Mini Electric – Cool brit, čo chce ísť s dobou

Benjamín Mazanka 0

Mini je takým Mercedesom G medzi malými autami, po dlhú dobu zostáva verný svojmu tvaru a dizajnovému jazyku. Je to jedna z ikonických koncepcií. Keďže žijeme v dobe, keď je v meste cyklista rovnocenný motoristovi, musí sa prispôsobiť aj Mini.

Preto hľa jednej peknej noci vybrali sa inžinieri rabovať sklady s elektromotormi BMW i3. Následne umiestnili do podlahy toľko batérií, koľko sa ich reálne vošlo, pridali nejake logá a tadáá, máme elektrické Mini.

  • Dojazd 232 kilometrov
  • Výkon 184 koní
  • Z 0-100 za 7,5 sekundy
  • Cena 39 061 eur

Ako táto kombinácia ale funguje v reálnom živote?

Pocit v interiéri je, podľa očakávania – hodnotný. Vkĺzol som do výborných a primerane tuhých športových sedačiek s výborným bočným vedením.

Ovládacie prvky jednotlivých funkcií vyzerajú ako z kokpitu lietadla, a niekoľko z nich zaujalo moju pozornosť. Tak napríklad tá najhlavnejšia je štartovacie tlačidlo, ktoré sa nachádza nezvyčajne na stredovom paneli, nie niekde vedľa volantu.

Pomedzi spínačmi v strope som v neskorých večeroch najradšej hral s tým, ktorý mení farbu osvetlenia interiéru, na výber je celé spektrum farieb a tak som po večeroch jazdil s rukou hore, rozmýšľajúc, či chcem tento odtieň modrej, alebo tamten fialovej, alebo že by niečo medzi žltou a oranžovou?

A potom tu bol ešte jeden spínač, ten ktorý menil celý chod sveta okolo. Prepínač jazdných režimov. Asi nemusíte hádať, ktorý som používal najčastejšie.

Tak mi dovoľte vysvetliť prečo práve Sport. Prvou príčinou je podvozok. Ten na slovenských a výnimočne bratislavských cestách pôsobil síce kvalitne a pevne, no na druhej strane som pociťoval postupné opotrebovanie sa chrbtice. Druhým je dojazd. Mini uvádza, že na plné nabitie som schopný prejsť 232 kilometrov, a ja ich údaj pri dobrých podmienkach nespochybňujem. No problém je, že toto elektrické S-ko vás nenechá jazdiť kľudne. Keď som cítil tie výborné sedadlá, ten akurát tučnučký volant s tvarom brazílskej ženy a ten mramorovo tvrdý podvozok, okamžite som pochopil že na to, aby ma Mini zaujalo , musím ísť akoby som sa stále niekam ponáhľal.

A aké je v tejto situácii elektrické Miničko dobré, čo dobré, výborné je. Od podvozku dostávam cez celkom tuhé riadenie priamu odozvu, čo kolesá robia, vďaka batériám má Mini ťažisko ešte nižšie, takže pri prejazde zákrut alebo kľučkovaní premávkou, ktoré bolo častejšou činnosťou pôsobí ako na koľajniciach, k čomu mu pomáha aj výborné obutie Michelin Pilot Sport 4.

Tak oslnivé to už však nie je pri zrýchľovaní. Pri nižších rýchlostiach samozrejme ohúri každého, okamžitým trhnutím na sekundu a pol, ale potom je to ako som už viackrát povedal, veľmi podobné dieslu. Maximálna rýchlosť je 153 km/h, čo je dostatočné, no už nie športové. Pri takomto štýle jazdy sa niet čo čudovať, že po plnom nabití sa dojazd málokedy dostane na 170 kilometrov, 170 kilometrov radosti z jazdy.

Doba nabíjania? Na tú stále každý nadáva, no vážne žiaden problém, z takmer prázdnej do plna len niečo cez hodinku. Vlastne sa stačí zastaviť na kávu a 80 percent je tam. Samozrejme pri 50kW nabíjaní. Ostatné typy, pretože sú pomalšie, som neskúšal, no doba pri nich je uvedená na stránke Mini.

 

A čo bezpečnosť?

Tá je vlastne výborná, pretože auto nemá všetkých tých otravných asistentov, respektíve rozhodcov pískajúcich každú sprostosť. Namiesto toho sa na head-up displeji pred vodičom zobrazuje decentná červená ikonka, pýtajúca sa, či chcem byť za niekým tak blízko, alebo chcem spraviť manéver. A to je, uuhm, opak otravného. V noci zase výborne poslúžia tie dve slnká vpredu, ktoré tiež výborne nasvetľujú kraje pomimo cesty, v prípade, že nejakú srnku zaujíma, čo za zvuk budúcnosti sa to blíži.

Miesto, kufor, priestor

V ohľadoch miesta toho veľa nie je. Kufor je aj vďaka batériám a káblom malinký, no na nákup postačí (ja som v ňom dokonca previezol nábytok z Ikea, ktorý tvoril priečku medzi dvoma stranami vozidla). Radšej som si dozadu sadnúť ani neskúšal,  nemal som po ruke motorovú pílu.  No dobre, nie každý je tak dlhý ako ja… a vzadu sú v tapacíre integrované držiaky na fľaše, a uško na sako, čo je pekné. 

Ešte nejaké chybičky. Tak napríklad v prémiovejšom aute by som ocenil elektricky ovládané sedadlá, po vhupnutí dozadu sa šoférovo sedadlo nevrátilo nikdy do mnou nastavenej pozície a madlá dverí vŕzgali, čo by nemali robiť. Preto prejdem k hodnoteniu.

 

Je to Mini, štýlová ikona

Ako prostriedok, čím sa dnes autá pomaly stávajú, priemerné. Ako auto je však veľmi dobré, za tých 170 kilometrov vyčarí úsmev na tvári a je to Mini, štýlová ikona. Jeho menším problémom je však zatiaľ dojazd a pre niekoho vysoká cena. No ak chcete elektrický hot-hatch, Mini ukazuje, že budúcnosť ani v tomto smere nebude tak pochmúrna, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Svoj Mini Cooper S Electric si môžete nakonfigurovať tu:
https://www.mini.sk/sk_SK/home/range/electric/configure.html#md-tab-navigation

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár