Jeseň – pozor na hmlu, divú zver a znečistené vozovky

jarka-redakcia 1

Jeseň je v plnom prúde. Stromy menia svoje farby do ryšavých odtieňov, na cestách leží popadané lístie a prevaľujúce sa hmly dotvárajú romantickú atmosféru.

Málokomu pri jazde nádherne zafarbenou alejou, kedy zapadajúce slnko lyricky presvitá na cestu napadne, že to môže byť nebezpečné…

Foto: Ingimage.com

Hmla

Jesenné obdobie si vyžaduje opatrnú jazdu hlavne podvečer, v noci a nad ránom. Ak máte obmedzený výhľad na cestu kvôli hmle, platí toto pravidlo: „Viditeľnosť = rýchlosť jazdy“. Konkrétne to znamená, že ak je viditeľnosť len 50 metrov, potom ani tachometer by nemal ukazovať viac ako 50 km/h.    

Je ťažko povedať podľa čoho sa máme orientovať na našich cestách – v zahraničí to majú jednoduchšie minimálne na diaľnici a niektorých cestách prvej triedy. Tie sú v kritických úsekoch každých 50 metrov označené bielymi bodmi a okrem toho veľkými dopravnými tabuľami, ktoré upozorňujú na zníženie rýchlosti podľa toho, koľko bodov na ceste vidíte.

Zver

Znížiť tempo pri zlých viditeľných podmienkach na cestách cez les sa odporúča aj kvôli už spomínaným divým zverom. S kratšími dňami sú totiž divé zvery aktívne neskoro ráno a skoro večer. Hlavne, keď sa stmieva nastanú dva rizikové faktory: viditeľnosť je zlá a divá zver je v pohybe.

Ak sa na ceste zrazu zjaví zver, mali by ste bleskovo mrknúť do spätného zrkadla a následne skočiť na brzdu, volant držať pevne v rukách eventuálne stmiť svetlá a trúbiť. V žiadnom prípade sa jej nekontrolovane nevyhýbajte, tvrdia odborníci z nemeckého nezávislého automobilového klubu ADAC.

Keď už dôjde k nehode, je potrebné miesto zabezpečiť a informovať políciu. V žiadnom prípade by ste sa nemali zranených zvierat dotýkať, môžu prenášať choroby alebo vám ublížiť. Polícia ďalej informuje užívateľa poľovného revíru, ktorý sa o uhynuté, či zranené zviera postará.

Ak si zver naložíte do auta a odveziete ho z miesta nehody, hrozí vám obvinenie z pytliactva.

Znečistené vozovky

Lístie na ceste je v mnohých prípadoch nebezpečnejšie ako sneh, alebo námraza. Jednak je väčšinou na okraji cesty, čím zakrýva krajnicu a môže sa vám pri vyhýbaní sa na úzkej ceste stať, že ste zrazu mimo cesty a zároveň sa na ňom aj neuveriteľne šmýka – hlavne motorkári, ktorí jazdia aj v týchto dňoch by vám o tom vedeli povedať svoje. A mokré lístie na prechodoch pre chodcov, rspt. na vodorovnom značení vie prekvapiť aj chodcov a cyklistov, ktorí zrazu bez varovania klesnú k zemi a nepripravený vodič má problém… 

Spozornieť by ste  mali aj na ceste, ktorá je špinavá od traktorov a poľnohospodárskych vozidiel po žatve. Tu sa často stáva, že zemina nalepená na pneumatikách zostáva na ceste a keď navlhne, zmení sa na šmykľavé blato.

Zrážka s diviakmi pri rýchlosti 80 km/h.

Video v nemeckom jazyku prezentuje dve možnosti:

1. V prvej sa vozidlo diviakom vyhýba, no dostáva sa do protismeru a nestihlo by sa vrátiť do svojho pruhu. Hrozí tu zrážka s vozidlom v protismere. Táto možnosť je podľa expertov z ADACu nebezpečnejšia.
2. Pri druhom variante zostáva vozidlo v svojom pruhu. Kapota je zdeformovaná, bezpečnostné systémy však splnili svoju úlohu a vodič vyviazol bez zranení. 

Zdroj: www.adac.de
Fotozdroj: www.sxc.hu
Video: www.youtube.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Vodic pri vyhybacom manevri nezvladol smyk – otocilo ho. Stacilo by dat v tom pravotocivom smyku volant dolava a prudko pridat plyn a samozrejme ziadne brzdenie. Namiesto ESP a inych inteligentnych systemov treba vychovavat inteligentnych vodicov.

Pridaj komentár