Škoda Fabia je súčasťou našich životov už dlhšie ako 20 rokov, prvá Fabia sa dostala na Slovenský trh už v roku 1999. Podľa môjho naivného názoru, je medzi nami len málo vodičov, ktorí v istom období svojho života Fabiu nevlastnili. My doma Fábiu ešte stále máme, voláme ju hrášok. Naša zelená Fabia II série je vozidlo, ktoré vnímam ako nástroj, má za úlohu prepravu z bodu A do bodu B. Neočakávam od nej žiadny prehnaný komfort, neočakávam žiadne prehnané jazdné schopnosti. Hrášok po cestách len tak stratene pláva. Práve z dôvodov mojej bežnej skúsenosti, ma nová Fabia Ambition veľmi príjemne prekvapila.
Nová Fabia bola predstavená hneď v troch variantoch: Active, Ambition a Style. Activ je pre minimalistov, ktorí hľadajú najúspornejšie riešenie. Model Ambition už ambiciózne napína svoje svaly a tak isto ako plná verzia ponúka na výber z 5 motorov. Jedná sa o verziu kde nájdeme už aj vyhrievané sedadlá, špeciálny volant, tempomat, viac reproduktorov a veľa asistenčných technológii. V najvyššej verzii Style už máme úplne všetko, čo nám Škoda chce ponúknuť.
Tento zrekonštruovaný voz sa od svojich predchodcov líši napríklad aj svojimi roztiahnutými rozmermi a to na dĺžku 4108mm a 1780mm na šírku. Zaujímavým faktorom je aj váha, ktorá vďaka efektívne využitým materiálom zostala na pôvodnej hodnote. Vďaka novým rozmerom sa do kufra zmestí o 50l viac ako kedysi (dnes 380l). Mne sa dostal na redakčný test do rúk model Ambition.
Jazda
Už pri naštartovaní motora som si všimol kvalitné odhlučnenie auta, zvukový komfort je na úrovni aj pri vysokých diaľničných rýchlostiach. Manuálna 5-stupňová prevodovka je presne tá spoľahlivosť, na ktorú sme už dlhé roky zvyknutí. Motor na nízkych otáčkach je nevýrazný so slabou reakciou, ak sa ale dostaneme nad 2000 otáčok a dáme priestor turbu, stáva sa z neho poslušný a výkonný dravec.
Vozidlo okrem iného disponuje aj špeciálne upraveným posilňovaním riadenia. Takúto technológiu zvyčajne nájdeme v moderných športových vozoch. Vďaka tomu s Fabiou veľmi jednoducho vytočíte aj ostrejšie zákruty. Aerodynamika je tiež jednou zo silných stránok tohoto žrebca a to aj bez ujmy na štýlovom dizajne.
Ak sa na Fabiu pozeráme ako na budget auto, pozeráme sa správne. V dnešných predražených ropných cenách nás spotreba podrží nad hladinou. Nech som sa snažil jazdiť akokoľvek agresívne 5,5 litra na 100 km mi úplne postačilo. Na diaľnici sa spotreba prirodzene zdvíha, no 7,5 l pri 150km/hod je stále okúzľujúci výsledok. Poteší aj príplatková nádrž, ktorá nás odvezie až 910 km.
Interiér
Nový interiér ma zaujal. Dnes už prirodzene hľadáme v strede vozidla dominantnú obrazovku s rádiom, mapami alebo spätnou kamerou, nájdeme ju aj tu. Na rozdiel od svojich konkurentov, sa škoda nehraje na počítačových odborníkov. Vyvíjajú predsa autá a nie tablety… Z toho dôvodu nájdeme v systéme len základné ukazovatele s rádiom a prepojením mobilného zariadenia.
Klimatizáciu si pohodlne nastavíme pomocou reálnych fyzických gombíkov a koliesok, presne tak to mám rád. Nemusím nad teplotou v aute dlho maturovať, nemusím hľadať nastavenia na obrazovke, jednoducho pootočím to, čo vidím prvé a funguje. To nie je jediná vec čo chcem na klimatizácii pochváliť, nové pochrómované výduchy veľmi pekne ladia s interiérom a stávajú sa dizajnovou ozdobou. Ani kritický perfekcionista by sa na interiér novej Fabie nemohol sťažovať, všetky línie smerujú tak, ako majú. Aj keď je všetko zväčša z plastu, všetko príjemne dolieha a o vŕzganí ani nemôžeme hovoriť.
Deti v aute
Keďže sa jedná o takzvané mestské auto, viem si predstaviť, že by sa rodina s dvoma malými deťmi do auta zmestila úplne s prehľadom. Otázna je ale veľkosť detského kočíka, ktorý musí byť perfektne skladateľný – inak to kufor nezvládne. Ak máte ale dieťa – puberťáka , bude sa okrem sťažovania na úplne všetko sťažovať aj na málo priestoru na nohy v zadnom rade sedadiel.
Cenník:
Výhody:
Nevýhody:
Základné parametre: