Testované vozidlo prišlo v nádhernom modrom perleťovom laku, s 18-palcovými diskami kolies. Výbava GT Line zahŕňa aj Full LED svietenie na oboch koncoch aj s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Rozoznávacími znakmi medzi spaľovacou a elektrickou verziou sú najmä modré znaky e, spolu s dvojfarebným logom leva, ktorý bol tiež čiastočne prifarbený na modro.
Ďalšie nastavenie sa ovládajú cez 10-palcový širokouhlý stredový displej. Smerom dole možno naraziť na ďalší charakteristický znak tohto interiéru, a tým sú klavírne tlačidlá so skratkami pre displej aj ovládanie klimatizácie. Zaujme aj chutný dvojramenný multifunkčný volant, s naozaj jemným riadením a výborným tvarom.
Posed na mieste vodiča je dobrý, na pomery crossoveru sa sedí primerane nízko . Sedadlá so sivým poťahom alcantara s dvojfarebným prešívaním sa nastavujú manuálne. Priestor medzi sedadlami vypĺňa stredová konzola s lakťovou opierkou obsahujúcou hlboký odkladací priestor. Pred lakťovou opierkou je tiež dvojica držiakov na poháre, tie však pri plnom obsadení zavadzajú v opretí si ruky od volič prevodových stupňov.
V zadnej časti kabíny je dostatok priestoru pre deti , aj starší a vyšší jedinci sa však nebudú vzadu cítiť vyslovene skrčený, aj keď miesta na hlavu už je v tomto prípade menej. Uchytenia pre detské sedačky sú na krajných sedadlách. Vzadu sú dva nabíjacie konektory USB, aj silné stropné osvetlenie. Zásadnejšou funkciou, ktorá tu absentuje sú však výduchy klimatizácie. Najmä v zimných mesiacoch sa preto zadní pasažieri zahrejú neskôr, kým tí prední si už zvliekajú sveter.
Batožinový priestor ponúka objem 350 litrov. Pod jeho dnom možno nájsť dodatočné odkladacie priestory na nabíjací kábel respektíve kompresor na dohustenie pneu. Všeobecne je pozitívom široký vstupný otvor a nízka nakladacia hrana pri vyberaní ťažkých vecí z batožinového priestoru. Zadné operadlá sa sklápajú stlčením odistenia na ich vrchu, po sklopení priestor narastie na hodnotu 1412 litrov, pričom nevznikne žiadny výstupok zabraňujúci tlačeniu vecí dopredu.Kým najsilnejšia spaľovacia verzia produkuje výkon 155 koní, elektrická „len“ 136. Napriek tomuto číselnému znevýhodneniu však elektrická verzia zrýchli na 100-ku za 8.5 sekundy, kým benzínovej 1.2 PureTech toto zrýchlenie zaberie až 8.9 sekundy. Maximálna rýchlosť je kvôli jedinému prevodovému stupňu elektromotora obmedzená na 152km/h. Model e2008 je teda v ohľade zrýchlenia najsvižnejším z ponuky verzií. Toto však nie je jediný prívlastok NAJ, viažuci sa k tomuto autu. S hmotnosťou 1679 kilogramov je taktiež NAJťažším. A podľa zákonov fyziky váha ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Takže, aké sú? Prvou vecou, ktorú treba vyzdvihnúť je fakt, že aj táto elektrická verzia si v porovnaní s elektrifikovaným 208 zachovala noblesné žehlenie zmeny výšky povrchu a vlnenia povrchu, pričom si zachováva aj naozaj slušné jazdné vlastnosti a pocit štrukturálnej pevnosti. Batérie uložené v podlahe zaručujú auto nižšie ťažisko aj celkové lepšie hmotnostné vyváženie vozidla.
O priľnavosť sa starajú pneumatiky s rozmerom 215/55 R18. Peugeotka pekne reaguje na zmeny smeru, na riadenie reaguje živo a nebojí sa aj občasne hodiť zadočkom, ktorý však včasne chytá stabilizačný systém.
Snáď jediným problémom možno označiť nevypínateľný stabilizačný systém , ktorý sa aj pri vyslovenom vypnutí cez displej automaticky po chvíli znovu zapne. Taktiež typická výčitka moderných áut, zvaná elektronická ručná brzda, ktorou nemožno kontrolovať šmyk. Preto v krízových situáciách má šofér na výber menej alternatív, ako bojovať s nečakanými situáciami ciest. Ospravedlňujem sa preto za fotky vozidla spredu, ale podobná situácia ma stretla na ceste z Vysokých Tatier, kedy sa v polovici zákruty v nočných hodinách zmenil povrch na ľad, a so zapnutým stabilizačným systémom nestačili ani talent a skúsenosti a s Peugeotkou sme zažili stret s primrznutou snehovou bariérou, ktorá napáchala isté škody…
O dojazd sa stará batéria s kapacitou 50kWh . Podľa oficiálnych údajov, ktoré sa na Slovensku líšia od tých francúzskych o 10 kilometrov prejde e2008 na jedno nabitie vzdialenosť 310 kilometrov . Kým v meste je autom odhadovaný dojazd preukázateľne dosiahnuteľný, na diaľnici to zo skúsenosti s elektromobilmi nie je žiadna sláva. Aj preto som sa s ním rozhodol vydať sa do Tatier a zistiť, koľko nabití je potrebných na prejdenie 352 kilometrov ku najbližšej nabíjačke v blízkosti našich veľhôr nachádzajúcej sa v Tatranskej Lomnici. Odchod z Bratislavy bol s plným nabitím a odhadovaným dojazdom 298 kilometrov. Cestovná rýchlosť na diaľnici bola 110km/h na tempomate. A výsledok?
