfort

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Komfort riadenia

5

4

Komfort radenia

3

5

Jazdné vlastnosti

5

4

Hluk

5

5

Svetlá

5

5

Priemer

4,6

4,6

Testované modely mali oba dieselové motory. S-MAX najsilnejší 2,2 TDCi Duratorq, 175 koní (už nie je v ponuke – nahradil ho 2,2 TDCi, Euro 5, 200 koní) a GALAXY 2,0 TDCi Duratorq, spĺňajúcu normu Euro 5 (163 koní/120 kW).

Ak by som si mala vybrať, rozhodnem sa určite pre automatickú prevodovku. Radenie s ňou je úžasné – je dobre odstupňovaná, v kombinácii s PowerShift reaguje okamžite.

Najväčším sklamaním bol spojkový pedál v S-MAXe. Jeho používanie bolo neprirodzené, nezvykla som si počas celého testu. Je totiž umiestený vyššie (aj zaberá vo vyššej polohe pedálu) a v kombinácii s vyšším posedom za volantom je to naozaj nepohodlné. Vydýchla som si až po zaradení 6-tky na diaľnici. To už bola iná káva.

Úroveň hluku je v nových modeloch Forda, čiže aj v GALAXY a S-MAXe nízka. V GALAXY pri vyšších rýchlostiach počuť aerodynamický hluk.

Lepšie jazdné vlastnosti má podľa očakávaní S-MAX. GALAXY je predsa len väčšie auto (najmä do výšky), aj keď sú postavené na rovnakej platforme.

Interiér

Interiér

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Nastaviteľnosť volantu

5

5

Nastaviteľnosť sedadiel

5

5

Prehľadnosť ovládačov

4

4

Výhľad von

4

4

Pohodlie

4

5

Priemer

4,4

4,6

Oceňujem pohodlie a to do detailov. Predné sedadlá nastaviteľné 8-smermi + sklopiteľné opierky hlavy, s pamäťou nastavenia sedadla vodiča a spätných zrkadiel, vyhrievanie a tiež ventilácia predných sedadiel, všetko potrebné v dosahu,… V GALAXY ma navyše zaujalo tvarovanie skrinky pred spolujazdcom – vzniklo tak viac priestoru pre kolená spolujazdca aj v krajnej polohe predného sedadla.

Prehľadnosť ovládačov je náročnejšia kvôli vysokej výbave. V S-MAXe som bola mierne dezorientovaná (testovala som ho ako prvý), ale zvykla som si rýchlo – sú totiž rozmiestnené logicky. V GALAXY už som potom nemala problém. Palubný počítač je zozačiatku tiež náročnejší na pozornosť, keď však už viete, ako funguje ovláda sa naozaj jednoducho. Grafika je príjemná, ľahko čitateľná, na výber sú rôzne dizajny podkladu. Problémom bolo priame slnko na displej – je slabšie čitateľný. Okrem klasických info o spotreba atď., softvér vyhodnocuje spôsob jazdy a ak jazdíte ekologicky, udelí vam titul ECO Champion – príjemne potešilo 🙂

Dizajn interiéru je príjemný, plasty sú kvalitné a mäkkučké. Malá výčitka patrí štýlovému, no nepraktickému čiernemu lakovanému podkladu stredovej časti palubnej dosky, ktorý je zbierkou odtlačkov prstov.

Výhľad von je vďaka vyššiemu posedu za volantom dobrý. Paradoxne neprekáža predný A stĺpik, ale ten medzi prednými a zadnými dverami. Je to však spôsobené vylepšeniami v aktívnej bezpečnosti – širšie B stĺpiky zvyšujú tuhosť karosérie pri bočnom náraze. Tento “nedostatok” je teda pre dobro veci a je prítomný aj v novších modeloch ostatných značiek.

Úložné priestory

Úložné priestory

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Veľkosť kufra

5

5

Variabilita batož.priestoru

5

5

Komfort pri nakladaní

5

5

Prístupnosť rezervy

Ostat. úložné priestory

5

5

Priemer

5,0

5,0

S-MAX aj GALAXY ponúkajú skutočný priestor a to aj v 3 rade sedadiel. Výhodou sú jednotlivo delené sedadlá, ktoré sa dajú posúvať, sklopiť do roviny, nakloniť dozadu podľa individuálnych potrieb. Aj s 3 radom sedadiel ostane v kufri nejaké to miesto. Kočík sa zmestí, v GALAXY aj rozložený. Praktické sú zábrany, ktoré pomáhajú udržať batožinu pri otvorení dverí.

Objem batožinového priestoru GALAXY je pri použití všetkých 7 sedadiel 308 – 425 litrov, pri 5-miestnom usporiadaní (po strechu) min. 1130 litrov a pri sklopení všetkých zadných sedadiel až 2325 litrov. Vďaka výške je tak možné prepravovať napr. bicykle bez nutnosti odmontovania kolesa.

Objem batožinového priestoru S-MAXu je o niečo menší, no stále úctyhodný: pri použití všetkých 7 sedadiel 285 litrov, pri 5-miestnom usporiadaní (po strechu) min. 1051 litrov a pri sklopení všetkých zadných sedadiel až 2000 litrov.

Ostatných úložných priestorov je v oboch modeloch neúrekom. Spomeniem skrinky v podlahe 2.radu sedadiel, priestrannú a klimatizovanú skrinku pred spolujazdcom a v GALAXY navyše úložné priestory v stropnej konzole. 5 skriniek (z toho 2 formátu A4) pojmä všetky drobnosti, praktickosti a “zabíjače” času na dlhých cestách. Poruke tak môžte mať okrem obľúbenej literatúry, časopisov, hudby, napríklad aj náhradné plienky 🙂

A ešte jedna špecialitka. Testovaný model GALAXY mal Run-Flat pneumatiky, ktoré vás aj pri defekte dopravia ešte cca 80 km. Nepotrebujete rezervu (nezaberá miesto v kufri) a nemáte starosti s výmenou kolesa niekde na diaľnici. Za tento luxus si priplatíte 500 EUR a tiež pri každom nákupe pneumatík.

Prvý dojem a vzhľad

Prvý dojem / vzhľad

Počet bodov S-MAX

Počet bodov GALAXY

Prvý pocit

5

5

Predná maska

4

4

Zvyšná karoséria

5

4

Čalúnenie

4

4

Kolesá/disky

5

5

Priemer

4,6

4,4

S-MAX zaujme energickým vzhľadom. Svalnaté a aerodynamické tvary, led svetlá a veľká otvorená maska chladiča podporujú športovú podstatu tohto modelu. Cieľovou skupinou sú evidentne oteckovia túžiaci po športovom vyžití, ktorí sa po vysadení detvákov a ženy prevetrajú svižnou jazdou 🙂

GALAXY pôsobí elegantne, uhladene, žiadne agresívne tvary. Výhodou oboch modelov je, že vyzerajú dobe aj v nemetalických farbách.

Disky sú originálne, hodia sa aj k športovému S-MAXu aj k elegantnému GALAXY.

ORTIEĽ

Oba modely od Forda majú v segmente 7-miestnych vozidiel stabilnú pozíciu. A na rozdiel od “krabicových” áut môžu byť dostatočne reprezentatívne aj pre náročnejších.

S-MAX je v porovnaní s konkurenciou zameraný na aktívnych ľudí a poteší výkonom, GALAXY ponúka vysokú úroveň komfortu a príjemný pocit aj pri dlhých cestách. A na parkovisku ho určite nájdete ľahko, lebo vždy nejaký kúsok trčí 🙂

Ford si vybral cestu kvality, nie znižovania cien a len čas ukáže, či to v našich podmienkach bola tá správna cesta.

Výsledky v testoch EURO NCAP

Crash testy FORDa S-MAX a GALAXY prebehli v roku 2006 ešte v rámci pôvodného systému hodnotenia. Oba modely získali zhodné počet hviezdičiek, bodovo bol S-MAX o niečo úspešnejší.

Ochrana dospelých: *****

Ochrana detí: ****

Ochrana chodcov: **

Fotogaléria: FORD S-MAX

Foto: www.lukasvician.com

Fotogaléria: FORD GALAXY

Foto: archív autorky

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (13 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. My máme Ford Galaxy približne rok a sme nadmieru spokojní smile Určite by sme ho nemenili. Proste skvele auticko smile

  2. Zaujímalo by ma, koľko bodov by získal Peugeot 5008, alebo niektorý model on Renaultu. Myslým si, že kvalitou a hlavne cenou môžu súperiť.

    1. Karol,
      buduci mesiac budu vysledky testu Renault Grand Scenic (7 miestny), ja sama som zvedava, ako to dopadne

Pridaj komentár