26 rokov Meganu a 10 rokov skúseností Renaultu s elektromobilitou. To bola cesta k dnešnej novinke Megane E-TECH Electric.
Vďaka májovému press tripu Renault Slovensko sme mali možnosť nie len si ho obzrieť, ale aj ohmatať a osedlať na ceste popod Karpaty do Piešťan a späť. Jazdili sme na EV60, s akumulátorom 60kW s udávaným dojazdom 450 km na jedno nabitie.
Elektrické a z Európy?
Megane E-TECH Electric je elektrické auto – čuduj sa svete – európskej produkcie. Auto je vyrobené v Európe na naše štandardy a potreby.
Vyrába sa vo Francúzsku v továrni Douai, v jednom z centier elektrickej mobility v Európe. Francúzi spolu v Aliancii s Nissanom a Mitsubishi si od neho sľubujú obrovský prínos pre európsky trh. Kvalita tohto elektro-auta dala zadosťučinenie 10. rokom vývoja konceptu európskeho elektrického auta, primárne cez model ZOE. Renault predal za toto obdobie 400.000 elektrických áut.
Potichu sme spracovávali nadšenie z jeho peknoty a inteligencie
Megane má čistý design, je ladný, nič vás pri ňom neruší. Potichu sme spracovávali nadšenie z jeho peknoty. K dispozícii bol vo viacerých farebných prevedeniach. My sme si vybrali červenú vo farbe Flamme (ano, vyberala moja žena 🙂 .
Dojem robustnosti auta navodzujú atribúty, ktoré pripomínajú svet crossoverov: veľké dvacaťpalcové kolesá, ochrana podvozku a podbehu, vysoká línie karosérie (1,5m). Zvažujúce sa línie strechy, široký rozchod a zapustené kliky dverí pripomínaj svet kupé. Výška, priestornosť a objem batožinového priestoru zase odkazujú na svet tradičných „hatchbackov“ segmentu C.
Fičí to celé online cez Google
Sadol som si za volant a hneď ma osvetlili dve obrazovky OpenR 24”nabité technológiami. Obrazovka sa veľmi jednoducho a rýchlo ovládala, súčasťou je pripojenie USB-C a všetky technológie potrebné pre bezpečnosť a asistenciu pri riadení auta. Operačný systém OpenR Link s integrovaným Google, zaisťujúci zážitok z intuitívneho a optimalizovaného pripojenia.
Tá v pravo od šoféra je väčší tablet s android systémom. Výrobca sa dohodol na spolupráci s Googlom. Cez Google maps sa jazda personalizuje, auto si plánuje trasu, navrhuje miesta, kde s autom zastaviť a nabiť a pod.
Táto obrazovka je aplikačnou podporou pre celé auto, nielen pre plánovanie cesty a šetrenie energie, ale aj pre zábavu – hudbu, podcasty a digitálne rádio. Je k dispozícii niekoľko desiatok aplikácií. Celý tento informačno-zábavny systém je napojený na internet, ktorý je v cene auta k dispozícií na 5 rokov. Potom si bude treba konektivitu prikúpiť.
Pred sebou za volantom som našiel prehľadný prepínateľný palubný panel, ktorý zobrazuje vlastnosti auta. Používal som to, keď som chcel meniť dynamiku jazdy – vyberám medzi športovou verziou, ekologickou a klasickou.
Ako inak ako EKO
V koncepte nového elektro Meganu sa výrobca sústredil na ochranu životného prostredia. Hlavne na recykláciu po znížení výkonu alebo skončení životnosti batérií.
Veľký eko projekt okolo batérií pripravuje v Renaulte pôdu pre následnú recykláciu materiálov a kovov, ktoré sú v batériách použité. Recyklované časti sa použijú na výrobu nových batérií. Na tento účel chystá Renault svoju gigafactory v Douai, ktorá otvorí svoje brány v roku 2024.
Ak sa vám vo vašom vozidle batéria pokazí, vyberie sa z nej iba chybný článok , a nahradí sa novým článkom. (as have you seen by Lego:) Naša eko-elektro dušička môže zostať na mieste.
Nie je to len “rimejk” z motora na fosílne palivo
Mnohí máme pri téme elektického auta v hlavách mantrický predobraz – TESLU.
Musím konštatovať, že elektrický Renault sa priblížil, a v niektorých prvkoch ukázal aj niečo iné. Megane E-TECH Electric nie je len nejakým “rimejkom” auta z fosílnym palivom na elektriku. Od začiatku jeho sveta bol stvorený už ako auto na čistý elektrický pohon.
Megan sa veľmi príjemné šoféruje. Dokáže brutálne zrýchliť, a pritom nevydáva žiadne zvuky. Priznám sa, že takéto zrýchlenie v Tesle mi bolo dokonca nepríjemné, čo sa mi v Megane nestalo. Zrýchlenie bolo plynulé. Auto sme vyskúšali na lahodne zvlnenom teréne so zákrutami medzi lesmi, poliami a vinohradmi pod Malými Karpatami. V zákrutách auto pevne sedelo, a mali sme naozaj veľmi bezpečný pocit.
Prvé dojmy v skratke:
- Megane Electric je smart auto vyrobené ako elektrické auto
- Je moderný, pohľadný, ale nie uletený
- Spájajú sa v ňom skúsenosti z elektrických a palivového sveta motorov
- Je postavený na špeciálnej platforme aj pre iné typy a značky vozidiel
Na čo by sme sa chceli ešte pozrieť:
- Používanie plne elektrickéhovozidla pre rodinu
- bezpečnosť a ochrana rodiny
- nabíjanie a dojazd vozidla počas viacerých typov jazdy a podmienok
- zábava a pohodlie počas dlhej cesty
- kufor a priestor pre rodinných príslušníkov
- technologické novinky tejto elektrickej triedy
- dynamická jazda verzus šetriaca jazda
- nabíjanie EV vo verejných priestoroch a doma
- využitie fotovoltaických panelov a domácich akumulátorov v domácnosti pri nabíjaní MV
- elektronické smart riešenia vo vozidle
- elektrifikácia a jej riešenia z pohľadu Renaultu v Európe
- EV platforma podvozku pre Renault a ich aliančných partnerov (Nissan, Mitsubishi)
Megane E-TECH Electric nás príjemne prekvapil svojou dokonalosťou a pripravenosťou na elektro svet. Je super,