Prvý pokrokový software napomáha výrazne šetriť palivo na základe správania vodiča.
Moderné vozidlá už využívajú palivo tak efektívne, že je dnes takmer nemožné znížiť spotrebu o viac ako 10 percent samotným technickým riešením.
Software eco:Drive
vyvinutý spoločnosťou Fiat, je dnes jediný dostupný nástroj, ktorý berie do úvahy nesmierne dôležitý faktor pri úspore paliva – štýl jazdy každého jednotlivého vodiča. Tento software je k dispozícii zdarma a veľmi ľahko sa používa. Prináša konkrétne rady, ako zaobchádzať s plynovým pedálom, brzdami a radením tak, aby jazda bola čo najoptimálnejšia z hľadiska dopadu na životné prostredie.
Tento program, ktorý napomáha šetriť palivo, zaviedol Fiat do praxe už pred dvomi rokmi. Výsledky štúdie vypracované na základe reálnych nazbieraných dát jasne ukazuje, že pri využití eco:Drive sa spotreba paliva i emisie CO2 výrazne znižujú. Priemerné zníženie spotreby u všetkých zúčastnených vodičov predstavuje 6% a najlepší eco:vodiči (10% sledovaných) dosiahli zníženie spotreby paliva dokonca až o 16%.
Ako prebiehalo testovanie?
Fiat pre aktuálnu štúdiu o eco:Drive použil hodnotenie 428.000 jázd uskutočnených 5.700 vodičmi z piatich krajín (Nemecko, Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko, Španielsko) v trvaní 150 dní. Priemerná denná zajazdená vzdialenosť bola okolo desať kilometrov, čo je najčastejšia vzdialenosť pri ceste do práce a z práce. Za zníženú spotrebu sú zodpovedné hlavne faktory, ako je:
- včasné radenie (podiel 31%)
- jemné zrýchlenie (29%)
- včasné brzdenie (25%)
- rovnomerná rýchlosť (15%)
Zo štúdie jasne vyplýva, že zúčastnení vodiči na základe pokynov eco:Drive optimalizovali svoju jazdu veľmi rýchlo. Ukázalo sa, že najjednoduchšou zmenou pre vodiča bolo správne a včas radiť rýchlosti a brzdiť v dostatočnom predstihu.
Možné úspory: až 90 miliónov ton oxidu uhličitého za rok
Spomenutá priemerná 6 percentná úspora paliva znamená tiež úsporu CO2 vo výške približne 1.088 kg pri priemernej životnosti vozidla 7,5 roka. A čo sa týka najlepších eco:vodičov, ktorí znížili spotrebu o 16 %, každý z nich by takto znížil dopad na životné prostredie približne o 2.895 kg CO2 počas doby priemernej životnosti vozidla a ušetril približne 1.575 Eur za tankovanie paliva. Ak by všetci vodiči Európskej únie dosahovali iba priemerné zlepšenie, ročne by sa do ovzdušia uvolnilo približne o 34 miliónov ton CO2 menej. U úspešnejších 10 % eco:vodičov by došlo k zníženiu o 90 miliónov ton CO2 ročne.
Prekvapivé zistenie tejto štúdie je, že „eco:driving“ nie je synonymom pre stratu času. Naopak! Sledovaní vodiči zvládli svoj každodenný dojazd do práce nakoniec v kratšom čase, a to o 3,3%. Za mesiac tak strávili v aute až o štyri hodiny menej. Pretože zastavovali o 13% menej, ich priemerná rýchlosť sa zvýšila o 2,4%. Ďalšou pozitívnou zmenou bolo, že eco:vodiči jazdili výrazne menej agresívne a tým pádom bezpečnejšie.
Rôzne krajiny, rôzne výsledky
Štúdia eco:Drive ale tiež ukazuje, že existujú významné rozdiely, keď porovnáme výsledky vodičov z piatich štátov, ktorí sa zberu dát zúčastnili. Napr. nemeckí vodiči sú veľmi dobrí vo včasnom preraďovaní na vyššiu rýchlosť, zatiaľ čo najväčšou slabinou pre nich bolo príliš razantné zrýchľovanie. Najlepšie výsledky zo všetkých dosiahli britskí eco:vodiči.
Jedným zo záverov tejto štúdie teda je, že optimálne zníženie spotreby je možné dosiahnuť iba individuálnymi, vodičovi na mieru prispôsobenými pokynmi a radami. Samozrejme záleží na tom, či sa jazdí v mestskom alebo mimomestskom prostredí, či jazdíte malým vozidlom alebo dodávkou atď. Fiat teda potvrdil zmysel tohto inovatívneho softwaru ako užitočného doplnku technológií použitých vo vozidle samotnom (napr. Start&Stop, ktorý skupina Fiat ponúka vo väčšine svojich modeloch). Nesmiernou výhodou eco:Drive je samozrejme tiež to, že na rozdiel od technologických riešení ide o bezplatnú a ihneď použiteľnú pomôcku. Eco:Drive je dostupný a tiež najefektívnejší spôsob, ako šetriť palivo i životné prostredie.
Fiat pomocou eco:Drive otvoril novú dimenziu šetrnej a uvedomelej jazdy. Učí vodičov nespoliehať sa iba na technológie, ale vziať zodpovednosť za spotrebu paliva a šetrné správanie k životnému prostrediu na seba.
no jasne, nemci musia byt vsade 1.
“nemeckí vodiči … najväčšou slabinou pre nich bolo príliš razantné zrýchľovanie.”