Na cestu do Tatranskej Lomnice bolo treba v zimných teplotách vykonať 3 zastavenia na dobitie vozidla. Prvé sa uskutočnilo v Trenčíne (OC Max), kam sme dorazili so 7% batérie. Nabíjanie na 50kW nabíjacej stanici bolo vcelku rýchle, zo 7 na 82% za 43 minút. Keďže po 80% sa nabíjanie podobne ako pri telefóne z dôvodu ochrany batérie spomalí, rozhodli sme sa vyraziť.
Nasledujúca zastávka sa uskutočnila v Martine v OC Tulip Center. Príchod s 27% kapacity batérie. Prestávka na WC a rýchle občerstvenie. Nabíjanie znovu prebiehalo prostredníctvom 50kW nabíjanie cez kábel typu CCS2/DC. Po ďalšej približne trišvrte-hodine pokračovala spanilá jazda smerom do Liptovskej Kotliny cez mesto papiera(Ružomberok) do Liptovského Mikuláša, kde sme sa pre istotu zastavili najesť a dobiť, keďže cestou klesla kapacita presne pod polovicu. Nabíjanie malo prebiehať na nabíjačke McDonald´s. Rýchlonabíjací konektor typu CCS bol však obsadený malým nemeckým elektrickým autom nemenovanej značky s výkričníkom na kufri, a tak nám nezostalo nič iné, ako „pichnúť sa“ na 22kW AC. Po približne 25 minútach a dobitím na 63% sme sa vydali na veriac konečné ťaženie.
Z diaľnice sme odbočili na Podbanské a smerom na Štrbské Pleso sme sa vydali cestou po hrebeni s nádherným rozhľadom aj cestou lemovanou čarovnými snehom pokrytými ihličnanmi. Pri Štrbskom Plese, kam sme si odskočili na asi sekundu a pol sme sa otočili a o približne 20 minút zaparkovali vedľa nabíjačky v Tatranskej Lomnici s kapacitou batérie 17%.
Tak pre zhrnutie cesta bola ukončená na 3 priebežné dobitia akumulátora. Vyrazili sme presne o 7:10h ráno s príjazdom 13:34h do Tatranskej Lomnice s priemernou spotrebou 16.2kWh/100km.
Pri elektromobiloch dojazd teda závisí najmä od kombinácie rýchlosti, teploty(ideál 20-25 stupňov) aj štýlu jazdy. Preto má Peugeot e2008 aj volič jazdných režimov s 3 módmi. Eco síce maximalizuje dojazd v meste, dynamika auta však zostarne o 20 rokov, klimatizácia nefunguje naplno a na diaľnici je dojazd sotva lepší. Normal je tak ako ho značka označuje ideál pre všedné jazdenie, auto má dostatočnú dynamiku na plynutie s premávkou. Sport ponúka k dispozícii plných 136 elektrických koní, ktoré sú naozaj rapídne. Aj napriek nižšiemu odhadovanému dojazdu je jeho spotreba pri normálnom jazdení takmer nerozličná od módu Normal. Pri elektromobiloch sa treba riadiť najmä kapacitou batérie a nie číslom dojazdu, pretože to zvyčajne klesá rýchlejšie a neodráža realitu.
Čo sa modelu 2008 týka. Spomedzi verzií je e2008 NAJlepšia. Pretože je najdynamickejšia a výborne jazdí, menším mínusom je však že s cenou pod 40 000 v najvyššej výbave GT Line, ktorá zahŕňa komfort ako vyhrievané predné sedadlá, adaptívny tempomat, parkovaciu aj 360 stupňovú kameru či príplatkov otvárateľnú panoramatickú strechu.
Hlavnou kritikou, ktorú treba vzniesť je stabilizačný systém ignorujúci povel vypnúť podobne, ako pri iných modeloch značky a absentujúce výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov. Peugeot e2008 nie je len vkusné auto, ale aj dobrý elektromobil, ktorý ak si môžete dovoliť, nech sa páči.
Post Views: 1 880
Loading...