Rodinka TEST: VOLVO XC60

barbora 2

Čo vám ako prvé napadne, keď počujete Volvo? Bezpečnosť? Pohodlie? Luxus? Či vysoká cena? Všetky tieto vlastnosti XC60 naozaj má.

Model XC60 je jedno z najbezpečnejších vozidiel súčasnosti. A musím priznať, že jeho vysoká cena je jedinou prekážkou k tomu, aby sme ho mohli označiť za ideálne rodinné auto.

ZHRNUTIE

Celkovo VOLVO XC60 v našom teste získalo 132 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 4,40 bodu. Najlepšie obstálo v kategórii Detský svet a Prvý dojem/vzhľad, najhoršie skórovalo v kategórii Cena/prevádzka.

Páči sa nám

Rozčuľuje nás

+ Funkcia City Safety

– Cena

+ Vypínač airbagu spolujazdca

– Hluk pri nižších rýchlostiach

+ Zabudované podsedáky

+ Menu v češtine

KRITÉRIÁ HODNOTENIA

boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.

Detský svet

Detský svet

Počet bodov

Montáž autosedačky

5

Bezpečnostné prvky

5

Výhľad na dieťa

4

Úložné priestory

5

Je auto „babyfriendly“?

5

Priemer

4,8

V tejto kategórii XC60-tka stratila jediný bod za výhľad na dieťa. Zlepšiť ho by pomohlo prídavné panoramatické zrkadlo, tak ako majú napríklad nové modely od Forda.

Aby sme mohli zhodnotiť priateľskosť auta k deťom (babyfriendly), vyskúšali sme nasledovné:

  • Dojčenie v aute je pohodlné aj vďaka mäkkým opierkam na dverách, na sedadle spolujazdca aj na voľnom zadnom sedadle je dostatok miesta aj v prípade, že sú vzadu namontované dve detské sedačky.
  • Prebaľovanie prebehlo taktiež bez problémov.
  • Veľkým plusom je už vyššie spomínaný vypínač airbagu spolujazdca.
  • Za výhodu považujeme priestor pre rodinu – 2 sedačky dozadu umiestníte bez problémov a pohodlne sa k nim zmestí aj dospelý. Navyše vďaka vypínaču airbagu spolujazdca môžete dopredu umiestniť tretie dieťatko v autosedačke proti smeru jazdy. Tu si však dovolíme upozorniť, že prevádzkovatelia crashtestov odporúčajú používať sedadlo spolujazdca len vo výnimočných prípadoch a za najbezpečnejšie považujú umiestňovanie detských autosedačiek na zadné sedadlá.
  • Plusom navyše je integrovaný podsedák, nastaviteľný do dvoch polôh podľa veľkosti dieťaťa, s obmedzovačom sily bezpečnostného pásu. Jeho súčasťou je návod na použitie (viď galéria).
  • Poťahy sú koženné, čiže aj pri nehode s akýmkoľvek nápojom ich stačí utrieť. Volvo je držiteľom certifikátu Öko Tex – vo všetkých svojich vozidlách ponúka interiér vyrobený z antialergických materiálov. Konkrétne: koženné časti interiéru neboli vyrobené s použitím chrómu a lesklé kovové prvky v interiéri neobsahujú nikel.

Cena a prevádzka

Cena / prevádzka

Počet bodov

Cena testovaného auta

2

Výbava

5

Reálna spotreba

4

Náklady na servis

3

Náklady na pneum.

2

Priemer

3,2

Ako som spomínala v úvode, cena je jedinou prekážkou k získaniu titulu ideálne rodinné auto. Testovaná verzia XC60 – 205 koňová D5 AWD vo výbave R-Design, sa predáva za 43 640 EUR. Táto výbava je oproti najvyššej výbave Summum obohatená o dizajnové prvky interiéru a exteriéru.

Aj najnižšia výbava Kinetic je však úplne postačujúca a obsahuje prvky, ktoré v autách iných značiek nájdete len za príplatok. Vzhľadom na výbavu – najmä prvky zvyšujúce vašu bezpečnosť na cestách a komfort, ktorý XC60 ponúka, je cena adekvátna. Najlacnejšiu XC60 dostanete za 35 050 EUR.

