Rodinka TEST: FIAT DOBLÓ PANORAMA 2,0 MultiJet

barbora 0

Keď som si dohodla na rodinka test nový FIAT Dobló Panorama, mala som obavy, ako zvládnem šoférovať dodávku. Zvedavosť však bola silnejšia ako obavy. Keď mi ho pristavili, bola som milo prekvapená príjemným vzhľadom a interiér ma dostal úplne. Prvý pocit po nasadnutí bol zvláštny, v tom veľkom vnútornom priestore som sa cítila trochu stratená. Jazda bola najprv stresujúca kvôli vonkajším rozmerom, no v interiéri som sa zorientovala rýchlo a neskôr sa mi už šoférovalo dobre.

ZHRNUTIE

Celkovo FIAT DOBLÓ PANORAMA v našom teste získal 129 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 4,30 bodu. Najlepšie obstálo v kategórii Interiér, najhoršie skórovalo v kategórii Užívateľský komfort a Cena/Prevádzka.

Páči sa nám

Rozčuľuje nás

+ Priestor aj pre väčšiu rodinu

– Nepresné radenie

+ Motor

– Dvere kufra sú veľké a ťažké

+ Dizajn interiéru

+ START&STOP a 6-st. prevodovka

KRITÉRIÁ HODNOTENIA

boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.

Detský svet

Detský svet

Počet bodov

Montáž autosedačky

5

Bezpečnostné prvky

4

Výhľad na dieťa

4

Úložné priestory

3

Je auto „babyfriendly“?

5

Priemer

4,2

V druhom rade sedadiel je toľko miesta, že montáž autosedačky aj na prostredné sedadlo bola úplne jednoduchá. Pásy sú dostatočne dlhé aj pre pripevnenie autosedačky – vajíčka proti smeru jazdy.

Výhľad na dieťa je pomerne dobrý vďaka väčšiemu spätnému zrkadlu, nie je však ideálny.

Úložných priestorov pre deti je pomenej – držiaky na fľašky síce v zadu sú, ale sú umiestnené vo dverách, kam menšie deti z autosedačky nedočiahnu.

Priateľskosť auta k deťom (babyfriendly) sme ako obyčajne hodnotili na základe nasledovného:

  • Za výrazné plus považujeme vypínač airbagu spolujazdca.
  • Dozadu sa 3 sedačky pohodlne zmestia. Testovaný model mal aj tretí rad sedadiel. Úplne vzadu je miesta pre nohy pomenej – pohodlne sa tam usadí len osoba do 150 cm. Ak máte starú mamu nižšieho vzrastu, šup s ňou do kufra :).
  • Poťahy sú krásne, no pomerne savé.
  • Dojčenie aj prebaľovanie je maximálne pohodlné. Väčšie bábätko môžte prebaliť aj postojačky a vôbec sa nemusíte zohnúť. Váš chrbát to iste ocení.
  • Za ďalšie plus považujem zatmavené zadné okná – nemusíte dokupovať roletky, či slnečné clony. Ani prudké slnko dieťaťu nevadí a bábätko môžete v pokoji nadojčiť bez strachu z nechcených divákov.

Cena a prevádzka

Cena / prevádzka

Počet bodov

Cena testovaného auta

4

Výbava

5

Reálna spotreba

4

Náklady na servis

4

Náklady na pneum.

3

Priemer

4,0

Testované vozidlo bolo vybavené vyšším stupňom výbavy – Emotion a množstvom prvkov nadštandardnej výbavy. Jej súčasťou bolo napr. posuvné zadné dvere na oboch stranách, automatická dvojzónová klimatizácia s peľovým filtrom, pozdĺžne strešné lyžiny, ESP + ASR / MSR, HBA a Hill Holder, autorádio s CD prehrávačom + MP3, volant a riadiaca páka v koži, START&STOP systém, tempomat, stmavené sklá zadných a piatych dverí, vyhrievané sedadlá, parkovací senzor vzadu, príprava pre navigáciu Tom Tom… . Stačí, nie? Toto všetko dostanete za 20.705 EUR.

Štandardná výbava okrem iného ponúka ABS, ESP + ASR / MSR, HBA a Hill Holder, posuvné zadné bočné dvere na strane vodiča a spolujazdca, 4 airbagy. V súčasnosti FIAT ponúka ECO balíček, v rámci ktorého dostanete START&STOP. Najlacnejšie Dobló Panorama 1,4 16V (95 koní) môžte mať za 10.700 EUR (pri financovaní cez FIAT Credit).

Fiat ponúka 5 ročnú záruku, vrátane asistenčnej služby.

