Mali sme možnosť vyskúšať nový CITROEN C-ELYSÉE. Je naozaj “pripravený pre vašu rodinu“?
Nízka spotreba paliva, naozaj veľký kufor a veľkorysý vnútorný priestor ho k tomu predurčujú. Pozrime sa naň podrobnejšie.
ZHRNUTIE
Celkovo nový CITROEN C-Elysée v našom teste získal 121 bodov zo 145 možných a jeho celkový priemer je 4,17 bodu. Najlepšie obstál v kategórii Cena/Prevádzka, najhoršie skóroval v kategórii Detský svet.
Páči sa nám
Rozčuľuje nás
+ Spotreba
– Pozícia za volantom
+ Pomer cena/kvalita
– Orientácia v ovládačoch
+ Vnútorný priestor
– Málo úložných priestorov v interiéri
+ Pružný motor (HDi 92)
– Podvozok v meste
KRITÉRIÁ HODNOTENIA
boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.
Detský svet
Detský svet
Počet bodov
Montáž autosedačky
4
Bezpečnostné prvky
4
Výhľad na dieťa
3
Úložné priestory
3
Je auto “babyfriendly”?
5
Priemer
3,8
Citroen C3 ponúka v rámci bezpečnosti detí Isofix a vypínač airbagu spolujazdca, bezpečnostné poistky na dverách sa aktivujú manuálne.
Výhľad na dieťa cez vnútorné spätné zrkadlo je štandardný. Chcelo by to pridať panoramatické spätné zrkadlo aspoň do príplatkovej výbavy.
Úložných priestorov pre deti je pomerne málo – sú to štandardne držiaky na fľaše vo dverách (skôr pre väčšie deti) a vrecká na zadnej strane predných sedadiel.
Montáž autosedačky s ISOFIXOM je bez problémov. Úchyty ISOFIX sú dobre prístupné, sedadlá sú vhodne tvarované, bezpečnostný pás je dostatočne dlhý a nový C-Elysée je štandardne vybavený aj systémom na ukotvenie hlavovej časti autosedačky.
Za nevýhodu považujeme to, že nerátali s ľuďmi, ktorí vlastnia autosedačku bez ISOFIX konzoly – v tomto prípade nie je možné dostatočne uchytiť vrchnú časť autosedačky pod hlavovú opierku.
Bábätko nadojčíte a prebalíte bez problémov, vnútorný priestor je naozaj kráľovský a poskytuje pohodlie pre mamičku aj bábätko.
Cena a prevádzka
Cena / prevádzka
Počet bodov
Cena testovaného auta
5
Výbava
4
Reálna spotreba
5
Náklady na servis
5
Náklady na pneum.
4
Priemer
4,6
V rámci uvedenia C-Elysée na trh Citroen ponúka cenový bonus a predĺženú 4-ročná záruku (alebo 60.000 km).
C-Elysée môžte mať od 8.490 eur. V tejto cene dostanete najnižšiu výbavu Attraction, ktorá je pomerne slušná, čo sa bezpečnostných prvkov týka, chýba klimatizácia (nie je možné objednať si za príplatok) a auto je vybavené len prípravou na rádio.
Ak považujete klímu a autorádio za štandard, na zváženie je druhý stupeň výbavy Seduction, kde za 3-valcový benzín (VTi 72k) zaplatíte 9.990 eur.
Testované vozidlo bolo vybavené najvyšším stupňom výbavy – Exclusive, ktorá je absolútne dostačujúca, možno až prekvapivá v danej cenovej hladine. Cena testovaného vozidla s dieselovým motorom HDi 92 (68 kW/92 koní) bola 13.190 eur.
Prekvapilo nás však, že ani v rámci najvyššej výbavy nie je možné nastaviť volant aj vpred-vzad – čo veľmi znižuje kvalitu polohu vodiča za volantom.
Testovaný model bol vybavený dieselovým motorom HDi (68 kW/92 koní), ktorý poskytuje výborný pomer výkonu a spotreby:
Spotreba paliva v l/100km
oficiálne uvádzaná
nami nameraná
Mesto
4,9
5,0
Mimo mesto
3,9
pod 4
Kombinovaná
4,3
4,5
Kvalitné zimné pneumatiky na rozmer 195/55 R16 kúpite od 67 EUR za kus.
Užívateľský komfort
Užívateľský komfort
Počet bodov
Komfort riadenia
5
Komfort radenia
5
Jazdné vlastnosti
4
Hluk
3
Svetlá
5
Priemer
4,4
Komfort jazdy je príjemný, od prvej chvíle ma nerozčuľovalo pri riadení nič – zvykla som si okamžite. Posilňovač riadenia je nastavený výborne, nie je príliš citlivý a pri parkovaní tiež funguje skvele. Pedále sú umiestnené pomerne blízko pri sebe, čo som osobne nepostrehla – upozornil ma na to môj muž, ktorému to pri jazde prekážalo.
Podvozok je evidentne naozaj nastavený na náročné podmienky – je skôr mäkkší. Ak v meste pri nižšej rýchlosti narazíte na nerovnosť, je to pomerne nepríjemné – auto odskakuje. Pri vyšších rýchlostiach mimo mesta je však pohodlný a vďaka nastaveniu naozaj zvláda aj náročné podmienky.
Radenie je presné, riadiaca páka padne akutát do ruky. Všetky motorizácie sú v ponuke s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dieselová varianta, ktorú sme testovali má pomerne dlhé odstupňovanie prevodov, ktoré pomáha najmä pri vyšších rýchlostiach – čo sa odráža na výbornej spotrebe. Nepáčia sa mu však nízke otáčky, preto treba vyšší prevod radiť neskôr, ako by sa očakávalo.
C-Elysée ponúka 3 motorizácie, 2 zážihové a 1 vznetovú:
Motor
VTi 72
VTi 115
HDi 92
Palivo
benzín
benzín
diesel
Počet valcov
3
4
4
Počet ventilov
12
16
8
Zdvihový objem
1199
1587
1560
Maximálna rýchlosť
160
188
180
0-100 km/h (s)
14,2
9,4
11,2
SPOTREBA
VTi 72
VTi 115
HDi 92
Mesto
7,0
8,7 – 8,8
4,8 – 4,9
Mimo mesta
4,3
5,1 – 5,3
3,7 – 3,9
Kombinovaná
5,3
6,4 – 6,5
4,1 – 4,3
Emisie CO2
124
148/151
112/108
Mínusové body dávame za slabšie odhlučnenie kabíny, hluk je citeľný najmä pri vyšších rýchlostiach. Pri dlhej ceste to znižuje komfort posádky.
Interiér
Interiér
Počet bodov
Nastaviteľnosť volantu
3
Nastaviteľnosť sedadiel
4
Prehľadnosť ovládačov
4
Výhľad von
5
Pohodlie
4
Priemer
4,0
Dizajn interiéru je jednoduchý, prehľadný a v rámci nižšej cenovej relácie prekvapivo elegantný. Plasty sú síce tvrdé, no na pohľad nebadať, že by na interiéri šetrili.
Umiestnenie ovládačov je prehľadné, aj keď nie ideálne. Najväčším prekvapením bolo ovládanie hlasitosti rádia – vo väčšine áut sa hlasitosť pridáva krútením centrálneho ovládača, tu sú na to určené tlačidlá, ktoré nie sú dobre umiestnené – odvádza to pozornosť vodiča. Nevedeli sme si na to zvyknúť 🙂
Volant je pomerne masívny – skôr do chlapsej ruky. Vďaka tomu sú ovládacie páky pod volantom umiestnené tak, že na jednotlivé funkcie nevidíte, takže Vám ostáva ovládať rôzne veci po pamäti – čo tiež vyžaduje zvyk.
Slabšou stránkou je poloha vodiča za volantom. Volant sa dá nastaviť len vertikálne, nie vpred a vzad, preto je nastavenie optimálnej polohy za volantom náročnejšie.
Veľmi oceňujeme výhľad von, všetkými smermi. V dnešnej dobe sa výrobcovia vozidiel snažia o čo najvyššiu bezpečnosť posádky, preto sú A a B stĺpiky čoraz masívnejšie. U C-Elysée nám vo výhľade nebránilo nič.
Úložné priestory
Úložné priestory
Počet bodov
Veľkosť kufra
5
Variabilita batož.priestoru
5
Komfort pri nakladaní
4
Ostat. úložné priestory
3
Priemer
4,3
Vnútorný priestor je najsilnejšou stránkou C-Elysée. Veľkorysý priestor umožňuje pohodlné sedenie pre 3 dospelých na zadných sedadlách. Aj keď má spolujazdec vpredu vystreté nohy – čiže sedadlo posunuté do krajnej polohy, dospelý za ním má dostatok priestoru na nohy.
Kočík do kufra vmestíte úplne bez problémov aj priečne, odporúčame najskôr naložiť bazožinu/nákupy a kočík ako posledný. Pri otvore je totiž kufor najširší. Objem batožinového priestoru je 506 l.
Komfort pri nakladaní je dobrý, dvere kufra sa otvárajú ľahko pomocou tlačidla na kľúči alebo pod volantom – samé od zámku odskočia, čiže ich je potom možné jednou rukou ľahko zdvihnúť, napríklad aj s dieťaťom na rukách.
Keďže je C-Elysée sedan – hmotnosť dverí kufra sa s 5 dverovými modelmi áut nedá porovnať. Na druhej strane je tým pádom nakladacia hrana vyššie – čiže pri ťažších predmetoch sa s nakladaním možno potrápite.
Ostatné úložné priestory sú štandardné – na základné veci postačia, no ak ste zvyknutí na praktické schránky na všetko, budete možno sklamaní. Veľa priestoru ponúka schránka pred spolujazdcom, zmestí sa aj 1,5 litrová fľaša.
Prvý dojem a vzhľad
Prvý dojem / vzhľad
Počet bodov
Prvý pocit
5
Predná maska
5
Zvyšná karoséria
5
Čalúnenie
5
Kolesá/disky
4
Priemer
4,8
Nový model sa Citroenu dizajnovo podaril. Pôsobí robustne, elegantne a klasicky. Cenovo ide skôr o “ľudové” vozidlo, no jeho vzhľad tomu nenasvedčuje.
Prvý dojem je príjemný, najviac upútala ostrý prelis na bočnej časti karosérie, ktorý sa ťahá od predného blatníku až po zadné svetlá. Pridáva inak masívnej karosérii dojem dynamickosti.
V ponuke je sedem farebných odtieňov karosérie – všetky v chladných tónoch (sivá, svetlo a tmavomodrá a hnedosivá). Nemetalická je len biela (v základnej výbave) a čierna onyx (za príplatok). Za metalízu si priplatíte 450 eur.
Čalúnenie je kvalitné a veľmi príjemné na dotyk. Materiál je prepracovaný a má typický francúzsky šmrnc.