Prekvapila ma spotreba paliva, očakávala som vyššiu. Reálna kombinovaná spotreba bola 7,2 l paliva na 100 km (uvádzaná je 7,5 litra/100 km). V meste však nebola omnoho vyššia – 7,5 l, aj keď treba podotknúť, že sa nám podarilo vyhnúť zápcham a kolónam. Výrobca priznáva v meste až 10,1 l. Na okreskách sme jazdili za 5,6 litra a na diaľnici si XC60 vypýtala 6,3 litra. Nižšiu spotrebu na diaľnici sme dosiahli bez zapnutého tempomatu.

Kvalitné pneumatiky na rozmer 235/60 R18 zoženiete približne za 180 EUR za kus, čo tiež nie je malá položka do rodinného rozpočtu.

Ak sa teda rozhodnete zainvestovať do XC60, musíte rátať aj s vyššími prevádzkovými nákladmi, ako pri „bežných“ autách.

Užívateľský komfort

Užívateľský komfort

Počet bodov

Komfort riadenia

4

Komfort radenia

5

Jazdné vlastnosti

5

Hluk

3

Svetlá

5

Priemer

4,4

Podvozok je nastavený trochu tvrdšie, vďaka tomu je však stabilita vozidla výborná.

Radenie je vďaka 6 stupňovej automatickej prevodovke Geartronic jednoduché. Po krátkom úvodnom entré, spôsobenom nedostatkom skúseností s automatickou prevodovkou, som si rýchlo privykla a pochopila, prečo toľko žien prahne po automatickej prevodovke 🙂

Systém Volvo City Safety zvyšuje bezpečnosť, predovšetkým v mestskej premávke a pri typickom jazdnom režime „stop-and-go“, pričom funguje do rýchlosti jazdy 30 km/h. Využíva optický laser na kontinuálne monitorovanie premávky v priestore do 10 metrov pred vozidlom. Systém City Safety napríklad rozozná náhle brzdenie vozidla idúceho vpredu. Ak vodič nereaguje, systém automaticky aktivuje núdzové zastavenie. Ak je relatívna rýchlosť medzi dvoma vozidlami nižšia ako 15 km/h, systém dokáže úplne zabrániť nehode. Ak je rýchlostný interval medzi 15 km/h až 30 km/h systém prispieva k výraznému zníženiu rýchlosti nárazu a tým aj zmierneniu následkov nehody.

Ďalšou zaujímavou podporou bezpečnosti posádky je funkcia Driver alert – tá vás zvukom upozorní, ak prejdete cez jazdný pruh bez smerovky. Ak tak spravíte trikrát v krátkom časovom rozpätí, odporučí vám prestávku.

Adaptívny tempomat vás pri nedostatočnom odstupe pribrzdí. Po predbehnutí sa automaticky vráti na nastavenú rýchlosť. Na diaľnici teda treba začať pomalšie auto predbiehať s dostatočným odstupom, inak spomalíte v tej najnevhodnejšej chvíli a odrazí sa to aj na spotrebe. Pri vypnutom tempomate vás na nedostatočný odstup upozorní diskrétne led svetlo v zornom poli.

Ak vás niektorý z podporných bezpečnostných funkcií bude obmedzovať, môžete si ho upraviť podľa potreby, prípadne úplne vypnúť.

Testované vozidlo bolo vybavené päťvalcovým, 205 koňovým dieselovým motorom D5 AWD s biturbom. V ponuke sú ešte dva naftové a dva benzínové motory.

Za nedostatok považujeme slabšie odhlučnenie motora – pri nižších rýchlostiach je pomerne veľký.

Interiér

Interiér

Počet bodov

Nastaviteľnosť volantu

5

Nastaviteľnosť sedadiel

5

Prehľadnosť ovládačov

4

Výhľad von

4

Pohodlie

5

Priemer

4,6

Testovaná verzia mala elekticky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou pre 3 rôzne nastavenia. Ak sa teda za volantom striedate viacerí, stačí pred jazdou stlačiť čísielko a sedadlo sa vám upraví do prednadstavenej polohy samo. Ľudia nižšieho vzrastu môžu mať problém s bezpečnostnými pásmi, ktoré sa nedajú výškovo nastaviť a ak sedíte príliš vpredu, škrtia.

Výhľad von je dobrý, mierne ho však zhoršuje konzola spätného zrkadla v strede čelného skla. Výhľad dozadu je dostatočný pri sklopených opierkach hlavy. Vnútorné spätné zrkadlo som však využívala len na kontrolu dieťaťa, pretože pri cúvaní mi pomáhala parkovacia kamera a počas jazdy veľké vonkajšie spätné zrkadlá s funkciou BLIS. Za veľkú výhodu považujem to, že kontrolka, ktorá upozorňuje na vozidlo v mŕtvom uhle, je umiestnená vo vnútri (na oboch stranách), nie priamo na spätnom zrkadle vonku, takže ju evidujete periférnym videním a nemusíte pozrieť priamo do spätného zrkadla.

Všetky ovládače sú umiestnené ergonomicky, je ich však pomerne dosť, takže sa mi občas nepodarilo zorientovať sa počas jazdy na prvýkrát.

K dizajnu interiéru: jeho autor hovorí vo videorozhovore na webstránke Volva o všetkom, čo ho pri tvorbe interiéru XC60 inširovalo. Myslím, že sa mu podarilo vytvoriť veľmi vkusné dielo.

Úložné priestory

Úložné priestory

Počet bodov

Veľkosť kufra

5

Variabilita batož.priestoru

5

Komfort pri nakladaní

5

Prístupnosť rezervy

3

Ostat. úložné priestory

5

Priemer

4,6

Objem batožinového pristoru je veľký (490 litrov). Zadné sedadlá sú delené v pomere 40/20/40 a dajú sa sklopiť jednotlivo a do úplnej roviny. Veľkým pomocníkom je sieťka, oddeľujúca batožinový priestor od priestoru vodiča spolujazdca, ktorá sa dá nainštalovať buď tesne za predné sedadlá, alebo aj za zadné sedadlá. Ocenia ju najmä majitelia domácich miláčikov väčších rozmerov.

Interiér ponúka množstvo rôznych praktických úložných priestorov. Páčil sa mi najmä roletkou uzatvárateľný priestor pred lakťovou opierkou vodiča a vyklápateľná opierka v operadle prostredného sedadla v druhom rade sedadiel.

Prístupnosť rezervy je horšia kvôli dvojitému dnu batožinového priestoru. Oceňujem praktický návod na výmenu kolesa, aj keď si neviem predstaviť, že by nejaká žena (s deťmi v aute) vymieňala koleso na 18 palcovom disku :D.

Prvý dojem a vzhľad

Prvý dojem / vzhľad

Počet bodov

Prvý pocit

5

Predná maska

5

Zvyšná karoséria

5

Čalúnenie

5

Kolesá/disky

4

Priemer

4,8

Čo vám budem hovoriť (resp. písať), pozrite si obrázky a posúďte sami :).

Čalúnenie sedadiel je príťažlivé, ale aj praktické. Svetlá koža ani po pobyte na priamom slnku nepáli, nevsakuje tekutiny a dá sa ľahko udržiavať. Pozor však na perá a iné písadlá v dosahu detí, svetlý interiér je ako čistý hárok papiera a deti láka 🙂 Ak však svoje ratolesti podporujete v kreativite, nebude vám vadiť ani nejaké to dielko na sedačke…

Malú výhradu mám k diskom, ktoré boli vkusné, no na môj vkus príliš konzervatívne.

ORTIEĽ

Z pohľadu rodiča je Volvo XC60 maximálne bezpečným, spoľahlivým a útulným rodinným autom. Jedinou veľkou nevýhodou je jeho cena a prípadné náklady na opravy. Ak však máte prostriedky na to, aby ste si ho mohli dovoliť kúpiť, svoju voľbu určite neoľutujete.

Výsledky v testoch EURO NCAP

Crashtest VOLVO XC60 sa uskutočnil v roku 2009. Dosiahol nasledovné hodnotenie:

Ochrana dospelých: *****

Ochrana detí: ****

Ochrana chodcov: **

Pri teste boli obe deti umiestnené v autosedačkách Volvo umiestnených proti smeru jazdy. Pri teste získalo Volvo XC60 maximálny počet bodov v ochrane staršieho dieťaťa (3 roky), u mladšieho (18 mesiacov) bola bodová zrážka minimálna 0,9 bodu. Hviezdičku v ochrane detí Volvo XC60 stratilo za absenciu vypínača airbagu spolujazdca pre umiestnenie autosedačky v protismere jazdy. Nálepka s varovaním o nebezpečenstve umiestnenia autosedačky na sedadlo spolujazdca pri zapnutom airbagu nebola dostatočne jasná a bolo ju možné odstrániť. Prítomnosť ukotvenia ISOFIXu nebola jasne označená.

Poznámka autorky: testovaná verzia už mala všetko to, čo pri crashtestoch chýbalo (jasné označenia a upozornenia).

Fotogaléria: VOLVO XC60

Foto: www.lukasvician.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (16 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár