Dacia Duster je na trhu už viac ako 15 rokov, no stále sa má kam posúvať. Túto dlhodobú evolúciu Dacia potvrdila novým prevedením a faceliftom časom overeného a spoľahlivého vozidla.
Novinku Dacia Duster TCe 150 EDC 4×2 vo výbave Prestige som si nemohol nechať ujsť a tu je moja recenzia po týždňovom teste.
Aj napriek mojím jemne skeptickým očakávaniam voči tomuto lacnému SUV sa opúť potvrdilo pravidlo: Malé očakávania nechávajú veľa priestoru prekvapeniam. A tými bolo toto auto vyšperkované.
Interiér je presne na hrane funkčnosti a minimalizmu
Interiérový dizajn Dusteru nám aj napriek plnej novinárskej verzii Prestigie stále indikuje industriálnu atmosféru vozidla. Či už je to vylepšený, ale stále jednoduchý vzhľad interiéru, alebo menej povšimnuteľné odhalené plechové časti kufra.
Aj napriek tomuto pracovnému a jemne neohrabanému vzhľadu vieme Dusteru povedať svoje áno. Interiér je presne na hrane funkčnosti a minimalizmu, nájdeme tam presne to, čo treba, nič viac.
Funkčnosť je faktor, ktorý tu nechýba.
Svedčia o tom dva USB porty na nabíjanie Iphonu alebo prenosnej vzduchovej pumpy. Nový model Prestige dostal dokonca 12V elektrickú zásuvku už aj do kufra, čo nám prináša nové možnosti prenosnej mini chladničky alebo vyhrievanej deky.
Jednoduchosť vnímam ako veľkú výhodu, pri jazde sa nemusím veľmi zamýšľat, ako vlastne zapnúť vhodnú klimatizáciu alebo fúkanie okien, jednoducho pokrútim jedným z troch magických koliesok a všetko je tak nejako zhruba nastavené. Rovnako to funguje aj s vyhrievaním predných sedadiel, kde intuitívne nájdeme zapínanie nenápadne po boku sedadiel.
Príjemná veľkosť kufra
Aj napriek tomu, že sa jedná o relatívne malé SUV, príjemne prekvapila veľkosť 445 litrového kufra. Do takéhoto objemného kufra by Vladko Weiss kľudne schoval aj dvoch podgurážených kamarátov. Ak by chcel do kufra schovať viac ako dvoch najlepších kamarátov, môže jednoducho zložiť zadné sedadlá a zvýšiť objem aj na šesť podgurážených teenagerov.
Exteriér? – svetlá, zrkadielka, výška podvozku
Nový facelift prináša najmä nové LED svetlá, ktoré efektívne osvetľujú nočné cesty. Predné aj zadné svetlomety sa snažia okoloidúcich zaujať jedinečným tvarom, ktorý je inšpirovaný písmenom Y. Ak chceme trochu konšpirovať, môžeme usúdiť že dizajnéri sa rozhodli pre toto písmeno kvôli jeho posledným priečkam v poradí abecedy. Znamená to, že línia DUSTERov bude končiť ? Kto vie… Každopádne podľa môjho skromného testerského názoru je to podarený dizajnový prvok.
Novinkou je taktiež zafarbenie spätných zrkadielok, ktoré sú v odtieni matného chrómu. Zdvihnutá karoséria vo výške 217 mm je v dostatočnej vzdialenosti od zeme aby v off-roade zostala v bezpečí. Off-roadové úpravy ale nekončia len tam, tvrdený plast chráni spodok vozidla, tak aby sme nemali strach aj pred väčšími prekážkami na ceste. Ešte raz musím podotknúť, že interiér je stavaný veľmi jednoducho – no v cenovej hladine v ktorej sa DUSTER nachádza je to viac ako dostatočné.
Jazda. Žiadne post traumatické výčitky.
Nový DUSTER prekonal moje očakávania hneď na niekoľkých frontoch. Prvý krát má Duster automatickú prevodovku, ktorá veľmi citlivo odpovedá na stlačený plyn. Motor reaguje na naše požiadavky takmer okamžite, zvyčajne veľmi tichý spoločník sa vie v momente zobudiť a 150 koní odpichne voz z miesta. Aj keď automobilka uvádza zrýchlenie z 0 na 100 v 9,7 sekundách, mne osobne zrýchlenie úplne postačovalo, dokonca ma potešilo. Aj pri predbiehaní v rýchlosti motor nemal problém akcelerovať a vykonať čo bolo treba, po predbiehaní nemusíme mať žiadne post-traumatické výčitky.
Vďaka tomu že sa jedná o vyššie položené SUV má vodič výborný výhľad na cestu pred sebou a aj na priestor okolo seba. Ovládateľnosť je na veľmi vysokej úrovni, dokonca sa mi s Dusterom parkovalo lepšie, ako s akýmkoľvek iným autom v ktorom som doteraz sedel.
Vozidlo disponuje aj jednoducho nastaviteľným tempomatom, ktorý je úž v dnešnom svete samozrejmosťou v každom novšom aute. Technológia sledovania mŕtveho uhla tu taktiež nechýba. Novinkou sú 4 kamery ktoré pokrývajú celé okolie vozidla, problémom však je ich manuálne prepínanie – čo je počas parkovania maximálne nepraktické. Využiteľnosť tohoto 360 stupňového pohľadu vidím najmä v náročnom teréne, kde potrebujeme vidieť každý milimeter okolo kolies. V budúcnosti by som ocenil software, ktorý by sám vedel rozpoznať, čo v aktuálnej situácii potrebujeme vidieť a následne by sám zvolil vhodnú kameru.
Výhody:
- Dobrý v teréne
- Výborné odpruženie
- Dobré brzdné vlastnosti
- Dobrý výhľad z vozidla
- Jednoduchá ovládateľnosť
Nevýhody:
- Malý displej
- Nenastaviteľné sedenie v zadnom rade
- Nepoužiteľný ECO režim
- Absencia prevodových “pádiel”
Základné parametre:
- max výkon 110 kW (150 koní)
- max točivý moment 250 Nm
- zdvihový objem 1332 cm3
- zrýchlenie 0-100 9,7sec
- max rýchlosť 199 km/h
- predný náhon kolies
- automatická 6 stupňová dvoj spojková EDC prevodovka
- spotreba 6,2/100 (moja: 7,3/100 km)
Ceny: Si preklikajte v aktuálnom cenníku podľa modelu a výbavy