Celkovo sme namerali vyššiu spotrebu, ako FIAT uvádza. Testovaný motor 2,0 Multijet spĺňa normu EURO 5 a okrem systému Start & Stop a 6 stupňovej prevodovky, vás eco: Drive upozorní na vhodnosť preradenia. Keby sme rýchlosti radili presne podľa neho, možno by sme zajazdili úspornejšie…

Spotreba paliva v l/100km

oficiálne uvádzaná

nami nameraná

Mesto

6,7

8,0

Mimo mesto-okresky

5,1

4,6

Mimo mesto-diaľnica

5,1

8,0

Kombinovaná

5,7

7,1

Kvalitné zimné pneumatiky na rozmer 195/60 R16 kúpite priemerne za 100 EUR za kus.

Užívateľský komfort

Užívateľský komfort

Počet bodov

Komfort riadenia

5

Komfort radenia

3

Jazdné vlastnosti

4

Hluk

4

Svetlá

4

Priemer

4,0

Za volantom som sa cítila príjemne. Len veľkosť auta mi občas spôsobovala problém pri parkovaní, a tiež je počas jazdy veľmi cítiť nápory vetra.

Turbodieselový dvojliter so systémom vstrekovania common rail a vybavený filtrom pevných častíc poskytuje vysoký výkon (135 koní) a výborné jazdné vlastnosti. Motor navyše spĺňa normy Euro 5, je vybavený systémom Start & Stop.

Funkcia eco: Drive vyhodnocuje ako súčasný štýl jazdy ovplyvňuje spotrebu a emisie a poskytuje vodičovi užitočné rady ako jazdiť úspornejšie. Na displeji tachometra vás šípka upozorní na vhodnosť preradenia. Nám sa zdalo, že radí preradiť príliš skoro, po preradení boli otáčky príliš nízke. No ako som už písala vyššie, ak by sme radili presne podľa pokynov, spotreba by bola taká, ako FIAT uvádza.

Riadiaca páka je dosť nepresná, viackrát sa mi stalo, že pri zaraďovaní trojky tam padla päťka.

Motor je tichý aj pri vyšších otáčkach. Pomerne veľký hluk však spôsobuje dážď padajúci na strechu auta.

Interiér

Interiér

Počet bodov

Nastaviteľnosť volantu

5

Nastaviteľnosť sedadiel

4

Prehľadnosť ovládačov

5

Výhľad von

5

Pohodlie

5

Priemer

4,8

Vyzdvihla by som najmä priestornosť. Miesta je dostatok aj pre veľmi vysokú rodinku – nad hlavou je ešte polmetra miesta. Aj na šírku je to úplne iný pocit, ako v bežných autách. Cestovanie aj na dlhšie vzdialenosti je naozaj pohodlné.

Ovládače sú umiestnené ergonomicky, zorientujete sa veľmi ľahko. Displeje majú jednoduchý dizajn a sú ľahko čitateľné. Prekvapilo nás jedine ovládanie tempomatu – pridávanie a uberanie rýchlosti funguje na rovnakom princípe ako ovládanie stieračov :).

Tým, že sa zadná časť auta neznižuje, je výborný výhľad von aj keď sú zadné opierky zdvihnuté. Spätné zrkadlá sú naozaj veľké. I keď je výhľad von skvelý, parkovanie je zložitejšie kvôli vonkajším rozmerom auta.

Úložné priestory

Úložné priestory

Počet bodov

Veľkosť kufra

5

Variabilita batož.priestoru

5

Komfort pri nakladaní

5

Prístupnosť rezervy

3

Ostat. úložné priestory

5

Priemer

4,6

Obrovský batožinový priestor má v základe objem 790 litrov – najväčší z vozidiel vo svojej kategórii. Sklopeným sedadiel je možné ho rozšíriť na úžasných 3.200 litrov.

Testovali sme 7-miestnu verziu. Ak sa používa 3 rad sedadiel, miesta v kufri je naozaj málo – na menšiu cestovnú tašku. Kočík sa tam nezmestí ani náhodou – maximálne golfové palice. Na 6. s 7. sedadle nie je dosť miesta pre dospelého – ja som sa tam ledva napratala – pre staršie decká do 150 cm je to ok. Obe sedadlá sa dajú sklopiť, a aj celkom vybrať.

Ak sa 3. rad sedadiel nepoužíva, je v kufri miesta naozaj dostatok – kočík sa zmestí a nemusíte ho vôbec skladať. Okrem toho zbalíte celú rodinu na dovolenku a aj tak vám ostane ešte dosť voľného miesta.

Komfort pri nakladaní je výborný, spodná hrana batožinového priestoru je nízko aj kvôli tomu, že cez kufor sa nastupuje na posledný rad sedadiel.

Zvláštnou kapitolou sú dvere kufra – keďže sa skladajú z jedného dielu a zadná časť vozidla je vysoká, sú veľmi ťažké. Pri ich otváraní potrebujete dostatok priestoru za vozidlom, takže nájsť vhodné miesto na parkovanie je zložité. Pri otváraní (vyklápaní nahor) potrebujete cca meter, aby sa dali otvoriť. Na pozdĺžne parkovanie na preplnenom parkovisku pred panelákom tak môžete zabudnúť. Výhodou ich veľkosti je, že keď s Doblóm vyrazíte do prírody, poslúžia vám ako prístrešok v prípade dažďa 🙂

Dobló poskytuje aj množstvo ďalších praktických úložných priestorov. Páčila sa nám najmä „polička“ nad čelným sklom.

Rezerva je umiestnená pod batožinovým priestorom zospodu, odistiť ju je zložité.

Prvý dojem a vzhľad

Prvý dojem / vzhľad

Počet bodov

Prvý pocit

4

Predná maska

4

Zvyšná karoséria

4

Čalúnenie

5

Kolesá/disky

4

Priemer

4,2

Hodnotiť vzhľad veľkých MPV je neľahké. Dizajnom však predchádzajúca verzia za tou súčasnou hlboko zaostáva. Nové Dobló pôsobí moderne, aj keď tvorcovia zvolili skôr oblé krivky a jednoduchý dizajn. Eleganciu mu dodávajú aj zatmavené zadné sklá a originálne disky kolies.

Prvý kontakt s Doblóm som mala až u predajcu, na cestách ho totiž vidieť len málo. A bola som veľmi prekvapená – svoje spravila aj farba karosérie – bordová Semiserio (za príplatok 430 EUR).

No pri pohľade do interiéru som len udivene krútila hlavou – veľmi príjemná kombinácia čiernej a vínovočervenej farby (tecnospace červená) pôsobí popri tých všetkých sivých a čiernych plastoch z minulosti veľmi osviežujúco 🙂 no nie agresívne. Použité materiály v interiéri boli tiež veľmi príjemné na dotyk.

Sedadlá sú pohodlné a poťahy sú krásne. Talianski dizajnéri to proste vedia 😉

ORTIEĽ

Nové Dobló už nie je len dodávka, či kompromis medzi cenou a pohodlím. Za dobrú cenu dnes dostanete veľa priestoru a pohodlia aj pre väčšiu rodinku. Hodí sa najmä k rodinnému domu, kde nebudete musieť riešiť parkovanie a lepšie využijete jeho prepravnú kapacitu.

Bezpečnosť a výsledky v testoch EURO NCAP

Nový model má oproti predchádzajúcej verzii množstvo vylepšení v bezpečnosti: predné airbagy vodiča a spolujazdca, a inovatívny systém predných bočných airbagov, ktorý chráni hrudník, ramená a hlavu. Posledná generácia ESP s ASR a Hill Holder, ABS s EBD a MSR zaručujú vysoký brzdný účinok.

Karoséria je vyrobená z vysoko pevnej ocele a zahŕňa časti pohlcujúce energiu, ktoré zaisťujú kontrolovanú deformáciu pri kolízii, absorbujú náraz, obmedzujú deformáciu priestoru pre cestujúcich a znižujú rozsah možného zranenia.

Predné a zadné sedadlá v úprave „antisubmarining“, s tuhou priečkou pod sedadlom zabraňujú vykĺznutiu z bezpečnostných pásov pri nehode. Aj opierky hlavy boli špeciálne navrhnuté tak, aby zabránili poraneniu krku. Oproti predchádzajúcej verzii sú sedadlá v druhom rade sedadiel vybavené úchytmi Isofix.

Nové Dobló je vybavené systémom prevencie proti požiaru vyvinutým Fiatom (FPS) so špeciálnym inerciálnym vypínačom, ktorý pri zrážke okamžite odpojí palivové čerpadlo, a tým zabráni úniku paliva.

Crashtest FIAT DOBLÓ PANORAMA sa uskutočnil v roku 2004 – testami prešla predchádzajúca verzia, preto ich nemožno brať ako relevantné. Pre informáciu však uvádzame hodnotenie (2004), ktoré v jednotlivých kategóriách získala predchádzajúca generácia Fiatu Dobló:

Ochrana dospelých: ***

Ochrana detí:***

Ochrana chodcov: *

Obe deti (18 mesačné a 3-ročné) boli umiestnené v smere jazdy v autosedačkách Kiddy Life. Deti boli dostatočne chránené pri bočnom náraze, ale pri teste čelného nárazu bola záťaž hrude mladšieho dieťaťa vyššia.

Fotogaléria: FIAT DOBLÓ PANORAMA

Foto: www.lukasvician.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (16 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár