Rodinka TEST: Nový FORD B-MAX

barbora 0

Predmetom nášho rodinka autotestu bol nový FORD B-MAX s menovkou „Odolný voči deťom“ a my Vám chceme sprostredkovať jeho výsledky.

B-MAX bol navrhnutý do mestskej premávky, čo potvrdzujú jeho kompaktné vonkajšie rozmery. Napriek nim však ponúka pomerne priestranný a dobre využitý vnútorný priestor a vďaka novému systému otvárania dverí Ford easy flex je nastupovanie a prístup k detským autosedačkám možný aj v úzkych parkovacích priestoroch.

FORD štandardne, teda i v novom B-MAXe, ponúka už v najnižšej výbave množstvo bezpečnostných a komfort zvyšujúcich prvkov. Spolu s ponukou úsporných motorov. Aj vďaka tomu získal cenu AUTOBEST 2013.

V limitovanej ponuke výbavy Flair X je dostupný od 13.332 eur a to aj na tretiny bez navýšenia za 4.444 eur.

ZHRNUTIE

Celkovo nový FORD B-MAX v našom teste získal 137 bodov zo 150 možných a jeho celkový priemer je 4,57 bodu.

Najlepšie skóroval v kategórii Užívateľský komfort, najmenej bodov získal v kategórii Interiér.

Páči sa nám

Rozčuľuje nás

+ Motor EcoBoost

– Menej priestoru po bokoch

+ Kompaktné rozmery

– Ťažké dvere

+ Množstvo prvkov bezpečnosti

– Pedále blízko pri sebe

+ Podvozok

KRITÉRIÁ HODNOTENIA

boli vytvorené tak, aby sme vám poskytli čo najobjektívnejšie výsledky z pohľadu rodiča, s cieľom zistiť, či je testované auto vhodné pre rodinu. Každé kritérium mohlo získať 1 – 5 bodov (5 je najviac). Čo sa skrýva pod týmto hodnotením, nájdete nižšie v šiestich základných kategóriách.

Detský svet

Detský svet

Počet bodov

Montáž autosedačky

5

Bezpečnostné prvky

5

Výhľad na dieťa

5

Úložné priestory

3

Je auto „babyfriendly“?

4

Priemer

4,4

Vďaka unikátnemu systému otvárania dverí bolo umiestnenie autosedačky a jej montáž úplná malina 🙂 Sedadlá v zadnom rade sú umiestnené vyššie, čo zľahčuje nakladanie a zapínanie detí do autosedačiek a krpci majú z auta lepší výhľad. Vyššia poloha tiež zvyšuje bezpečnosť detí pri nárazoch.

Ale späť ku dverám: hlavným špecifikom B-MAXu je nový systém otvárania dverí Easy Acces Door. V porovnaní s inými vozidlami v triede kompaktov je prístup do auta neporovnateľný. Otvor dverí pri úplnom otvorení je až 1,5 metra– vďaka zadným posuvným dverám a absencii vnútorného stredového (B) stĺpika dverí. Prístup do auta je skvelý aj v úzkych parkovacích priestoroch. V porovnaní s konkurenčnou Merivou sú posuvné dvere praktickejším riešením.

Vypínač airbagu spolujazdca je konečne aj vo FORDe súčasťou výbavy, nový B-MAX má aj kontrolku vypnutého/zapnuteho airbagu spolujazdca. 

Detská bezpečnostná poistka dverí je manuálnapoistka okien je elektrická. Zadné posuvné dvere sa zvnútra otvárajú ťažšie, treba si nájsť grif, ako na to. Mladšie dieťa ich bez pomoci neotvorí, čo môže byť z hľadiska bezpečnosti výhodou, ak sú však vaši školáci zvyknutí pred školou vystupovať z auta sami, budú musieť trénovať.

Výhľad na deti je výborný, B-MAX má panoramatické spätné zrkadlo. Škoda len, že nie je súčasťou limitovanej výbavy Flair X (nižšia).

Veľkou výhodou B-MAXu je i jeho kompaktnosť. S parkovaním teda problém mať nebudete. Pre štvorčlennú rodinu priestorovo úplne postačuje, na dlhšiu dovolenku však môže byť menej priestoru pre batožinu, ak beriete aj kočík.

Ak často cestujete s rodinou a teda i množstvom batožiny, budete potrebovať aj strešný nosič. Ak sú vzadu umiestnené dve plnohodnotné autosedačky, dospelá osoba sa k nim žiaľ nevojde. 

Sedadlá v zadnom rade sú dostatočne variabilné, manipulácia s nimi je veľmi jednoduchá. Do roviny ich sklopíte jedným ťahom.

Odkladacích priestorov je pomenej – pultík na zadnej strane predných sedadiel, odkladacie priestory vo dverách.

Cena a prevádzka

Cena / prevádzka

Počet bodov

Cena test. modelu

4

Výbava

5

Reálna spotreba

5

Náklady na servis

4

Náklady na pneum.

5

Priemer

4,6

Cena je v porovnani s konkurenciou v triede o cosi vyssia, no uz v najnižšej ponukanej výbave (limitovaná Flair X) nájdete všetko čo potrebujete a ešte čosi navyše. FORD totiž ponúka mnoho prvkov výbavy, ktoré v tejto triede nie sú štandardom – najmä v oblasti bezpečnosti a zvýšenia komfortu počas jazdy. Navyše sa B-MAX vymyká vo svojej triede jednak vnútorným priestorom a tiež flexibilitou interiéru.

Ceny testovaných modelov:

1.0 EcoBoost SCTi (74kw/100 koní), 5 st. mechanická prevodovka, limitovaná výbava Spirit X, cena: 15.280 EUR.

1.5 Duratorq DPF (55 kW, 75 koní), 5st. mechanická prevodovka, limitovaná výbava Spirit X, cena: 13.990 EUR.

Najlacnejší B-MAX:

  • s benzínovým motorom 1.4 Duratec (66kW/90 koní), v limitovanej výbave Flair X môžete mať za 13.332 EUR, na tretinky bez navýšenia za 4.444 eur.
  • s benzínovým motorom 1.0 EcoBoost SCTi (74 kW/100 koní), vo výbave Spirit X získate za 15.280 EUR,
  • diesel 1.5 TDCi Duratorq DPF (55 kW/75 koní), vo výbave Flair X môžete mať od 13.990 EUR.

FORD ponúka ku každému vozidlu predĺženú záruku FORD Protect na 4 roky alebo 100.000 km. V cene je zahrnutá aj asistenčná služba Ford Euroservice na 2 roky platná pre územie celj Európy.

Náklady na pneumatiky: kvalitné letné pneumatiky na rozmer 195/60 R15 zoženiete cca od 55 eur/kus, zimné od 55 eur za kus.

Užívateľský komfort

Užívateľský komfort

Počet bodov

Komfort riadenia

5

Komfort radenia

5

Jazdné vlastnosti

5

Hluk

4

Svetlá

5

Priemer

4,8

B-MAX má výborné jazdné vlastnosti, aj s výkonovo najslabším motorom je živý a agilný. Opäť raz radosť z jazdy. A to aj v úzkych uličkách mesta. Vrátane parkovania 🙂

Budem sa určite opakovať, no podvozok je tak ako pri ostatných modeloch od FORDa výnimočný. Fantasticky tlmil nerovnosti a výtlky, čo po zime vykukli. V zákrutách drží krásne, užijete si to najmä na okreskách.

Mali sme možnosť otestovať a porovnať dve motorizácie:

  • benzín: motor roka 1.0 EcoBoost SCTI (74 kW/100 koní), 5 st. mechanická prevodovka, EURO V – emisie CO2 139 g/km.
  • diesel: 1.5 Duratorq DPF (55 kW, 75 koní), 5st. mechanická prevodovka, EURO V+ emisie 109 g/km.

Ak mám porovnať obe testované motorizácie, lepšie sa mi jazdilo s benzínovým EcoBoostom, napriek tomu, že som zvyknutá skôr na diesel. EcoBoost 1,0 je právom motor roka, keďže ponúka výborný jazdný výkon s naozaj nízkou spotrebou (5,1 l/100 km). Výkonnostne je možné ho prirovnať k objemovo väčším motorom, emisie sú však omnoho nižšie. Ekologický, ekonomický a efektívny. Pomáha mu v tom rýchlejší ohrev na prevádzkovú teplotu a znížené trenie.

K tomuto motoru vo verzii so 120k je k dispozícii START/STOP systém, ktorý ešte zvyšuje úspornosť jazdy.

Dieselový 1,5 Duratorq s výkonom 55 kW / 75 koní pre kľudnú a bezpečnú jazdu podľa predpisov úplne postačuje. Je maximálne úsporný – výrobcom udávaná priemerná spotreba 4,1 l/100 km nie je vôbec vzdialená realite.

Radenie je presné a k odstupňovaniu rýchlostných stupňov tiež nemáme žiadne výhrady. Riadiaca páka je umiestnená presne tam, kde má byť, radenie je pohodlné.

Úroveň hluku je vo všetkých nových modeloch Forda veľmi nízka. Testovaný model s dieselovým motorom 1,5 Duratorq však vo vyšších otáčkach počuť o niečo viac, ako by sme si priali.

Z hľadiska bezpečnosti mu niet čo vytknúť, už v základnej výbave ponúka inteligentný systém ochrany ISP, ktorý zahŕňa ESP s protipreklzovým brzdovým systémom EBA a asistentom rozjazdu do kopca (HLA) , 7 airbagov, varovanie pri núdzovom brzdení. Ak si priplatíte, získate parkovací asistent so snímačmi vpredu/vzadu a Active City Stop – systém prevencie nárazu pri nízkej rýchlosti, ktorý využijete najmä v kolónach a zápchach, a množstvo ďalších vychytávok.

Interiér

Interiér

Počet bodov

Nastaviteľnosť volantu

5

Nastaviteľnosť sedadiel

5

Prehľadnosť ovládačov

4

Výhľad von

4

Pohodlie

4

Priemer

4,4

Poloha za volantom je vyššia, sedadlo je dobre tvarované. Môj muž sa však sťažoval na krátky sedák a menej miesta po bokoch. Pre väčších chlapov je sedadlo naozaj pritesné, ja ako žena som mala skôr pocit bezpečia.

Prehľadnosť ovládačov je asi ako vo všetkých súčasných modeloch FORDa náročnejšia kvôli vysokej výbave. No dá sa na ne rýchlo zvyknúť, keďže všetky dôležité ovládače sú rozmiestnené logicky.

Z množstva technických vychytávok nového B-MAXu vyberáme novú funkciu FORD SYNC. Umožňuje pripojiť a ovládať mobil a hudobné prehrávače handsfree – hlasovým ovládaním (v 9 jazykoch).

Ďalšou novinkou je funkcia Emergency assistance: „v prípade nehody automaticky volá záchrannú službu. Spojí sa s operátorom, poskytne mu informácie o polohe vozidla a bude s ním komunikovať v prípade, že vodič nie je schopný komunikovať. Stačí mať pripojený mobil cez bluetooth. Funkcia sa aktivuje pri aktivovaní airbagov alebo pri núdzovom odpojení palivového čerpadla. SYNC umožňuje vodičovi alebo pasažierovi vziať si telefón mimo vozidla a pokračovať v hovore s operátorom záchranky.“

Interiér je veľmi kvalitne spracovaný a moderný. Ale najmä praktický. Potešila ma najmä zadná strana predných sedadiel – z umývateľného (ľahko udržiavateľného) materiálu. Čiže žiadny stres z okopaných sedačiek od detí. Aj poťahy sú z odolného materiálu, ktorý prešiel sériou testov odolnosti.

Výhľad von je lepší, ako som čakala. Obávala som sa, že kvôli absencii vnútorného stĺpiku medzi prednými a zadnými dverami bude B-stĺpik masívny. No je to akceptovateľné s ohľadom na zvýšenú bezpečnosť. Výhľad dopredu je v poriadku.

Úložné priestory

Úložné priestory

Počet bodov

Veľkosť kufra

4

Variabilita batož.priestoru

3

Komfort pri nakladaní

5

Prístupnosť rezervy

5

Ostat. úložné priestory

4

Priemer

4,2

Objem batožinového priestoru B-MAXu je napriek malým vonkajším rozmerom slušný. Pri využití všetkých sedadiel je objem 326 litrov. Pri sklopení zadných sedadiel do roviny je to 1.293 litrov.

Navyše, do roviny sa dá pohodlne jednou rukou sklopiť aj sedadlo spolujazdca a získa sa tým priestor pre dlhé predmety (až 2,35 m).

Pri nakladaní objemných predmetov pomôže aj otváranie dverí a stredný stĺpik Vás nezabrzdí. Naložite v pohode aj celý bicykel bez nutnosti odmontovať kolesá.

Tak ako som už spomínala, 4-členná rodina sa v pohode pomestí aj s batožinou. Ak jazdíte často a na dlhšie obdobie s plnou poľnou (kočík, odrážadlá, cestovná postieľka,…), bude nutné prikúpiť si strešný nosič.

Ostatné úložné priestory sú praktické a postačujú, aj keď ich nie je mnoho. Dobre vyriešená je skrinka pred spolujazdcom, je rozdelená na 2 časti, čiže dokumenty môžete mať uložené zvášť od iných drobností. Všetko nájdete rýchlejšie a netreba sa v skrinke prehrabávať.

Komfort pri nakladaní je výborný, nakladacia hrana je nízko a dvere kufra sú ľahučké.

Prvý dojem a vzhľad

Prvý dojem / vzhľad

Počet bodov

Prvý pocit

5

Predná maska

5

Zvyšná karoséria

5

Čalúnenie

4

Kolesá/disky

4

Priemer

4,6

B-MAX jednoznačne zapadá do dizajnu rodiny FORD – kynetický dizajn. Keďže osobne sa mi páči Fiesta, B-MAX ma zaujal na prvý pohľad. Predná maska oproti ostatným modelom nepôsobí tak dravo, ale skôr priateľsky. Dizajnéri sa pri navrhovaní exteriéru evidentne orientovali viac na ženy. Nádherne tvarované sú predné svetlá.

Jeden z testovaných modelov bol v zaujímavej bronzovej metalíze, odtieň Burnished Glow. Veľmi originálny a módny odtieň.

V základnej výbave sú bez príplatku len dve farby Race Red a Blazer Blue. Okrem nich B-MAX môžete mať v 9 farebných tónoch, inšpirovaných svetom módy.

Zaujímavé sú aj disky, FORD ponúka pre B-MAX 8 rôznych dizajnov v troch veľkostiach. 

Vzory čalúnenia sú minimalistické, jednoduché, no materiály praktické – vyberané tak, aby vydržali čo najdlhšie bez poškodenia.

Výsledky v testoch EURO NCAP

Crashtest FORD B-MAX sa uskutočnil v roku 2012. Celkovo B-MAXdosiahol 5 hviezdičiek. V jednotlivých kategóriách získal nasledovné hodnotenie:

Ochrana dospelých: 92%

Ochrana detí: 84%

Ochrana chodcov: 67%

Asistenčné systémy: 71%

Ochrana detí podrobnejšie:

B-MAX získal maximálny možný počet bodov v ochrane 3-ročného dieťaťa pri oboch dynamických testoch (čelný i bočný náraz). Pohyb figuríny umiestnenej v autosedačke v smere jazdy bol primeraný a obe figuríny boli náležite ochránené pred bočným nárazom, s minimálnym rizikom kontaktu s časťami interiéru vozidla. 

Airbag spolujazdca je možné vypnúť pri umiestnení dieťaťa na sedadlo spolujazdca v autosedačke proti smeru jazdy. Vo vozidle sa nachádzajú jasné upozornenia na riziká nevypnutia airbagu pri použití autosedačky na sedadle spolujazdca a tiež kontrokla zapnutia/vypnutia airbagu spolujazdca.

ORTIEĽ

Aj po teste môžem potvrdiť, že nový B-MAX je „odolný voči deťom“, no nielen to. Vysoká miera bezpečnosti, kompaktné rozmery, vynikajúci podvozok a ponúkané motory ma utvrdili v tom, že je to auto do mesta.

Ak často cestujete autom na rodinnú dovolenku s množstvom batožiny, treba prikúpiť strešný nosič. Pre väčšiu rodinu (5+) stačiť nebude, pre 4-člennú rodinku alebo mladý pár plánujúci rodinu je ideálny. Maminy sa budú tešiť zo šikovného a príťažlivého spoločníka pri dennom rozvážaní detí, tatinovia na výlety a jazdu po okreskách.

Po C-MAXe najlepší kompakt, ktorý som mala možnosť vyskúšať.

Fotogaléria: nový FORD B-MAX

Foto:  FORD, archív autorky

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár