Jazdiť na jar či v lete na zimných pneumatikách neznamená len to, že si ich rýchlejšie opotrebujete. Ohrozená môže byť aj vaša bezpečnosť.
S príchodom jarného počasia je tak čas na jarnú údržbu vozidla a popri nej aj na výmenu pneumatík.
„Výmenu odporúčame uskutočniť do 30. apríla, aby neprichádzalo k nadmernému opotrebovaniu zimných pneumatík z dôvodu vysokých teplôt. Pneumatika má na teplom povrchu dlhšiu brzdnú dráhu a znižuje sa bezpečnosť jazdy,“ upozorňuje Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Pneumatiky sú totiž mäkšie a vozidlo môže na vozovke „plávať“.
Prinášame vám zároveň niekoľko rád k jarnej údržbe vozidla.
Nenechajte auto plávať na ceste
Zlá geometria auta sa môže podpísať nielen pod rýchlejšie opotrebenie pneumatík, ale aj poškodenie podvozkových častí a dokonca dopravnú nehodu. Aj preto by ste nemali otáľať s návštevou servisu, ak vám už auto na ceste doslova „pláva“.
„Najlepšie je však už v rámci jarnej údržby ísť si prekontrolovať nastavenie geometrie do servisu. Výtlky na ceste totiž výrazne zaťažili nápravu auta,“ hovorí Peter Kundlák. Obdobne geometriu skontrolujte aj vtedy, ak meníte tlmiče.
Dotyková či bezdotyková umyváreň?
Soľ, drobné odfrkujúce kamienky, piesok a ďalšie nečistoty sa v zime naniesli nielen na kapotu auta, ale aj na skryté miesta na podvozku, kde môžu spôsobiť koróziu. Aj preto v rámci jarnej údržby je jedným zo základných vecí očistný kúpeľ auta.
Ten by mal byť však nielen dôkladný, ale najmä šetrný. Je to z toho dôvodu, že kefa strojovej automyvárne môže zachytiť malý kamienok spod kolies a ťahom poškriabať lak.
Čoraz obľúbenejším je parný kúpeľ, ktorý auto očistí veľmi dôkladne a ekologicky. Ak voľným okom vidíte hrdzu na podvozku, je lepšie požiadať v servise o jej zbrúsenie a následné ošetrenie. Dôkladnou očistou by mal prejsť aj interiér vozidla.
Dôkladné vytepovanie batožinového priestoru, najmä ak ste ho v zime používali na prenášanie lyží či iného príslušenstva, ale aj sedadiel a koberčekov.
Pripravte si klimatizáciu na sezónu
Ak ste klimatizáciu na ohrev v zime nepoužívali, s najväčšou pravdepodobnosťou je zanesená prachom, a často býva aj živnou pôdou pre plesne a baktérie, ktoré sa zachytia na klimatizačných filtroch. „Minimálne je potrebné ju vydezinfikovať. A to najmä odparovač a trubky. Ak nie ste na to odborník, je lepšie to opäť nechať na servis.
Skontrolujte stierače aj svetlá
Hoci kontrola stieračov a funkčnosti svetiel by mala byť pravidelnou záležitosťou, mráz, nečistoty a soľ po zime môžu výraznejšie oslabiť funkčnosť stieračov.
Ak ramienka zanechávajú na okne šmuhy, prípadne nadskakujú po skle, je čas ich vymeniť. Obdobne by ste si mali vyhradiť čas na obhliadku stavu svetiel. Teda nie ani tak funkčnosti žiaroviek, ako zisteniu, či na svetlách nie je prasklina.
Doplňte kvapaliny
V rámci jarnej údržby prekontrolujte aj kvapaliny, najmä brzdovú, v chladiči a v ostrekovačoch. Pokiaľ ide o kvapalinu do ostrekovačov, nie je nutné ju vymieňať. Stačí postupne dopĺňať jarnú zmes.
„Jej výhodou je, že oveľa lepšie čistí sklo od hmyzu a iných letných nečistôt,“ hovorí Kundlák. Určite sa neodporúča dávať do ostrekovačov vodu s prostriedkami na čistenie, napríklad riadu, ktoré okno len napenia, no neočistia.
Skontrolujte a prečistite brzdy
Nánosy špiny a soli na cestách mohli rovnako negatívne vplývať aj na brzdový systém. Pocítiť to môžete vibráciami a chvením, alebo aj pískaním, čo už je neklamný signál kritického opotrebenia
. „Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. V ostatných vozidlách môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ vysvetľuje Peter Kundlák. Funkčnosť brzdového obloženia, doštičiek aj tlmičov si nechajte skontrolovať radšej v servise.