Nehodovosť mladých vodičov

barbora 0
Foto: isifa

I keď celkový počet nehôd na Slovensku od roku 2007 klesá, v počte dopravných nehôd spôsobených vodičmi do 20 rokov je medziročný nárast o 13 smrteľných prípadov. A to aj napriek tomu, že v minulom roku bolo najmä vďaka kríze vydaných o 20 tisíc vodičákov menej. Kde je chyba?

Koncom roka 2010 v priebehu jedného mesiaca prišlo o život na cestách až 11 mladých ľudí. Tento rok to nie je o nič lepšie, v priebehu jedného týždňa zahynuli 4 mladí ľudia.

V čom je problém? Príčina je v prevažnej väčšine prípadov havárií mladých vodičov rovnaká:

Nezvládnutie vedenia vozidla

a to z nasledovných dôvodov:

  • jazda neprimeranou rýchlosťou
  • nepredvídanie správania iných účastníkov cestnej premávky
  • zle vyhodnotenie križovatky

Veľmi často je spoluvinníkom alkohol, takmer u 17% mladých vinníkov bolo zistené požitie alkoholu pred jazdou.

Čo je typické pre mladých vodičov?

Charakteristika mladého vodiča (do 20 rokov):

  • ľahká ovplyvniteľnosť rovesníkmi, potreba „ukázať sa“
  • ľahká dostupnosť výkonných vozidiel, ktoré nie sú neskúsení vodiči schopní zvládnuť
  • malá prax v praktickom výklade dopravných predpisov a zvyklostí – aj keď čerstvý absolvent autoškoly musí ovládať teóriu cestnej premávky, častokrát praktické jazdy s inštruktorom nepostačujú.
  • malá prax v ovládaní vozidla v kritických situáciách – zhoršené poveternostné podmienky, neočakávané správanie iných účastníkov cestnej premávky, technická porucha na vozidle počas jazdy, …

Aké sú možnosti riešenia nehodovosti mladých vodičov?

Podľa Jozefa Drahovského, dopravného experta, sa dajú vyriešiť tak, že mladí vodiči budú počas prvého roka jazdiť s dozorom skúsenejšieho vodiča. Jazda pod dozorom pomôže mladému vodičovi najmä pri získavaní praktických skúseností s výkladom dopravných predpisov a tiež získať prax počas kritických situácií.

Podmienku dozoru obsahuje aj nový návrh novelizácie zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke, ktorý umožňuje vedenie vozidla od 17 rokov veku. Za skúseného vodiča podľa tohto návrhu považuje ktokoľvek, kto má vodičské oprávnenie minimálne 10 rokov.

Podľa pána Igora Dolanského zo SKVZA (Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl) to však nie je dostatočné vymedzenie pojmu skúsený vodič. Upozornil na to, že existuje mnoho ľudí, ktorý získali vodičák pred viac ako 10 rokmi, ale aktívne nejazdia a nepoznajú aktuálne dopravné predpisy. SKVZA navrhla doplniť podmienku, aby dozor mohol vykonávať len inštruktor, prípadne človek, ktorý podstúpi preskúšanie v autoškole.

Pán Dolanský predstavil aj návrh ďalšieho bodu novelizácie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého by všetci držitelia vodičského oprávnenia mali povinnosť pravidelného preškoľovania. Aby sa to premietlo aj do znižovania dopravnej nehodovosti je podľa neho nutné splniť minimálne dve podmienky, aby sa mu ľudia nevyhýbali. Pravidelné preškoľovanie (raz za 5 rokov) by muselo byť:

  • zadarmo a
  • bez skúšok.
Foto: SuperDRIVE

Škola bezpečnej jazdy

Naučiť sa zvládnuť kritické situácie je možné len praktickým tréningom: „Teória reagovania na vzniknutú situáciu je pekná vec, ale z hľadiska potreby veľmi rýchlej reakcie, ktorá je veľakrát proti prirodzeným reflexom človeka, je neaplikovateľná.“ hovorí Jozef Drahovský. Odporúča preto zmenu zákona o cestnej premávke tak, aby sa zaviedla povinnosť absolvovať do 6 mesiacov od získania vodičského oprávnenia praktickú školu zvládania kritických situácií.

 

Zdroj: TS TEMPUS SuperDRIVE, škola bezpečnej jazdy

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...

Pridaj komentár