ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
pondelok 21.08.2017 | meniny má Jana  
ServisServis

Mýty a fakty o zimných pneumatikách

 Goodyear Dunlop Tyres   25.11.2010   1

Blíži sa čas Vianoc a viacerí z vás si nenechávajú kúpu vianočných darčekov na poslednú chvíľu. Na cestách za kúpou vianočných darčekov na Slovensku aj v okolitých štátoch sa často stretávate s rozdielnymi a mätúcimi názormi na používanie zimných pneumatík. Preto vznikajú fámy a mýty. My vám niektoré potvrdíme, alebo vyvrátime.

 

 

 

MÝTUS 1: Zimné pneumatiky sú zbytočné, pokiaľ nežijete v miestach, kde sú cesty pravidelne pokryté ľadom a snehom.

PRAVDA: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkych teplotách za akéhokoľvek zimného počasia.

Aj v krajinách, kde nie sú zimné pneumatiky povinné, stojí ich zaobstaranie si za zváženie – počas jesene sa počasie a jazdné podmienky dramaticky zhoršujú a s tým stúpa aj riziko nehôd.

V zime strácajú letné pneumatiky na šmykľavom, studenom povrchu vozovky záber oveľa rýchlejšie. Dôvodom sú technológie prispôsobené priamo letným podmienkam, ako aj špeciálna behúňová zmes. Jazda na letných pneumatikách v zime môže mať za následok predĺženie brzdnej dráhy. Mäkšia behúňová zmes zimných pneumatík poskytuje pri nízkych teplotách a na studenom povrchu lepšie vlastnosti než behúň letných pneumatík.

V miestach bez výskytu snehu a ľadu sú dobrou voľbou tiež celoročné pneumatiky – za predpokladu, že vodič autom neplánuje cestovať na zimnú dovolenku do oblastí s chladnejšími podmienkami. Celoročné pneumatiky môžu byť vhodným riešením tiež pre druhý automobil v rodine, ktorý sa používa len na jazdu po meste mimo skoré ranné hodiny.

 

MÝTUS 2: Výkonnosť zimných pneumatík nezávisí na hĺbke dezénu.

PRAVDA: Pri zimných pneumatikách platí, že čím väčšia hĺbka dezénu, tím lepšia výkonnosť na zimných vozovkách.

 

Veľa európskych krajín má priamo v predpisoch jasne danú hĺbku dezénu. Pneumatiky sú väčšinou vybavené ukazovateľom opotrebovania dezénu umiestneným na hranici 1,6 mm. Pri zimných pneumatikách je ale minimálna odporúčaná hĺbka dezénu 4 mm. Z tohto dôvodu vybavil Goodyear svoje zimné pneumatiky ešte špeciálnym indikátorom opotrebovania pre zimný dezén.

 

MÝTUS 3: Zimné pneumatiky nepodávajú dobrý výkon pri vysokých rýchlostiach.

PRAVDA: Moderné zimné pneumatiky majú aj pri vysokých rýchlostiach veľmi dobrú výkonnosť.

Goodyear ponúka zimné pneumatiky určené pre rýchlosti až do 270 km/h. Aj pri takto vysokých rýchlostiach poskytujú zimné pneumatiky Goodyear maximálnu výkonnosť jazdy a ovládateľnosť a vďaka špeciálne upravenej behúňovej zmesi i nízku spotrebu paliva a minimálnu hlučnosť.

Rýchlosť jazdy sa pri zimných pneumatikách za niekoľko posledných rokov podstatne zvýšila. Index rýchlosti sa nachádza na bočnici pneumatiky a je udávaný veľkými písmenami. Napríklad písmeno Q znamená, že pneumatika je vhodná pre rýchlosti do maximálne 160 km/h, H udáva maximálnu rýchlosť 210 km/h, T je pre 190 km/h, V až do 240 km/h a W ponúka najvyššiu rýchlosť až 270 km/h.

Pre väčšinu automobilov tak nie je treba na palubnú dosku pripevňovať nálepku s príslušným obmedzením rýchlosti.

 

MÝTUS 4: Nezáleží, ako a v akom poradí nasadím zimné pneumatiky.

PRAVDA:Vodiči by mali zimné pneumatiky nasadzovať podľa zvláštnych pravidiel.

Pokiaľ je potrebné zimné pneumatiky vymeniť, odporúča sa prezuť všetky štyri kolesá, aby ste mali istotu, že budú všetky pneumatiky reagovať rovnakým spôsobom. Odporúča sa tiež používať rovnaký typ a model pneumatík. Kombinácia rôznych typov zimných pneumatík môže mať za dôsledok nečakané správanie vozidla.

Z rovnakého dôvodu sa tiež neodporúča jazdiť so zimnými pneumatikami len na hnacej náprave. Zimné a letné pneumatiky by sa nikdy nemali kombinovať.

 

MÝTUS 5: Zimné pneumatiky zvyšujú spotrebu paliva.

PRAVDA: Moderné zimné pneumatiky väčšinou nemajú vyšší valivý odpor ako letné.

Valivý odpor zimných pneumatík je spravidla porovnateľný s letnými pneumatikami. Spôsob, ako valivý odpor pri zimných osobných pneumatikách znížiť, je rovnaký ako pri letných: špecifická konštrukcia pneumatiky a materiály vyvinuté tak, aby zabránili deformácii pneumatiky a strate energie pri pohybe vozidla. Tým je znížený valivý odpor, spotreba paliva a emisie CO2.

 

MÝTUS 6: Úplne nové letné pneumatiky sú na zimné podmienky dostatočné, pretože majú dostatočne hlboký dezén.

PRAVDA: Zimné pneumatiky dosahujú na zimných vozovkách výrazne lepšiu výkonnosť ako letné pneumatiky.

Zimné pneumatiky poskytujú v akomkoľvek zimnom počasí podstatne lepšiu výkonnosť ako letné pneumatiky. Goodyear odporúča používanie zimných pneumatík, pretože sú vyvinuté tak, aby si poradili so špecifickými zimnými podmienkami. Lepšiu výkonnosť pri chladnom zimnom počasí poskytujú zimné pneumatiky vďaka niekoľkým kľúčovým vlastnostiam – typu a zloženiu behúňovej zmesi, špeciálnej technológii lamiel a odlišnému vyhotoveniu dezénu. Pri nízkych teplotách a na zľadovatených a zasnežených vozovkách je brzdná dráha automobilu so zimnými pneumatikami podstatne kratšia ako pri rovnakom vozidle s letnými pneumatikami.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.0 z 5. Celkom 6 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised